AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
11.602

Trimma BMW 320i E46 (02:a) kommer man märka av någon skillnad efteråt?

Tjenare!

Jag är en mycket nöjd ägare till en BMW 320 E46 en 02:a och har nu i dagsläget 170/hk originalt på min bil så såg jag en annons på blocket att de finns en firma här i Göteborg som trimmar bilar T.M. Chiptuning, kollade på deras tabell:

320i E46 ORIGINAL: 125 kw 170 Hk 210 Nm EFFEKTÖKNING: 12 kw / 16 Hk 224 Nm

Allså efter trimningen får jag då ca: 16/hk mer MEN då är frågan om någon har erfarenhet av detta, kommer jag märka av någon skillnad på detta ens...?
kan detta vara skadligt för motorn?

och bensinförbrukningen går ner 5-7% säger dom

Detta kan jag få för 2700:- är det värt pengarna?

/Rupesh

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Vet ej på den modellen men en bekant som gjorde samma på en Volvo med samma grundeffkt och samma utlovade effektökning säger att det inte var värt det, han kan inte ens säga att han märker någon skillnad. Normalt borde man dock märka 10% men det beror också på om det bara är på topp eller över hela registret. Det är ytan under effektkurvan som räknas, inte en enskild punkt.
okeej, men de e säkert så 16/hk e ju inte mycket, så de skulle väll kännas ganska tråkigt o lägga ut 2700:- o inte märka nån skillnad sen

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du kan begära att få se före/efter-kurva innan du köper. Ser du att effekten ökar med ca 10% över hela det varvtalsområde som du normal kör på kommer du att uppleva det positivt, en märkbar förbättring. Det brukar dock inte bli så på vanliga motorer utan bara bli på slutet och i vissa fall t o m över det tidigare maxvarvet genom att rpm-skyddet flyttas upp en bit. I det senare fallet är det helt ointressant såvida man inte kör rejsing och ligger på maxvarv nästan hela tiden.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Om du vill ha en säker effektökning på en sugmotor ska du använda lustgas, mer prisvärt trim finns ej. Men jag dömmer dóck inte ut chiptrim, fast jag skulle nog ha vänt mig till en mer känd leverantör t.ex Turbocenter.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Dom verkar dessutom ha Rea nu innan jul Länk

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Hej

Att chippa bmw 320 ger inga HK. Behåll den så som den är för den är jo kungen i sin klass!
haha joo BMW e kungen de e sant,
Men aa tror ja låter bli o trimma den, de e nog de bästa, kan bli problem o så i framtiden sen me tanke på att när man ska sälja den osv...

Men tackar för alla tips, ni hjälpte mig o spara mina cash ;) hehe

MVH: Rupesh

Lätta bilen ist. Då känner du skillnad fast du inte ens har ökat effekten i motorn =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.