AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.418

Hur yttrar sig bilen när toppen är kass?

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Hej, när jag idag skulle åka till mina föräldrar så började det ryka nåt fruktansvärt ur avgasröret (vit rök) och motorn gick oroligt på tomgång + att det började lukta bränd olja. Jag körde in till vägkanten och stängde av bilen så fort symtomen började. Nu är den helt död.....man får igång tändning och hör att motorn drar runt..så den har inte skurit. Det var ungefär -16 grader. Vad tror ni har hänt? Öppnade upp locket till kylaren och såg att vattnet inte var fruset.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Frusen vevhusventilation kanske.

///BMW - Was sonst!
topplockspackningen 99%, vita avgaser är vatten i förbränningen, lukta på det så käner du om det luktar lite glykol. Och när han blandar bensin och vatten i förbränningen går han skit på tomgång. Du borde märka att det försvinner vatten!

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Men det har inte försvunnit något vatten alls ju! Börjar så smått tro på vevhusventilationen också faktiskt. Kör inga långa sträckor dagligen + att det är ett ganska bra tag sen jag bytte olja i motorn. Vill gärna ha in mer tips på vad som kan ha hänt. Om topplocket skulle vara kass, vad kostar ett sånt byte?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tror att topplockspackningen går före toppen.
Men du har väl en M54 i din bil och de är ju kända för sin vevhusventilation som krånglar så jag skulle ha kollat den först.

///BMW - Was sonst!
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Nu har man slitit sitt hår, tänkt självmordstankar och svurit en massa. I morse började jag med att ringa en Mekonomen verkstad som ligger 1 mil från där jag bor. Perfekt sträcka att bogsera bilen. Men dom var så upptagna och tyckte att det är väl bara att tina upp slangarna till vevhusvent. Så dom struntade jag i och ringde istället BMW i Skövde. Dom är helt övertygade om att det är vevhusvent. som frusit. Så om jag ser till att bilen står utanför verkstan tisdag morgon så skulle dom nog kunna fixa den innan jul. Yoohoo tänkte jag, det är ju bara att hyra en biltransportkärra och köra dom 4 milen till Skövde ikväll och ställa bilen där. Men nepp, så lätt var det inte att få på en BMW 525:a på en stelfrusen kärra. Så efter mycket förtvivlan och svordomar så kom jag fram till att det inte skulle gå. Kärran var helt enkelt för liten för min kluns till bil. Så det blev att ringa bärgarn.
Tacka gud för att tjejen har en utomordentligt bra bil Hyundai Getz. Har snart gått 11000 mil och det enda jag behövt skruva med den är skivor och belägg i fram. Annat är det med min JÄVLA tyska horbil som bara krånglar!! Fick byta kupéfläkten i oktober till en kostnad av 7000:- och detta kalaset kommer gå till med bärgningen runt 10000:-. Fy fan för premiumbilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.