|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick en minst sagt trevlig julklapp i brevlådan igår. Fick beslut om tillägsavgifter på 2 av bilarna. Själva skatten var 20 och 40 kronor och tillägsavgifterna a´500:- !! Passagerna hade skett i September, men nån inbetalning på dessa har jag inget minne av att jag skulle ha fått. Tillägsavgiften är ju något som man verkligen e försiktig med och därför betalar direkt. Nu undrar jag om det finns nån chans att klara sig från dessa straffavgifter och hur skall jag bära mig åt med omprövningen. Mvh. | |
|
Jantte: oavsett om du tänkt bestrida fakturorna eller ej, måste du betala in fakturorna inkl. tilläggsavgifterna innan förfallodag. Lyckas du att bestrida fakturorna får du väl tillbaka pengarna förmodar jag. Jag fick direkt en anmärkning hos fogden, när min arbetsgivare missade att betala in detta (trängselskatt + tilläggsavgift) i tid!. Det hjälpte inte heller att min arbetsgivare tog på sig skulden..... - Utöver anmärkningen blev det pålagt ytterliggare 500:- i förseningsavgift, totalt 1040:- för 3 trängselpassager har jag för mig.....surt sa räven |
|
|
Det visar att Sverige inte kan räknas som ett rättssamhälle. Staten och diverse myndigheter vinner tyvärr nästan alltid över medborgarna. Det är byråkratnissarna som har tagit över och som trakasserar oss laglydiga. Trängselskatten borde faktureras och det utan avgifter, inte som nu krävas in av medborgarna utan några som helst fakturaunderlag eller dylikt. Tur att man inte bor i Fjollträsk. ;-) A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Att en bilägare inte kan läsa innantill och sköta sitt ansvar gör ju inte staten till en syndare De ger er ju 2 månaders kredit och allt vilket ingen annan leverantör gör till privatpersoner Sluta gnäll nu och skyll er inkompetens på någon annan Länk |
|
|
@Tallviking - men snälla nån, du skämtar väl? Rättsläget är ju helt uppenbarligen extremt så som Jantte och janih ger exempel på. Bilägaren ges ju inte en rimlig chans utan byråkratin drämmer till direkt med hårda sanktioner - det är INTE ett exempel på hur man agerar i ett rättsamhälle jutan ett kronexempel på hur ett totalitärt samhälle agerar mot individen. Vad som borde ske är ett rimligt antal påminnelse under en rimligt lång tid med en rimligt ökande påföljd. Vad som här beskrivs är klara exempel på övervåld. |
|
|
Att påföra en tilläggsavgift på 500 kr är och förblir ocker och borde rimligtvis behandlas som sådan. Men det är väl som alltid, när staten stjäl så är det inte brottsligt utan räknas istället som lagliga pålagor. Visst, om man använder sig av olika tjänster som inte är kostnadsfria så ska man betala det man är skyldig, men att påföra en tilläggsavgift på 500 kr talar mot all rim och reson. Att man är tvungen att betala in fakturorna innan man kan bestrida dem, är helt stick i stäv med rättssäkerheten som alla i vanliga fall så starkt värnar om. A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Det är precis som med fortkörningsböter - en påminnelse innan det skickas vidare till KFM, med 600:- i tillägg. Statens kostnader för att sätta en i ännu större skit. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Varför inte sköta era åtaganden och skyldigheter istället för att bara gnälla ?? Eller anser ni att alla avgifter och räkningar som man tar på sig alltid skall "skitas i" ? Finns massor av exempel på avgifter som om dom inte betalas leder snabbt till både dyra extrakostnader och KFM både bland privata företag och statliga myndihheter/landsting/kommuner Om det vore "Ocker" skulle det ju vara olagligt och alla rättsinstanser har godkänt de avgifter som ligger bakom när man skiter i att betala efter totalt 2 månaders betalningsperiod. Försök skita i hyran 2 månader får ni se vad som händer Känns mest som ni gnäller för gnällandets skull |
|
| @Tallviking - Antingen driver du med oss eller så var du ordningsman i skolan... | |
|
För att nämna ett konkret exempel: Idag 21/12 kom min faktura på passager gjorda mellan den 1/11 och den 30/11 Den skall vara betald senast den 1/2 2010 Det är mer än 60 dagar efter att jag kört in i stan som jag skall betala dessa passager Hur svårt kan det vara att nästan 6 veckor innan slutdatum på fakturan klara av att betala den ???? Och om man inte på 6 veckor klarar av att betala en räkning på några hundralappar så är det väl snarare frågan om den personen ens skall anförtros med en bil eller körkort. SL känns mer som ett lämpligt alternativ för sådana personer Så förklara vari det enorma problemet ligger ?? Vill ni att dom skall ligga och skicka ut påminnelser 3 månader till och sedan börja jaga er med KFM ?? Det blir betydligt dyrare administrationskostnader och kanske höjda passageavgifter då för att täcka de ökade administrativa kostnaderna. Är det det ni vill ??? |
|
|
Håller med Tallviking. Vad är problemet egentligen? Dessutom så kommer räkningar ALLTID fram. Det är ni själva som slarvat bort dem. ------- //Lövet |
|
|
Rättelse: I mitt fall varkens klagade jag på trängselskatten, tilläggsavgiften eller slarvade bort räkningen. Min arbetsgivare slarvade med att betala in räkningen i tid, betalade några dagar för sent och tänkte väl sedan att tilläggsavgiften skulle strykas (vad vet jag). Påföljden blev ytterliggare en tillägsavgift om 500:-, surt för min arbetsgivare. Samtidigt fick jag en betalningsanmärkning, surt för mig. Numera, efter ett surt samtal till min ekonomikollega, hanterar jag och betalar in alla fakturor själv. |
|
| Spelar ingen roll om ni fått räkning eller ej enligt deras regler, du är skyldig att hålla reda på dina passager själv och när de skall betalas. Visst, det skulle vara smidigare att ha en mer rimlig förseningsavgift men jag tror att man valt en väldigt hög just för att skrämma folk till att hålla koll. Påminnelser kostar dem ganska mkt. | |
|
Janih: Låter livsfarligt att låta ens arbetsgivare betala dina personliga räkningar Det skulle jag aldrig våga lita på en arbetsgivare med Bra att du sköter det själv numera. Bara att ta upp i reseräkning eller motsvarande under "utlägg" Nästan alla myndigheter och företag ger idag privatpersoner 30 dagars kredit på sina fakturor Transportstyrelsen ger 60 dagar på trängselskatten och 30 dagar på alla andra fakturor Så om ni verkligen sitter och gnäller över den situationen: Köp ett SL-kort eller sluta gnäll ! |
|
|
Med det resonemang som förs här undrar jag om det inte vore enklare att helt sonika införa dödstraff direkt vid för sen inbetalning av trängselskatt? Det tycks ju vara ok att den starkare parten, i detta fallet staten, har folkligt stöd för hur hårda bestraffningar som helst - utan domstol. I synnerhet som det motiveras med att det är bekvämare så. Jag blir rent ut sagt skrämd av resonemanget... |
|
|
Om man har 2 månader på sig att betala ser inte jag heller problemet. Att trådskaparen fått en betalningsanmärkning kan tyckas surt men samtidigt har man fortfarande en skyldighet att hålla koll på sin egen ekonomi. Vad är felet med att det skickas ut en förseningsavgift på 500kr om trängselavgiften är betald för sent? Man har ju redan haft runt 2 månader på sig att betala den.. |
|
|
Skärp er ! Fick 2 betalningsanmärkningar pga. att jag inte fått några inbetalningar. Räkningar kommer INTE alltid fram som Andreas skriver. Postförsörjningen sköts rätt så dåligt i det månkulturella och brokiga Stockholm. Det kunde vi tex. läsa i DN den 18/5. Finns alltför många som inte behärskar det svenska språket... Gnäller inte på trängselskatten i sig utan på den fördjävligt höga straffavgiften på 500:- Tallviking tycker att 500:- är en rimlig avgift, men jag är dock inte utav samma åtsikt. |
|
| Glöm inte att för vissa personer kan påminnelsen från transportstyrelsen vara veckans roligaste händelse. Den som angriper den, angriper livet... | |
|
balmgren: Du verkar har en allmänt konstig attityd till lagar, regler och avtal Och att angripa folk som följer lagar, regler och avtal tyder på rätt allvarliga brister i din personlighet Att "staten" använder metoder för att driva in kostnader som i sig varken är onormala, olagliga eller orimliga samt följer inte helt ovanliga metoder för indrivning av kostnader som privata företag använder är väl inte så häpnadsväckande Jantte försöker skylla ifrån sig på andra för att han inte sköter sina egna åtaganden och gnäller på att staten, posten och alla andra inte gör det som han i realiteten själv är skyldig att kontrollera och bevaka gör ju inte honom själv särskilt oskyldig Återigen. En j-la massa gnäll på andra som sköter sin del av verksamheten när man själv är den bristande länken. Gnäll på er själva istället. Det blir bara pinsamt när ni så uppenbart visar att ni själva misslyckas i att sköta era ansvar och sedan gnäller på "staten" |
|
|
Lugna er, det är ganska mänskligt att en gång råka missa ett förfallodatum, alla har vi olika förutsättningar. Det skall kanske bli lite sundare påföljder efter nyåret med 95:- i påminnelseavgift, betalar man inte påminnelsen blir det sedan 500:- i tilläggsavgift. Ett smidigt sätt att slippa undan är att fixa autogiro för trängselskatten.... |
|
|
Vet man med sig att man kört igenom betalstationerna men inte fått någon räkning, hur svårt är det då att ringa till Transportstyrelsen och upplysa dem om att räkningen inte kommit fram? Sen brukar det väl inte vara några problem att få betalningsuppgifterna via telefon? Jantte, om du vet med dig att du inte fått någon räkning samtidigt som du är fullt medveten om att du borde fått en, varför ringde du inte och hörde efter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.