|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Jag har preics fått hela min bmw m3a om lackerad i orgianlkulören ( dakarguk ), Bilen står lungt och stillsamt i garaget över vintern då den kommer underredsbehandlas till våren , och vaxas , Men det är jag undrar är , Ska man polera och vaxa eller bara vaxa ? eller ska man bara vaxa den för hand , då det inte finns några repor på bilen. Vilket typ av vax skulle ni rekomendera för detta i så fall ? | |
|
Du bör både polera och vaxa för att uppnå ett bra resultat! Sök i frågan, finns massor skrivet. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| man polerar ju bilen för att ta bort repor och ev. oxider , bilen har ju inget sånt då den är nylackad för någon vecka sedan, samt inte en enda repa i närheten. | |
| Även om bilen är nylackad så har den en ganska grov yta. Du bör därför polera. | |
|
Det är faktiskt väldigt vanligt att man polerar en bil efter lackering för att få bort dammnoppor och andra orenheter. Skalman |
|
| Som nämnts ovan är en polering absolut o rek. efter en lackering! Fick min bil hellackerad i somras o såg grymt fin o blank ut när ja hämta den.. MEN.. efter ja polerat o lagt Ditec på den e den sjuuukt mkt blankare o djupare lyster i lacken! Min bil e cosmosschwarz o kollar man bilder från när ja hämta den efter lackeringen o efter ja polerat den ser den grådassig ut på före poleringen! Så absolut o rek!! Lacken e som Micke O säger ganska grov i ytan från lackering.. Lackeraren fråga om hon skulle polera den innan ja hämta men ja avböjde.. (E ju själv rekondare till yrket.. ;))) ) | |
|
Håller med om att du borde polera men kanske inte så nära lackeringen. Vänta 2 veckor. |
|
| Ja polera min 2 dagar efter hellack.. Enl lackfirman va d förr i tiden man behövde hålla på o vänta.. Ja har ingen aning men min har inte tagit nån skada iaf! :) | |
|
Man behöver inte vänta för att polera och vaxa. Seriösa lackfirmor har en kille som polerar mer eller mindre direkt efter bilen torkat innan den går vidare till kund! Ska du däremot lägga på en försegling så är det vettigt att vänta ett par månader. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
OK då har det gått framåt på den fronten. Lite konstigt kan tyckas när man idag uteslutande använder vattenbaserad lack,som inte i mina ögon har samma hårdhet som gamla 2k n. Men men ja kan ha fel. |
|
| så låt oss anta att lackfriman har polerat bilen efter lack , måste jag polera om den eller ska jag bara vaxa den då ? | |
|
Då räcker det såklart att du bara vaxar. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Beror på hur duktig lackeraren e på o polera skulle ja vilja säga.. O vilket resultat du vill uppnå.. Kan säga att ingen av dom bilar vi har fått tibax från lack har varit helt acceptabla utav oss utan vi har efterpolerat för o få d 100%.. Varierar ju givetvis mellan olika lackfirmor.. Vissa e bra på o polera, andra inte.. :) | |
|
När en bil är nylackerad så frigör den väldigt mycket lösnings medel, så att sätta på vax på en bil är ägentligen helt onödigt, då lösnings medlet kommer att "äta upp" vaxet. Bilen kommer att fortsätta frigöra lösnings medel i ca 9 år (räknat på Svensk klimat) innan den är helt genomhärdad. Det är detta som gör att blien har en konstant glans i sig och det är ochså detta som skiljer sig från den gamla cellulosalacken som släppte lösningsmedlet väldigt fort och lacken blev matt. En väldigt interessant film om lackering Länk Dom har även gjort andra filmer om bucklor och repborttagning som man kan se Länk Mycket nöje!! |
|
|
Hejsan! Med risk för eventuella felsägningar (där jag gärna ser motsvar), så har jag förstått följande: Det finns vaxer som innehåller Zonyl. Dessa vaxer är anpassade för att "binda" sig till nyalackerade ytor. Jag har själv en omlackad skärm på bilen och sökte då på diverse forum. Dels hittade jag någon produkt som hette R2000 (?) samt följande: Länk Min skärm lackades om för 1 1/2 år sedan, så detta är vad jag känner till. Lycka till! Hejs! P.s. lackföretaget (BMW i Malmö) sa att det var helt ok att vaxa efter lackering. |
|
| då blir det polish , och sen vaxning till sommaren | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.