AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.344

Airbagproblem, men ingen felkod i Carsoft

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Min airbaglampa började lysa idag. Problemet är dock när man diagnostiserar med Carsoft får jag abra "Status ok" och ingen felkod. När man raderar alla felkoder så släcks ändå inte lampan. Har provat flera gånger utan resultat.

Nu helt plötsligt är det ju lite svårt att veta vad man skall göra.

Till historien skall sägas att jag råkade "bumpa" på en bil igår. En vädigt lätt påkörning i snöhalkan som resulterade i en liten buckla på registreringsskylten fram ( då den bilen jag körde in i hade dragkrok). Kanske en påkörning i ca 3-5km/h. Tror ni att en sån bumpning påverkar Aribagen? Det kan väl inte vara möjligt?

Det jag själv funderar på är bältessträckarkabeln som är ett änt problem som kanske kom ur sitt läge och började glappa i o m bumpningen. Men annars är jag ganska tröstlös då jag inte har något att jobba på när jag inte får någon felkod.

Förslag någon??
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Lyfter tråden!
Har samma problem, får ingen felkod. Kan inte släcka lampan. Har dock inte kört på något.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Diagnosticerade sedan med inpa. Fick fram att det var en sensor som sitter under golvet under stolen. En crash impact sensor mot sidokrock.

Den hade ärgat sönder då det hade varit vatten på golvet i bilen.

/U
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Ok tror inte att jag nånsin har haft vatten på golvet. Men var exakt sitter den givaren, kan vara värt att kontrollera den okulärt iallafall

Mvh oge
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Den sitter under golvmattan under stolen på båda sidor intill en krockbalk.

Men jag tror inte du skall fokusera på den. Ovanligt att den går sönder. Lättast är att köra en diagnos för att se exakt vart problemet är med inpa. Eller hos BMW.

9/10 fall så är det bätlessträckar kabeln som är glapp. Den nöts ut när du flyttar stolen. Kika under mektips. Där har du en bra beskrivning.

Men som sagt. Dumt att chansa. Bättre att gå på problemet när du är säker.

/U
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Det som bekymrar mej är att jag alltid har fått felkoder från carsoft förut. Och då har det alltid hjälp att klämma till/röra på den beryktade bältessträckarkabeln. Har säkert återställt airbaglampan ett 15-tal gånger genom åren med Carsoft.
Men nu får jag ju inte ens en felkod ?

Mvh oge
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
hmm Börjar undra om jag fått till installationen av Carsoft korrekt. Har nämligen installerat om progget efter en ominstallation av windows. Nu funkar tex inte livedata och det har det gjort förut. Är det någon vänlig själ som kan beskriva den exakta gången vid installation av Carsoft

Mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.