|
|
|
|---|---|
|
Pga. studentekonomiska skäl har jag länge varit intresserad av en 318 E46 (02-) men merparten av de utannonserade bilarna är tämligen lågt utrustade - jag syftar då främst på avsaknaden av m-sportpaket. När jag nu (äntligen) funnit en vettig 318 känns det mesta bra, dock är jag oerhört tveksam till priset. Är 99 tkr verkligen ett skäligt pris för nedan objekt? Visst, bilen har m-sportpaket men är det rimligt att en 320 m-sport Länk med lägre miltal men samma årsmodell, ligger i samma prisnivå, eller t.o.m lägre? Bilen ifråga (318) är i mkt bra skick dock finns det små skavanker som de flesta andra bilar med några år på nacken; bubblor på förardörr samt spruckna blinkersglas. Säljaren är dock väldigt trevlig och tillmötesgående (ja, förutom i fråga om priset). Jag brukar inte vara den som stirrar mig blint på prissättningen men i det här fallet känns det som att säljaren är väääldigt fel i sin prissättning - men jag kanske har fel, vad säger ni? Länk | |
| Hänvisningarna blev lite fel. Den första länken (320;n) är enbart en jämförelse och inte det objekt jag är intresserad av. Värderingen avser bilen (318) i länken längst ned i inlägget... | |
|
Nu har jag inte kollat så mycket på jämförelser bilarna emellan, men om man vill ha en pryl(i detta fallet en bil) idag så är det som alltid marknaden som styr, sedan om man som köpare tycker att det är värt det är ju upp till en själv... Ja, dyr var den anser jag också, men finns inga andra jämförelseobjekt ute till försäljning(med M-paket då) så måste man fundera lite själv om detta är värt "merpriset"... Relativt sett hade den också rullat långt.. Jag tycker iofs INTE att bilen är värd dessa slantar...och då har du ju fått svaret från mig iaf ;) Mvh Janne. |
|
|
Snabbläste bara annonserna men på pappret ser 320:n ut som ett mkt bättre köp om den är så fin som det beskrivs i annonsen. En 320 står högre och den har gått betydligt mindre. Varför inte satsa på den istället? Om den drar någon deciliter mer eller två spelar nog mindre roll i slutändan då jag tror du kommer ut mer för 320:n den dan du ska sälja. I din profil ser det ut som du redan har bestämmt dig ;) |
|
|
Rejält överpris är min uppfattning. Snart slår den över till 20000 mil och då blir det ännu jobbigare att sälja den den vidare till högt pris. M-paket verkar dock få en del att begära/pröjsa hur mycket som helst. Varför ska du byta den du har? |
|
|
Tack killar för givande svar! Läget är som så att jag funderar (funderade?) på att byta min bil (320 -02)mot hans. Min har i princip samma utrustning (tom lite högre) men gått 15xxx mil till skillnad från hans 19xxx mil. Därutöver vill han ha 15 lappar i handen (utöver bilen). Kikade lite på bilpriser för att få en "hum" avs. prisdiffen på dessa bilar och det skillde sig en hel del - till min fördel. Jag gillar egentligen 318 liiiiite mer men det är förmodligen inte värt det då de pengar jag "tjänar" på att äga en 318 knappast körs in på några månader... |
|
|
Instegsmodell, 18000 mil, E46 och 100.000kr är bara helt fel kombo. Nej, den är känns väldigt högt prissatt, M-paket eller inte. ------- //Lövet |
|
|
den ÄR högt prissatt, men jag skulle våga säga att han inte göra fel. jag menar: du är ju intresserad, du har pengarna, du är sugen.... någonting rätt gör ju säljaren iaf. jag drog till med det också när jag sålde min s60, då jag hade utrustning som är lite ovanligt för en s60. ex taklucka, nyskick i år gammal lack, fälgar o hela fadderuttan. och jag fick bra betalt för den. men jag har ändå gått back totalt sett. (men hey , vem går plus på att sälja en bil efter 3 år..) =) |
|
|
Bara för exempel så sade jag nej till en affär för 2(!) år sedan där jag skulle få köpa en sv.såld 325i -02 med 10.000 mil för 92.000kr. Utrustad med skinn, automat, och vanlig sv. utrustning. ------- //Lövet |
|
| Jag ser ingen anledning alls till att du skulle göra bytet. Ska du göra bytet så ska du nog ha pengar emellan för att det ska vara någon vits med det. Om det är av ekonomiska skäl bytet ska göras är det ju tveksamt att betala mycket för en bil som är lite under din nuvarande. Har du inte råd med nuvarande 320 ska du kanske satsa på något mycket billigare både drift och försäkringsmässigt än att byta från 320 till 318? Och bara för att du betalar mycket för för en 318 är det ju inte säkert att någon vill betala överpris för din 320. Risken är väl att du om du slår till, står med två bilar alternativt får "rea" ut din 320. Även om nyare bilar idag förefaller lättsålda(typ05-08) är det nog svårt att sia om vad slutpriset blir på en -02:a. | |
|
Tack igen, alla, för givande svar! Jo, råd har jag med min 320 trots allt. Saken är den att jag nyligen sålde min 540 pga dess höga driftskostnader - en extremt rolig bil men den vart för dyr. Visst kan jag köra runt med starkare motorer men det blir helt enkelt för dyrt när inkomsten inte motiverar det. Vidare väljer jag att ha bilen skriven på mig själv - till skillnad från många andra i min ålder... Skenförsäkringar är inget jag vill pyssla med och således blev det en lite billigare "brukis" i form av en 320. Nuvarande bil köpte jag förra helgen, dock var det egentligen en 318 jag var ute efter men pga. att 320;n var betydigt bättre prissatt och bättre utrustad så blev det ett köp. Kanske var det dumt, vem vet... Oavsett vad har jag precis i detta nu meddelat säljaren av 318;en att jag avböjer på grundval av prissättningen o. de rostskadan. Okej om den varit rostfri och varit i ett exemplariskt skick men nu var den dessvärre inte det. Fin men inte så pass fin att den skulle betinga ett värde om 100 tkr. Och precis som ni säger gör jag förmodligen mig själv en björntjänst om jag köper 318;en (svårt att uttala/skriva i bestämd form...) ifråga - i varje fall sett ur ekonomisk synvinkel. Visst, den är billigare i drift helt klart men å andra sidan behöver jag äga bilen över en längre period för att det ska vara någorlunda lönsamt. Tack, igen! |
|
|
Har du gjort en totalkalkyl på hur mycket pengar du skulle spara på att köra 318 istället för 320? Min uppskattning är att det i slutändan inte rör sig om så mycket, om det inte rör sig om extrem långpendling. Men det beror framförallt på hur långt du kör och vilken försäkringspremie du får. Jag hade en 320 E46 för några år sedan, tidigare hade jag en 318 E36 och snittförbrukningen skiljde lite drygt 1dL/mil mellan dessa modeller. Skatt, försäkring och service skiljde för min del inte så mycket mer än några hundralappar upp för 320, så det var inget snack om saken vilken modell det blev :-) |
|
|
318 har dessutom inte sportstolar i listan, var de standard i 3-seriens M-tech2 paket från fabrik? Även om den skulle ha sportstolar så känns det som överpris... Mvh |
|
|
Jo, rob_t_j72, sportstolar hade den men precis som ni/du har jag också kommit fram till att bilen är överprissatt. Residence har förvisso helt rätt i det han skriver avseende säljarens tillvägagång; Jag som presumtiv köpare är/var intresserad och säljaren var inte sen att "utnyttja" det, vilket inte kan anses vara fel. Dock måste den personliga "vill-ha-viljan" ställas mot ekonomiska aspekter och den senare segrade i detta fall. Kristoffer; Jo, jag gjorde en kalkyl dock inte med värdeminskning o. inköpspris inräknat. Och jag kanske skulle spara in en slant om jag bytte till 318;en, med förutsättning att jag behöll den över åtminstone en femårsperiod - om det nu skulle räcka. |
|
|
tvesolva: jag förstår, i mitt fall så vann "vill-ha-viljan" och säljaren fick en tidig julklapp kan man säga. |
|
|
Jag förstår! =) Min "vill-ha-vilja" var dock inte så pass stor att den betingade en, för säljaren, tidig julklapp... |
|
|
Jag fick 92:- för min 325 touring -02 som gått 13000 mil visserligen utan Mpkt men i mycket bra skick Så jag tycker nog den ligger lite högt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.