|
|
|
|---|---|
|
Har bilen inlämnad FORTFARANDE på BMW i solna, 6 veckor idag. Idag frågade jag teknikern på verkstaden om den nya ccc'n och navigatorn klarar de nya skivorna som är duallayer tex. 2009-01 (enligt vad jag läst mig till). Teknikern verkar förvirrad och säger att "den ska väl klara alla?" Jag sa att innan tjuvarna stal min navi och ccc så klarade den inte de nya skivorna eftersom den har för gammal mjukvara. om jag vill att det ska fungera så har en annan BMW-återförsäljare sagt att mjukvaran måste uppdateras. blir kopplad till två andra tekniker som inte heller förstår vad jag menar, de säger att det enda som kan ändras är när man programmerar ccc'n men det är funktioner som te.x mp3 funktion och att backspeglarna fälls in när man låser bilen m.m, får då också reda på att de båda funktionerna som jag hade innan, troligen nu hade försvunnit, och att de måste omprogrammera (förhoppningsvis gör de det gratis åt mig, då jag hade det tidigare), men det fanns inget om nån navigation. Så då undrar man vad det är för "magisk" uppgradering folk har gjort som uppgraderat navin, så det blir 3d vy och POI's, så den klarar de nya skivorna. Är BMW- verkstäderna väldigt underinformerade eller är jag ute och cyklar? Min bil är en -06 530d E61 Har Navi Pro om ngn undrar *Murphys lag* | |
|
Jag har en -05 som inte är uppdaterad sen 10-05 och den tar 2009-1 dual layer skivan utan problem Ha de T |
|
|
Det låter ju lovande, isf bör ju min också klara det, då kan man ju fråga sig vad den första handlaren yrade om? *Murphys lag* |
|
|
Thom525: Har du Navi Pro? |
|
|
Sim ja jag har navi pro Det var det som det handlade om Ha deT |
|
|
Sorry Thom525. Trodde du hade Nav business, och det är skillnad på dual/icke dual layer. Jag kunde inte läsa dual layer skivor (2009-1) i min bil med mjukvara 20,01 (från sommaren 2005). Efter en uppgradering av mjukvaran i höst i år, kunde min bil läsa dual layer skivor utan problem. Be dem om en ny CCC med senaste mjukvaran. När denna installation är klar lägger man in MP3 som en kod i utrustnings listan. Man kan alltså lätt ha senaste mjukvaran men inte MP3, då BMW måste aktivera denna funktion i efterhand. Dina speglar programeras i bilens "Key-memory", i slutet av processen. Lycka till! |
|
|
Många som har haft gammal mjukvara har ej kunnat läsa dual layern som kom på version 2008-2.. därför är nya 2010 PRO endast på enkeldvd..de har pressat ner kartinfon+poisen på enkeldvd.... en hel del kunder runt om i världen hade *problem* med DL skivorna....detta gäller de första 03-04 av e60 modellen med navi pro o gammal mjukvara... kunderna upplevde att antingen så läste inte navenheten skivan alls,eller så *snurrade,jobbade navenheten i tid o otid...''därav så är nya 2010 PRO på enkeldvd... en nyhet är oxå att nu kommer HIGH resp PRO skivorna ut endast 1 ggr/år och inte som tidigare 2ggr/år så 2010,2011,2012 osv...asså rena full-års-versioner detta är infon jag fått från BMW tyskland på en PDF-fil nov-2009 |
|
|
Gammal mjukvara= kan ej läsa DL kartskiva 2008-2-2009-2,ingen mp3 uppspelning av mp3 i PRO stereon o enkelCD facket med uppdaterad mjukvara navin läser DL skivor,mp3 aktivering,bättre färger,lite annorlunda gränssnitt på navenheten,ej lika seg i hanteradet m.m MEN,men enkeldvdns återkomst på 2010 PRO så behöver inte kunderna uppdatera för att få tillgång till ny kartdvd..de enda dom förlorar på är ju segheten samt färgerna... |
|
| Bianca, mycket intressant ang. 2010 Pro. Är den på gång eller rent av redan släppt? Hur kommer det sig att de går från dual till single layer igen? Det har även ryktats om att en POI-databas ska vara på gång från BMW, syns någon sådan till än? Tror den senare var aktuell först 2011. | |
|
Nyfiken som jag är forskade jag vidare lite, sitter nu med en språkstädad 2010-1 vilken i teorin ryms på en enkelsidig skiva. Antar dock att en DVD9 kommer att gå åt när POI, fartkameror m.m är på plats. Ska ordna med fartkameror etc. och experimentera genom att lägga in en fartkamera hemma i kvarteret går det att rulla ut bilen och testa om vädret får för sig att bli vettigt. Nackdelen med en renodlad sommarbil är att det dröjer innan skivan kan användas. POI-databasen ska också fixas till men först ska jag se efter om BMW uppdaterat till sin egen. Det verkar även som att det tillämpas en för mig ny metod för att ordna fartkameror, där Militärbaserna inte längre används på samma sätt. Får testa vilket som är bäst, alternativet till POI-förändringen verkar vara att byta ut TPD-mappen på skivan. Det blir till att sätta sig in i det så småningom. Ett plus i kanten är att 2010-skivan ska vara avsevärt mer lättdriven än tidigare versioner. Återstår att se om det stämmer. En bild på omslaget med lite info: Länk |
|
|
BMW ROAD MAP PROFESSIONAL 2010_1 finns att ladda ner från Pirat Bukten för den som är intresserad, har dock inte testat den själv än. Återkommer... |
|
|
Jag fick mina 2010 versioner av HIGH resp PRO i okt månad....anledningen av de gick från DL till SL har jag redan nämnt i tidgigare inlägg.. Freddesix..detta rör endast idrive o navi PRO skivan 2010 PRO= 4,36 GB org 2010 HIGH= 6,73 GB jag fick plats med ca 35 pois på PRO skivan till farsans 530IAM-2005 utan att använda DL skiva...gick på en enkeldvd...Och hans navi klarar DL utan några som helst problem.. |
|
|
Aha, I see. High-skivan går förvisso att krympa en hel del, främst är språkfilerna stjäl utrymme men det finns även en del annat att städa bort. Allt som allt går det att klämma ner den på en DVD5 men med lite POI etc. så är man snart uppe på DVD9 igen. Stiligt att Pro-skivan är DVD5 direkt ur lådan. Dags att byta bil så man slipper High-versionen :) Har du kört 2010-1 High i M5:an och i så fall, hur upplevde du den? Kändes den rappare på något sätt? |
|
|
Freddesix inga problem med att köra DL i mk4an.....har som farsan ca 35 pois inlagda...min HIGH 2010 e på ca 6,75 gb...... kört med 2010 HIGH i m5an sedan mitten av okt...inga problem...nu ställdes m5an av 30 nov,men jag har aldrig upplevt några som helst problem med DL på mk4an i min m5a....inte farsan heller efter uppdaterad mjukvara... när jag testade 2008-2 PRO första gången i farsans bil funkade de inte.... han var tvungen att uppdatera mjukvaran..jag erbjöd mig att ta bort vissa språk för att få plats på enkeldvd åt honom,men han saknade mp3 uppspelningen så han fick ett MKT BRA pris för mjukvaru update...tog ca 7 timmar.....de första han märkte var att färgerna blev mkt bättre,hela idriven/sökfunktionen gick mkt smidigare+så fick han mp3 uppspelning i enkelcdn..... efter update så tog navenheten 2008-2 PRO_Mod direkt....... det var de som krävdes..nu behöver han ej DL skiva längre...MEN han fick ju mp3+ snyggare färger,snabbare Idrive funktion med updaten..han e nöjd... vet att de skiljer mkt i pris för en software update av bilen från norr till söder i vårt avlånga land....har hört priser allt mellan 2500-5000 kr beroende på hur mkt som behöver uppdateras i bilen........ |
|
|
Då har jag fått lite klarhet, dessutom så verkar bmw solna uppdaterat ccc'n eftersom jag tydligen ska få med 2009-1 när jag får min bil. lite offtopic kanske, men jag måste säga att efter att ha varit lite sur på hur bmw i solna hanterat mitt försäkringsärende då det tagit ruskigt lång tid och diverse missförstånd,(en liten känga ska iofs folksam ha också för seg pappershantering), så fick jag idag prata med en väldigt trevlig tjej på serviceavdelningen som löste det med både hyrbil och hemtransport av min bil nästa vecka, då den inte vart klar den här veckan heller. Det är verkligen bra service, och ett klart plus för bmw solna! *Murphys lag* |
|
|
Låter bra xertox! god jul o gott nytt BMW år på er allihopa!!! |
|
|
Bianca: DVD9 ska funka, tyvärr har väl jag haft lite lagom motvind i frågan efter styvt 200kr utbränd media utan någon som helst framgång. Gav till sist upp, bantade ner till DVD5 och valde en 2008-skiva som tog lite mindre plats för att få in fartkameror etc. Mjukvara etc. är senaste, de uppdateringarna fixar jag på egen hand men DVD9-skivorna har hitintills bjudit på prima motstånd. Ska ta tag i det igen till våren när det går att använda bilen igen. xertox: ett namn på tjejen i fråga vore bra, har lite ärenden där till våren och orkar bara inte med 'average joe' som står bakom disken och är totalt oförstående inför att jag inte vill släppa ifrån mig bilen för provkörning i samband med service. Hade det varit en 320d så fine, men då jag ofta rör mig längs deras teststräcka vet jag mycket väl hur de kör. Antar att kunderna inte har en aning där de sitter i en finsk skinnsoffa och sörplar kaffe borta på Gårdsvägen... PM funkar om du inte vill skriva hennes namn här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.