|
|
|
|---|---|
| Min e38 har varit underbar i snön ock kylan. Bra värme. Det enda är att stolsvärmen i ryggen inte funkar. Rolig att sladda med, men saknar diiffspärr som jag hade i e32-an. | |
|
Dörrlåsmekanismen kan frysa så dörrarna inte går att stänga. Det är lagomt kul. Avsaknaden av diffspärr gör den sämre än en 32 med spärr. Ett kliv tillbaka i utvecklingen. En e32 med diffspärr är det svårt att köra fast med, en e38 utan fastnar man tragiskt lätt med. Vid vanlig körning i halka märker man inte av det, men det är när man ska trixa där det är oplogat man saknar e32. Jag ställer av min e38 för att slippa krånglet. Kör 4wd över vintern ist :-) Annars är dom trygga och sköna att köra på halka och i kyla. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Problem med dörrlås vintertid är mycket vanligt på e38. Sprayer och smörjningsmedel hjälper då dess inte kommer åt där dessa behövs. Att ibland behöva gå in genom bakdörr, som går att öppna, och krypa fram till förarsätet har hänt ibland. |
|
| Mitt dörrlås frös också. Man blir helt galen när man stänger ock dörren bara studsar upp. | |
| Sprayer hjälper bara ett kort tag.. Det enda som hjälper på lång sikt är att plocka loss låskistan och koka den i olja. | |
|
Använder turtles graphite spray på alla dörrar,måste säga att det funkar kalas. |
|
| Efter att ha haft dessa dörr/lås problem både på min f.d 728ia och min 740ia så bestämde jag mig för att regelbundet smörja låsen så gott det går utifrån med en olja med krypande egenskaper och det verkar faktiskt som om det blir bättre. Har hittills inte haft några problem denna vintersäsong, men den har ju knappt börjat ens....Är den allmänna bilden att man inte till sist kommer undan att demontera låskistorna? | |
Tanner |
Jag var borta och min 730iA stog utomhus i en parkering i den iskalla kylan med dåligt batteri i en månad. När jag skulle starta den så trodde jag att den skulle tveka men icke, tog 1 sekund så brumma han igår. Får en att tänka vilken kvalite och pålitlig bil |
|
Turtle graphite spray? Låter intressant. Det jag sa om att koka låskistorna i olja har jag fått berättat av en rätt känd BMW-verkstad här i Sthlm. Han sa att högtryckstvätt, avfettning och allt regnande i detta land med åren gör att smörjmedlet i låskistan försvinner, vatten kommer istället och det fryser. Att oljekoka gör att allt vatten trängs ut och ersätts med fett permanent, låsen håller sig flera år utan extra tillsyn. Men det går ju också att vara där med sprayen en gång i veckan på vintern. Mer jobb bara, och i längden blir det nog lika dyrt med all spray. Har själv hållit på så med min 740, man blir gaaalen på dom låsen. :) Inte så kul att ha en så fin bil och behöva sitta och hålla i dörren för att den inte vill gå i lås! :o) Kör numera 540 på vintern, och den har inte det problemet alls av någon anledning. Är nog bara en tidsfråga... |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Samma problem här med låsen! Duktigt irriterande måste jag säga. Ska prova med graphite Spray låter intressant! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.