AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.395

Vad tror ni om Turbocenters chip till 330 E46?

Gee
Går i funderingarna på att chippa bilen, Turbocenter erbjuder ett rätt bra steg 1 paket.

Vad tror ni är det värt att chippa en 330Ci -02

Kan det verkligen ge 17hk som det påstås på sidan?

Produkter för Bmw 3-Serie (E46), 330 3,0 231Hk
Årsmodell: 00-06

STEG 1 , +17hk
248 hk / 320 nm 4 000 kr
Programvara med ändrade parametrar för bla. tändtidpunkt, bränslemängd, momentbegränsare, gasspjällsstyrning, varvstopp, fartspärr, mm.

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Claus på turbocenter har fixat till min 850 så den går härligare och bättre så varför inte prova? Turbocenter är den enda jag vågar lita på när det gäller motormodifieringar.
MVh
Asken
Ni
19
Nisi
520d sedan -08
nja jag skulle ändå säga att v-tech är ett mycket bättre val.

Steg 1 RTS
330 D (BMW 231 hk E90 RTS)
Steg 1 RTS

Org: 231 hk 500 nm
Steg 1: 290 hk 625 nm
Detta görs via bilens diagnostikuttag.
RTS enheten skickas direkt hem till dig.
Eller hämtas hos din närmaste återf

+ 59hk - 8900kr

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Goddag yxskaft!
Detta gällde en bensinare utan turbo!

Gee
Som karlhilding skriver så gäller detta bensinare ej diesel.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
några 17 hk blir det inte ... säger det av min egen erfarenhet !!
Ni
19
Nisi
520d sedan -08
det måste jag ha missat, såg inte den där ci i slutet hehe :(

Gee
Nej jag är också tveksam bmw Alb dock så erbjuder dem bänkning före och efter, dem måste ju ha fått siffran någonstans ifrån
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Hej Gee

Då är det kanske värd att satsa

Det kanske kan stämma, om de erbjuder bänk före och efter så kanske har jag fel. JAg sa det bara av min egen erfarenhet för jag fick aldrig ut några hk istället så blev det 2 hk mindre än vad bmw hade anget i orginal!

Skriv gärna när du har gjort det alltid kul med sånt

JAg tyckte att 330 lät grymmt med sportfilter än den där chippet som jag ibland inbillade mig att den gick bättre =)

Men en 330i är perfekt, grymm och riktig vass i den klassen
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
ingen som har bromspapper på detta ?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag chippade min hos ItsFun, och den blev helt klart vassare i registret runt 80-120 där jag ville ha effekttoppen. Hur många hk det handlade om har jag ingen aning om, men att den blev piggare kände både jag och kompis.

Jag tror personligen bästa effekt är avgassystem och sportluftfilter mappade ihop och mot övriga bilen. Det borde ge så att det åtminstone märks av.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och så skall vi inte bortse från placeboeffekten..

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
330 MIKKE

har du testat köra mot 330i?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
bmw Alb

Nej, jag har bara testat att köra mot stoppuret, så jag vet inte hur stor ökning det gett, men det gav inte mycket i intervallet 0-100 eftersom jag ville ha peaken lite högre upp i registret.

Omkörningarna gick rappare iallafall kan både jag och bekanta intyga : )
Bayer_Aleks
Tycker personligen det är bortkastade pengar som jag personligen hellre hade köpt avgassystem för och ett öppet filter, då får du höra ett riktigt rått och GÖTT ljud från bilen kan jag lova dig ;)
Ett Remus Power Sound som rekommendation där du själv kan justera ett spjäll hur mycket du vill att det ska låta.
Bayer_Aleks
Glömde såklart säga varför det är bortkastade pengar. Dem där 17hk är inte mkt på en motor med 231hk original och inte heller märkbart på en sugmotor dår du inte har något turbotryck att öka. Hade du haft turbomotor hade det hänt grejer, men inte med en sugmotor.
Gee
Bayer_Aleks jag kom fram till det tillslut jag med, det där med turbomotor kan jag intyga då jag hade en a4 1,8t innan som chippades hos bsr där snackar vi mycket för pengarna
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Självklart ger en chipning mer effekt på en turbomotor, men det innebär inte att det inte ger något på en sugmotor. Den här diskussionen har vi haft hur många gånger somhelst, och jag tror alla vet att det inte ger mycket hk på en sugmotor. ATT det ger någon effekt dock, verkar många kunna intyga. Personligen kände jag av effekt i det registertal jag valde att optimera, även om det inte var någon spark i röven precis : )

Dock tror jag, som sagt, att bästa och mest prisvärda effekthöjningen om man ska hålla sig under 50 lax, är effektsystem, sportluftfilter (i originalburken) och sedan mappa ihop detta. Helsystem från grenrör o bak då för bästa effekt förstås.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
330 mikke

Vore kul om du kunde köra mot 330i orginal då kan vi verkligen konstatera nått, ok?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja bmw Alb, men jag har uppgraderat programvaran i min bil, så det trimmet är ju borta nu.

Om jag - som jag tänkt mig framöver - byter till sportavgassystem och chippar med det, ska jag jämföra mot någon original-330.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
330 mikke

Ok fint, när du väl har gjort det så återkomm med resultat.
Tror nog at det ska ge nått =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.