AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.684

Fick tillägsavgift på trängselskatten 2x500

Sida 2 av 2
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går att kolla på Transportstyrelsens hemsida vilka trängselpassager man ska betala.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tallviking: Nu har du sagt "sluta gnäll" 78 ggr. Bollen är hemma, vi vet din ståndpunkt i frågan. Sluta gnäll...;)

Att påföra 500 kr utan att först skicka en påminnelse på räkningen var INTE bra och därför ändras nu systemet och avgiften sänks. Fundamentet för ett fungerande samhälle är att ha lagar/regler/påfåljder/sanktioner/avgifter som står i proportion till förseelsen och till varandra inbördes. Först när reglerna/påföljderna är logiska och förutsägbara skapas en acceptans av medborgarna som i sin tur leder till efterlevnad. Detta synsätt genomsyrar vår skadeståndsrätt, civilrätt och vår straffrätt. Ibland lyckas lagstiftarna, ibland misslyckas dom. Så här uttryckte sig Finansdepartementet i sin promemoria Fi2009/4874 som gick ut på remiss:

"Med hänsyn till att ett skattebeslut kan uppgå till ett så lågt som belopp som tio kronor kan det ifrågasättas om tilläggsavgiften står i rimlig proportion till betalningsförsummelsen, i synnerhet när betalning sker någon dag för sent. Vidare framstår tilläggsavgiften, med tanke på dess storlek, som en alltför drastisk första påtryckningsåtgärd för förhållandevis låga skattesbelopp"

Vi får väl tacka vår lyckliga stjärna att Tallviking uppenbarligen inte arbetar på Finansdepartementet...;)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Att slaviskt följa orimliga och dåliga regler bara för att de finns är väl om något ett tecken på allvarliga brister i tankeverksamheten.

I Nordkorea har de en del regler som kanske inte är helt perfekta för att ta ett modernt exempel. Som ett andra exempel vill jag också minnas att det var lite stök straxt före mitten av 1900-talet med några lirare som hade lite egna idéer om regler och förordningar. Jag tror det finns fler exempel...

Med tanke på att den underliggande kostnaden för att skicka ut en automatiserad påminnelse knappast kan hävdas överstiga 50:- är det solklart att det är övervåld att ta 500:- för en första påminnelse, i synnerhet som en av anledningarna att man kan råka ut för det är att postgången inte rimligen kan förväntas uppnå 100% tillförlitlighet. Därför är det mycket glädjande se att någon någonstans tydligen tagit sitt förnuft tillfånga och sänkt denna från 500:- till 95:-.

Att 500:- är en straff och tvångsåtgärd i detta sammanhang därför ställt bortom varje tvivel och för att kunna kalla sig för en rättsstat bör huvuddelen av sådana åtgärder prövas i domstol. Att så inte görs är och förblir en förenkling som noga bör kringgärdas av säkerhetsåtgärder som en fungerade och rimligt snabb överklagandeprocess.

Jag tycker att det verkar vara en bekymrande trend att när det gäller privatbilar så förefaller normal rättsgång och rättsprövning alltmer åsidosatt på ett sätt som inte vore politiskt eller moraliskt gångbart på andra områden.

Jag finner det viktigt att aldrig glömma bort att lagar, regler och förordningar i grunden bara är ett uttryck för ett moraliskt sätt att förhålla sig till varandra. Om dessa inte längre uttrycker allmänt accepterad moral är de degenererade eller i värsta fall korrupta. Att acceptera sådant är att abdikera sitt moraliska ansvar som medborgare.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ni som har svårt att betala räkningarna i tid, skaffa autogiro så slipper ni få dyrbara påminnelseavgifter, då kan man glömma skiten......sålänge du har pengar på kontot.

Mats
BMW CS #5847
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Nu har jag autogiro till alla bilar ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.