AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.409

höger regeln!

Sida 1 av 2
32
49
328cab
328 cab -96
har funnit en hel del platser..en smal väg kommer ut til len bred o fin väg,,
men överlver man smällen??

kanske man ska kolla o låna tjejens bil,,
UNDRAR HUR MÅNGA SOM KAN HÖGERREGELN??????
Det finns säkert tusentals korsningar som stämmer med den beskrivningen, oftast är väl den ena vägen (den större) en huvudled, och då gäller reglerna för detta. Eller har jag missförstått något?

FP
Är den ena leden märkt huvudled har alla anslutningar väjningsplikt om inte annat anges på skyltar.
Tycker det är synd att vi inte har samma regler som övriga Europa vad gäller rondeller. I övriga Europa gäller högerregeln även där, vilket jag anser är en bättre lösning - särskilt nu när det är så poppis att bygga små rondeller.

Eftersom många rondeller är så små blir det svårt att intuitivt uppfatta att det är en rondell och inte en vanlig korsning. Jag har flera bekanta som skadats pga det - dom har kommit till något som ser ut som en korsning, men helt plötsligt svänger mötande bilen rakt framför dom med kollision som följd. Det sitter vissrligen skyltar som anger att det är en rondell, men den är så fjuttigt liten så man tror det inte.

Hade varit bättre om högerregeln gällt även i rondell, trafikregler bör vara så enkla och intuitiva som möjligt för att undvika personskador.

Du tänker på det fåtal länder som har omvänt förhållande mot oss, dvs man lämnar företräde för bilar som skall in i rondellen istf tvärt om? Kan inte vara många, om ens några kvar, som håller fast vid detta idag, man måste nog inse att "vårt" system är fördelaktigast.
Eller är det nån annan avvikande regel du tänker på när du menar att vi har olika mot övriga Europa?

FP
Jag förstår inte behovet av högerregeln. Vid byte av färdriktning (svänga in på ny väg) borde man alltid ha väjningsplikt.

mvh/ Anders
Håller med AKN 100%.
Men om man inte ska byta färdriktning då? Man ska rakt fram i en fyrvägskorsning.

Nog har högerregeln ett berättigande alltid.
Folke, jag tänker på Frankrike, Tyskland och Belgien t ex. Vilka länder tänker du på?

Har bott i frankrike en tid och där är det stenhårt med högerregeln - man vet vad som gäller! Respekterar du inte högerregeln i Paris får du en bucklad bil rätt fort...

Det finns rondeller i Frankrike där inte högerregeln gäller, men dessa är alltid specialskyltade iså fall - normalt gäller alltid högerregeln
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I Stockholm har tyvärr högerregeln i korsningar nästa helt ersatts av "störst väg går före, köra rakt fram har företräde, den som har högst hastighet (oberoende av skyltning) går före.
Försöker jag försiktigt hävda min rätt så får jag tillbaka alla typer av fördömanden, tutningar hytta nävar blinkningar med helljus etc.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Steaman: Så tycker jag det är överlag nu. Här i stan blir man idiotförklarad om man stannar för att släppa fram den som kommer från höger.

///BMW - Was sonst!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag undrar om valparna som tar körkort idag får lära sig högerregeln?

När jag gick i körskola var det ett mantra som alla fick lära sig:

Högerregeln är en SKYLDIGHET, men ingen RÄTTIGHET!

FP
Folke: Nej, Tyskland, Frankrike, Belgien och Spanien har inte samma regler som vi i cirkulationsplats. Där gäller högerregeln överallt i trafiken - även i rondeller, om ej undantag gäller - i så fall är det specialskyltat.

Dock har Andorra samma regler som vi i skandinavien, dvs att högerregeln inte gäller i rondeller.

Mina erfarenheter av rondellkörning i länder som annammar högerregeln i rondell är enbart positiv. Det finns liksom inget att diskutera - den från höger har förkörsrätt, även mellan filerna i rondellen.. Dessutom följer mönstret alla andra situationer i trafiken. Och den underlättar för den stirrige föraren som får färre saker att hålla reda på liksom den gör i tvisterna när plåtskadorna uppstår.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nu handlar tråden om var man enligt lag ska använda högerregeln, låt oss hålla oss till det . Rondellkörning har många andra trådar!
Med högerregeln i cirkulationsplatserna antar jag att du syftar på att bilar inuti cirkulationen ska lämna företräde åt de som vill köra in i den? Stämmer det? Jag syftar nu på enfiliga cirkulationsplatser.

Lite offtopic, men rondell är det som är inuti cirkulationsplatsen, dvs den cirkel man kör runt.
Visst är det högerregeln vi berör, i samband med rondellkörning. Så då är det alltså de inne i rondellen (cirkulationsplatsen) som skall stanna och släppa in de som kommer utifrån? De kommer ju alltid från höger ifh till trafiken där inne, och jag måste säga att jag inte ännu efter många års körning i Tyskland lyckats ställa till det när jag kör som här hemma. Faktiskt aldrig sett någon trafik i rondeller som stoppar upp för insläpp öht, det är ju lite lustigt eller hur?

FP
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror det är som folke säger. Har sökt runt lite på tyska turistsidor och där de behandlar skillnaderna i trafikregler står det inget om annorlunda regler vid cirkulationsplatser.

Ex. Länk

Mvh Johan
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Folke verkar åka runt runt runt runt runt i rondeller med tanke på intresset att diskutera detta i det oändliga.
Det är väl intressant att få ta del av många olika aspekter. Alla ser vi olika på saker. Men jag fortfarande intresserad av att veta om Lasse syftar på att man ska väja för att som vill köra in i cirkulationen eller bara de som är till höger inuti den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.