|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Jag tror ju inte att detkommer bli bättre, men man får väl hoppas man har fel.. | |
|
Jag riktigt känner hur man kommer få betala mer än det dubbla gentemot vad det kostar idag. Skulle inte förvåna mig om en besiktning kommer gå på 700-1000kr nästa år. Som jag tolkat det kommer SPB att få egen frihet att sätta sitt pris, tillskillnad mot de 300kr som en besiktning idag kostar. Någon som vet bestämt vad som gäller? |
|
| Som jag förstått det är det helt frisläppt så det är bara vinstintresset som styr, bra va? | |
|
Finns alla chanser och möjligheter till att det blir bra. Liksom det blev t.ex när Televerkets monopol försvann, och det kommer även att bli bra när Apoteket snart får full konkurrens osv. Om det blir en dyrare tjänst så måste den även innehålla något mervärde osv, vi får helt enkelt vänta och se. Är det så att det var för billigt tidigare pga att man sköt till pengar från annat håll (t.ex skattepengar) så är det iaf inget som jag ser som en fördel. FP |
|
|
En "marknadsanpassad" bilprovning lär avgiftsbelägga sina tjänster likt de andra nordiska länderna. Chris87 exempel borde vara normgivande. Någon hög nytillsatt chef inom området utbrast att "det var för billigt" att besiktiga, minns ej vem det var, om jag mindes det hade jag publicerat namnet. Miljövänligt är väl att produktion och konsumtion samt även beskattning sker så nära brukaren som möjligt? Fraktas grejor runt hela världen så är det väl "marknaden" som tar död på "miljön" utav sig självt? Mvh Asken |
|
|
Länk Ekonomiska termer är kanske inte min starka sida men jag kan inte se att det står att bilprovningen går med förlust? Jag har läst någonstans att det kostar ca 700kr att besiktiga i Finland, och om vi hamnar där ser då inte jag något positivt i denna avreglering... |
|
|
Varför skulle det helt plötsligt bli dyrare bara för att det blir fler aktörer? Om nu SBP är så överlägsen så kommer ni ju alla att åka dit, eller hur? Själv skulle jag gladeligen betala 700kr om man fick en ordentlig genomgång av bilen. Idag betalade jag 300kr för en besiktning. Den tog 8 minuter... ------- //Lövet |
|
|
Det är väl uppenbart att priset kommer öka. Bara för att det blir fler aktörer leder inte det till lägre priser. I och med avregleringen skiftas fokus till att det ska bli vinstdrivande och då måste man öka priset. Jag har är nöjd med hur det är idag och har aldrig haft något att klaga på. De går ju igenom allt på bilen idag under den tid som besiktningen tar. Kontroll av avgasrening, underrede, bromsrör, bromsar, styrdetaljer, belysning, säkerhetsutrustning med mer. Allt som har med säkerheten att göra. Vad skulle de mer gå igenom då? Andreas: Vad menar du med ordentlig genomgång? Något liknande ett M-test? |
|
|
Nej det lär knappast bli bättre. Finns redan en tråd om ämnet för övrigt Länk |
|
|
Det är ju alltid intressant att titta bakåt på andra liknande förändringar som skett. Ingen som minns vad det kostade att vara kund hos Televerket jämfört vad det kostar för motsvarande varor och tjänster idag, och tag då även hänsyn till pengavärdet då och nu? Posten var en gång ensamma vad gäller paketförmedling, och det var må-fre 8-17 (typ) som gällde, så inte idag osv. Apoteket (motsvarande) är på gång att komma ut i verkligheten. Det finns säkert flera exempel på hur priser och tjänstenivåer "anpassats" när flera aktörer släpps in på marknaden. Inte för att jag önskar högre priser för t.ex bilbesiktning men skillnaden upp till t.ex 700 motsvarar kanske en halv tank bensin, nog finns det saker man kan spara in på under ett år om det bara gällde pengarna eller hur? FP |
|
|
Jag tycker bilprovningen blivit sämre med åren. Skall bli intressant att följa utvecklingen nu när nya aktörer dyker upp. mvh/ Anders |
|
|
Chris87: Jag vet inte om jag åker i exceptionellt fina bilar, men jag har ALDRIG någonsin fått någon anmärkning hos Bilprovningen. Jag tror dessvärre att det har mer att göra med de slarviga och stressiga genomgångarna, snarare än att det inte finns några som helst fel på mina bilar. Kvalitet och monopol går inte ihop. ------- //Lövet |
|
|
Jag tror inte att bilbesiktningen blir bättre bara för att priset går upp. Bilprovningen idag drivs utan vinstintressen bara verksamheten går ihop. Trots det tycker jag att bilprovningen gör sitt jobb bra och trafiksäkert och det tycker en majoritet av alla bilägare, närmare bestämt över 90% av alla privatkunder och 80% för företagskunder Länk Vilket annat företag, privat eller statligt kan mäta sig med liknande siffror? Öppettiderna är generösa, utbudet av stationer stort, och priset lågt vad mer kan man begära? |
|
|
Kommer det att vara intressant för ett vinstdrivande företag att erbjuda besiktning över hela landet tror ni? Jag menar kommer stationeran i glesbygden att finnas kvar där det kanske inte är så stort kundunderlag, de mobila stationerna som SBP har, kommer de fortfarande vilja åka ut med dem till samma pris som för att besiktiga i storstan? Eller kommer det bli som för Posten att de är det enda företag som har krav på sig att dela ut post i hela landet och andra företag kan gå in och välja godbitarna ur kakan och göra sig pengar på det? |
|
|
Det idealiska är när man låter en "statlig" och en "fri" operatör erbjuda sina tjänster och varor, förutsatt att det är inom ett område där staten är lämplig som företagare öht. De kan då hålla varandra i örat och se till att tjänsteutbud och prisnivå hamnar rätt. Detta lärde man sig redan på 50-60 talet i flera länder, USA t.ex, medan vi i Sverige inte hade detta tänk. Televerket propagerade allvarligt och många gånger hotfullt för vad som skulle hända om de inte fick fortsätta med sin ensamrätt, och t.ex fortsätta hyra ut båt VHF:er, faxar och modem mm. Sånt kunde vi ju inte hantera och köpa fritt, fy och usch! Apoteket har i flera år kört med sin lobbying för hur världen skulle rasa ihop om man släpper försäljningen av deras varor och tjänster utanför de egna lokalerna. Förmodligen klarar vi detta också, liksom vi säkert klarar av att bilbesiktning kan göras på alternativa platser än hos SBP. Det är och förblir vissa umbäranden när man lever på landsbygden i vårt avlånga land, liksom det innebär vissa fördyrande förhållanden när man lever i storstadens gryta, men med ett större och närmare utbud av varor och tjänster. FP |
|
|
Undra hur lätt det blir att få igenom en bil som egentligen inte är körduglig. En bilfirma skulle i stort sett själv kunna godkänna en bil som de säljer, eller har jag fel? Risken blir kanske att vi får massa skrot på vägarna. BMW CS #5206 |
|
|
Om jag inte mins fel var det en artikel i DN om detta för ett tag sedan innan de tvar 100% klart att det skulle privatiseras. I artikeln var det flera andra länder som redan har gått den vägen och INGEN av de länderna har priset gått ner snarare ökat och det ganska mycket. Jag är oftast för privatisering men den här gången är jag klart kluven om det är bästa lösninge..... |
|
|
Hmm...300kr är billigt som det nu är...troligen blir det inte billigare iaf...har svårt att se att så blir fallet. Kanske blir "minuttaxa" istället, you wish ;) Jag hoppas iaf på bättre kundbemötande(trots att deras kundnöjdhetsindex är högt enligt deras hemsida) och att gubbarna med noll kundbemötande inser att man inte kan kasta dragkrokar o annat när man ska besiktiga sin "pärla" om det blir lite konkurrens... Visst, jag har varit nöjd kund där oftast, men åtminstone två ggr(ja, det är ju inte speciellt många gånger det ;)) har jag blivit förbannad och varit nära att gå till stationschefen, men iom att dom har monopol på besiktningar och att man ändock är där "flera ggr/år" så har jag lugnat ner mig och bitit i det sura äpplet ty 300kr är billigt för att få bilen igenom detta "nålsöga" som alla bilägare måste gå igenom för att få nyttja sina vagnar.. Men jag tror som sagt dom flesta av oss inser att det inte kommer att bli billigare, vem tror att det kommer att kosta lika lite eller t.o.m. mindre sedan? Lika stor chans som en snöboll i h-vetet som jag ser det.. Om man "bara" ser till priset så blir det nog tyvärr dyrare efter en avreglering.. Mvh Janne. |
|
| Jag har aldrig varit med om en otrevligt bemötande. De som jag sett fått ett otrevligt bemötande har inte varit särskilt trevliga när de kommit in i hallen. Det här med dåligt bemötande tror jag allt som oftast är kopplat till att den som kommit med fordon och dess attityd och inställning. | |
|
Chris87: Ok, det är din upplevelse av alltihopa...finns säkert sådana ägare också. Jag kan ju berätta hur det gick till i mina case. Han bad mig ta fram dragkroken ut ur skuffen på min E39:a(den sitter under mattan i ett "ställ" eller vad jag ska skriva), jag gjorde det o la den på bagagets matta..Han kom fram till mig o undrade var jag hade dragkroken och jag visade var den var... Han fräste till och surrade någonting om att jag skulle haft den i handen tog dragkroken ur skuffen o slängde den på betonggolvet varvid det blev ett märke på kroken...som "tur" var gick ingenting sönder utan det blev bara ett märke på kroken och ett märke på deras betong golv! Smidig kille! Första gången var när jag hade rostskyddat mina fjäderben och kontrollerat mht rost innan naturligtvis...besiktningsteknikern högg som en besatt på tallrikarna och fick till slut ett minimalt hål på den sidan, sedan så tog han sin spetsiga hammare o slog hål på den andra sidan också...efter IDOGT nötande på samma ställe där också. Det enda jag frågade innan han började var om jag fick låna lite rostskyddsspray att bättra på tallrikarna och trösklarna efter att han varit där och "kontrollerat", sedan bröt h-vetet loss! Jag anser att det var ett övervåld utan dess like och när jag sedan bytte fjäderbenen så såg man att det var frisk plåt han hade slagit igenom! Ja, det var dom gångerna jag kommer på nu iaf.. Mvh Janne. |
|
|
I Norge, som har "fri marknad" på besiktningar, kostar det mellan 400-600 kronor för en EU-kontroll. Prisnivån i Norge är som bekant markant högre än i Sverige, min slutsats blir att jag har svårt å förstå hur ni kommer fram till att det kommer "helt säkert" kosta 700-1000kr i Sverige ? Nu kan det hända att det skiljer mellan vad som ska utföras på en Svensk Vs Norsk besiktning, men jag tycker de verkar någorlunda lika. /Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.