AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.727

Skall köpa en 535 D touring, några råd?

Bringan
Hej!! Tänkte köpa en 535 D touring 06 eller nyare. Nån som kan ge lite råd vad man skall tänka på. Finns det något man bör kolla upp extra som är kända fel?? Tacksam för svar

Wannabe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En av klassikerna är listerna i nederkant av fönstren i dörrarna, de brukar kunna bli "bananiga" och byts ut på garantin om man säger till inom 2 år från att den är uttagen. Det skadar aldrig att låta en BMWverkstad göra ett test ¨på bilen du tänkt köpa, de kan hitta grejor med datasystemet deras bla. En billig kostnad sett emot vad bilen kostar. Kolla begagnatguiden uppe till vänster vid Autopowerloggan, den kan hjälpa dig.
Lycka till!
Asken
Bringan
Tack för tipset. Dock har jag försökt kolla på begagnatguiden men E 61 är ju inte med som val....

Wannabe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett av tipsen är att när det gäller dyra bilar ska man inte ha bråttom. vet inte vart i skåne du bor men www.nfs.nu är riktigt duktig på BMWQ om du håller till i närheten av Malmö. Du kan läsa på om 535d genom "sök inlägg"- funktionen ovanför i menyn, bara söka på 535d så finns det att läsa i oändlighet.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En potentiell svaghet är spjällaxlarna i insuget (swirl flaps) som kan lossna och förstöra motorn. Även om det är långt ifrån alla som kommer få problem med dessa så finns ingen garanti att det inte kan hända motorn i din bil - och gissa vem som betalar ett eventuellt motorbyte?:

Länk

Som tur är kan dessa spjäll relativt enkelt tas bort, här en mycket läsvärd engelsk guide:

Länk

Mvh
Bringan
Har lusläst AP vad gäller 535d. Verkar vara lite riskfyllt att köpa en, växellådor, spjäll och annat som pajar........ Får väl sinna mig och köpa en 520d istället, snyft!!

Wannabe
min kompis jobbar på en av de största bmw verkstäderna i sverige, dem har haft 2 fall men insugsspjällen in i motorn. 2 st på hur många bilar som helst. det är ren skitsnacka att det skulle vara ett vanligt fel, så sluta skräm upp folk genom att skriva det här på ap. klart du ska köpa en 535d, dem går sjukt bra.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bringan: Bara för du har läst om det på nätet betyder inte att det händer med alla bilar:) Börja med att provköra t ex en bensinare och en diesel så du har lite praktiska erfarenheter hur de känns, sen tittar du runt och kanhända använder AP och dess användare som referenspunkter kring den tilltänkta bilen,det löser sig ska du se:)
Mvh
Asken
Bringan
Tack för svaren, ökade hoppet något igen.... det är ju alltid en risk att köpa en bag bil. Dock är ju inte 535 särskilt billiga att reparera om det nu skulle hända nåt. Vad jag förstår så om har den gått över 10 000 mil så får man stå för notan själv!! Hittat en -05:a som gått 15000, svensksåld m M-paket. Kan det vara nåt?? ( spjällen utbytta : )

Wannabe
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag kan bara rekommendera ett köp av en 535d, vridet och kraften är makalös även om man vänjer sig snabbt =) Och förbrukningen ligger kring litern i stan även med lite tung fot. Jag har mycket lull lull men värdesätter komfortstolarna och elektriska bagageluckan mest. Jag ser ingen anledning att oroa sig att 535d skulle vara mycket dyrare än en 520d. Bilar går sönder och kostar pengar och det måste man ha med i beräkningen. Ju mer tekniktung en bil är desto mer kan gå sönder. Jag har haft 2 standardfel i min under drygt ett år. Antennförstärkaren i bakspoilern har gått sönder samt ett kabelbrott i kabelstammen till bakluckan. Båda har inget med motorstorlek att göra.
Lycka till!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
theduke:

Vart har jag skrivit att det är ett vanligt problem?

I mitt inlägg står det ordagrant: "En potentiell svaghet..." "Även om det är långt ifrån alla som kommer få problem..."

Problemet är att den procenten/promillen som har oturen att bli drabbade kan få betala sexsiffriga belopp, det ska man vara medveten om.

Det konstiga är varför betalar inte BMW reparationerna på de få bilar som har fått problem? Det borde vara knappt ens växelpengar för dem och vilken reklam/rykte de skulle få!

Bringan:

Det lät kanske värre än det var avsett, men det är aldrig fel att vara upplyst.

535d är säkerligen en riktigt kul bil, 286Hk ska tydligen vara snålare än den "äldre" 272Hk. Min drömbil är en 530xd med komfortstolar...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.