|
|
|
|---|---|
|
Ursäkta att jag klagar men var tusan är snöröjningen i Stockholm??? Höll knappt på att komma till jobbet imorse (resulterade i att jag spann ett svart långt däcksträck på min ena ljusgråa golvmatta.... Ja klantigt men unikt:) och när jag väl kom hem igen så ser det lika illa ut, dock lite mer uppkört. Har faktiskt inte ens sett en traktor i stan på hela dagen! Har jag missat något vallöfte eller vad står på? | |
|
Påvägen hem ifrån Cafe 60 så mötte jag karavaner av Snöplogar på E4an. De hade nog varit tvungna att skriva nya offerter till Gatukontoret och få de godkända och certifierade, det sitter ju bara pappersvändare överallt nuförtiden:) Mvh Asken PS Vill man ha lustigt kan man göra som förr skylla på borgarna, men inte blir det mindre snö eller snöröjning för det:)) DS |
|
|
Jag undrar detsamma. För ett par dar sen, när det snöade en tiondel jämfört med idag, såg man traktorer lite varstans. Men idag... ingen snösväng whatsoever. /Erik |
|
|
Haha! Det kanske är så. Det måste i alla fall vara lättare att få igenom sina krav nu. Men E4'an har väl Vägverket hand om och gatukontoret smågatorna eller är jag helt ute och cyklar i snömodden? |
|
|
Ansvarsfulla byråkrater går ute med snöskyffeln så ansvarsfulla skattebetalare kommer fram med sina BMW i innerstan:) Det är korrekt att det är underentrepenörer som sköter smågatorna. Att cykla rekommenderar jag inte dig att göra i snömodden, tänk på utsläppsnivåerna som behöver hållas konstant! Mvh Asken |
|
|
Jag fick idag erfara dubbfria däck på snorhalt underlag och det var för jävligt. Höll på att kasa ner i diket på en motorvägspåfart trots knappt styrfart och fastnade i en liten backe vid trafikljus med låååång kö bakom. Tur att jag inte hunnit sälja Focusen som har dubbdäck, den ska jag behålla resten av vintern efter dagens upplevelser med BMW:n. |
|
|
Fick erfara samma sak idag mellan Jönköping-Gränna - låg i 70 medans alla andra drog om mig i 110 - även om de inte har bakhjulsdrift och friktion som jag så undrar man vad folk tänker när de blåser förbi och detta med hela familjen i baksätet... Hörde strax efter att jag kört förbi Vista kulle att en bil kört av med släp och allt! Gissa om jag blev glad när jag såg Volvo:n med nya dubbdäck ståendes på uppfarten när jag kom hem efter en resa på 52min (30km)!!! |
|
| Jag har dubbdäck! Det är jag som ligger i ytterfilen och kör om!! :) | |
|
Vilket nummer har de ansvarsfulla byråkrater som ska skotta fram min BMW imorgon? :) Har fortfarande inte sett snöröken av någon traktor och gatorna ser ut som en nyplöjd åker. Känns lite exotiskt faktiskt. Lite som Ulanbator. Klart man kan skylla på borgarna att det snöar! Allt blir lite kallare med dom vid makten helt enkelt :P Men det är klart bättre än en varm sörja att klaffsa runt i. |
|
|
Håller fullständigt med,vart har plogarna vart nånstans idag?? Bilen gled mer på underredet än på däcken i morse när man va påväg till jobbet. Visst,det snöade extremt under natten så man kan ju förstå att dom inte hunnit med allt då. Men när man åker hem på kvällen och det är fortfrande stora vallar på vissa ställen börjar man ju undra... |
|
| Jag har absolut inga problem med framkomlighet eller att hålla skyltad hastighet i vänsterfil! ;D | |
|
Har sommardäck bak, dubb fram och 30cm snö... men inga problem att köra lagligt hastighet, framhjulsdrivna bilar måste vara väldigt farliga då dessa verkar ligga runt 60 på 90 väg. Finns ingen lag på att stanna vid poliskontroll så det finns ingen fara. det visste ni nog inte ;) |
|
|
"Finns ingen lag på att stanna vid poliskontroll så det finns ingen fara. det visste ni nog inte ;)" Utveckla gärna det Ismo! |
|
|
Förstår inte varför de bemödar sig att montera plogar på plogbilarna nuförtiden, de har ju aldrig plogen nere utan vräker bara ut salt istället.... Vi har haft kallare än minus 10 här i ett par dagar och det har varit underbart saltfritt med vita vägbanor och ingen halka.... |
|
|
Till min stora glädje har det varit ovanligt lite salt i Malmö denna veckan med vackra vita vägar utan smuts och klafs. De flesta verkar acceptera och har sänkt tempot riktigt trevligt på vägarna nu! Men alla verkar inte ha hajat grejen för när jag var ute med hunden i fredags kväll så såg jag ett gäng ynglingar vid biltvätten!!!!!! (-8grader) med 20" sommardäck, fantastiskt det lät inte ens nåt när hjulen spann. Sluta salta, börja sanda för miljön, bilarna, djuren och för att vi slipper smutsen. Så småningom lär folk sig att anpassa hastigheten efter rådande väglag. Hur djävla svårt är det. Har lyckats hålla mig rullande trots bakhjulsdrift och dubbfritt! |
|
|
Jag håller med Ahab och Falsterbo. Saltade vägar är ett gissel. Dels kör folk fortare. Sen när saltet stänker upp på framrutan behöver man ofta använda vindrutespolningen för att få bort det, dvs man slösar ofantliga mängder spolarvätska i onödan. Att saltet medför att bilen börjar rosta är inte helt okänt. Listan går nog att göra längre. Låter man bli att salta och nöjer sig med att enbart ploga anpassar de flesta sin hastighet för att när vägen är vit är chansen större att det är halt. Sen finns det alltid de som inte fattat något och blåser på som vanligt och fullständigt skiter i de andra trafikanterna. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag upplever att man ser bättre i mörkret när vägen är vit än när den är blött från allt salt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.