|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har helskinn sportstolar i E36cabben och har även justebrt benstöd - som på denna bilden (även bilden visar halvskinn): Länk Jag har sökt en ny stol men de flesta helskinn verkar se ut så här: Länk dvs UTAN justerbart benstöd. Är den sista utan justering basstol och är det benstödet som gör det till sportstol? eller finns det två varianter av sportstol - med och utan justerbart benstöd? Jag vet att det finns två varianter annars - fällbara resp ej fällbara som gör det svårare att hitta ilkadan. Och sen finns det med och utan elvärme och sen finns det elmanövrerade resp manuella Jag tycker man ser lite dåligt på realoem: Basstol: Länk sportstol: Länk Men som sagt : Är det justeringen under låret som skiljer basstol från sportstol? I så fall är ju basstolen ganska skålad den också. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| det är det som skiljer dom åt plus att sportstolen är mer skålad. | |
|
Ok, så även basstolen har skålning, dvs "förhöjda kanter" på både rygg- och sittdyna? Jag trodde basstolen vara tämligen slät i både dyna och rygg. Skiljer sig formen åt på tyg, läder resp halvläder-stolar? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
bas-stolen har knappt någon skålning(inga förhöjda kanter, enda som håller emot i kurvorna är dörren o mittarmstödet... hehe), finns både i tyg och skinn, samt både som fast stol(sedan+touring) och fällbar stol(coupé + cab), med och utan elvärme, eljustering vet ja inte hur de e på bas-stolen lär väl säkert finnas på helskinnstolarna iaf sport-stolen är ordentligt skålad, med justerbart stöd för benen i framkant, finns i tyg, delskinn samt helskinn, både som fast stol och fällbar stol med och utan elvärme, med och utan eljustering ingen skillnad i formen beroende på material, antingen har du bas-stolen eller sportstolen.... sen finns ju den rena M3 stolen oxå... den e väl ännu mera skålad samt att nackstödet sitter ihop med ryggen, vet ej hur de e med elvärme o eljustering på de eller om de finns i både M3 limo o coupé/cab... |
|
| de bilderna du länkar till är standardstolen. och jag tycker de är lite lagom skålade om man jämför med andra bilmärken. | |
|
Är verkligen första länken, dvs denna Länk verkligen basstolen - den har ju justeringen under låret - stödet delvis framskjutet? Hur ser i så fall sportstolarna ut? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Glömde säga att jag trodde det var som Mr_Hoff säger (förutom att jag trodde basstolen vara ganska oskålad). Inte lätt att hitta en rätt beg stol: sportstol, svart helläder, fällbara, manuellet manövrerbar och med fungerande stolvärme. Har allt jag vill ha utom fungerande stolvärme.... och det verkar vara varken lätt eller biligt att åtgärda just stolvärmen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
länken till blå coupé med svarta stolar i delskinn är sportstolarna bas-stolen är oskålad och platt, sen är ju detta en högst olika uppfattning vad som e skålat o inte.... jämfört med t.ex en golf/passat 2002års modell bas-stol så är bmw-stolen mycket plattare anser jag... utan sportstolarna är, enligt mig, en 3serie helt usel som "körglädjebil" då man blir runtkastad i kupén mellan dörrsidan och mittkonsolen... är man dock av lite större modell så förstår jag om man inte sitter spec skönt i sportstolen... vet(tror) inte om det fanns komfortstolar i e36an, de va ju alltid i skinn o extra komfortabla, satt ofta i 7serien... |
|
|
Tydligen vet inte herr hoff att basstolen är skålad!! |
|
|
Och att säga att bastolen är usel visar bara ett onormalt lågt iq. Ingen fullvuxen förare gillar sportsolen mer än på bana. |
|
| inte den länken... den andra i helskinn. | |
|
Basstolen är faktiskt skålad, jag har basstol i min 328 och den är skålad. Att stolen skulle se ut som en kökspall vet jag inte var du har fått det i från. Sportstolarna får man ta till skohornet för att komma i och ur den. |
|
|
OK, vi verkar vara eniga om att sportstol har justerbart lårstöd. Basstol har det inte. Vi är oeniga om vi ska kalla basstolen för skålad eller ej men det beror nog mindre på skålningen utan mer på var och ens definition av vad skålad är. Sen finns det även M3stolar med nackstöd ihopabyggt med ryggdynan och som jag inte hittade bild på - fanns en till salu på bildelsbasen för någon månad sedan men hittar den inte längre. Jag är 186 cm och 90 kg och trivs bra i sportstolarna, förutom de första minutrarna på vintern i cabben då lädret är väl svalt, utom då frun kör och jag åker på passagerarsidan där värmen funkar. Jag tycker inte mej behöva skohorn för att kliva i och ur sportstolarna. Min jakt på ny stol går vidare. Ska prova att efterlysa via både bildelsbasen och laga.se. Nytt är tokdyrt, liksom att laga värmeslingor på verkstad om någon undrar. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.