AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.228

Nivåkontrollering av styrservoolja?

da
103
dalleballe
525iAT -93
Jag har försökt leta här i forumet och i bilen, men vad jag konstigt nog inte förstår är hur man kontrollerar styrservonivån i bilen! Jag har förstått att det är den svarta grejen med skruvluck till höger om motorn sett framifrån, jag kan öppna det locket men jag ser inte några min/max streck eller liknande! Någon vänlig själv som kan hjälpa mig? :)
Utan att veta vilken 5-serie du frågar om så får du ett svar för E39. Det hänger ned ett rör från locket. Titta på dess nedre del så ser du två avfasningar/streck ca 1,5 och 3 cm från rörets ände. Nivån ska ligga mellan dessa två avfasningar/streck.

Jag har för mig att det står i instruktionsboken. Låter styrservot illa är nivån sannolikt låg.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Oj! Klantigt av mig att inte skriva vilken kaross det gäller, men det är e34, en 525i 24v touring -93 för att vara exakt. Jag ska skruva upp locket igen och kolla lite nogrannare då! Den låter inte illa men tänkte bara kolla vätskenivåer i förebyggande syfte, är det likadant som du skrev på e34?

da
103
dalleballe
525iAT -93
Någon som kan förklara för mig hur jag ska göra? När jag skruvat bort locket ser jag bara ett filter som verkar sitta fast med en mutter, förstår inte alls hur jag ska kunna se några nivåstreck där? Ska jag behöva ta och skruva bort muttern och dra mot filtret för att se nivån?
Är det E34 så sitter det, iaf på alla jag sett, en mätsticka av plast i locket. Finns inte den är den troligen avbruten och du får skaffa nytt lock.

Filter? Det finns ett nät i botten har jag för mig om det är det du menar? Har du nivåreglering på bilen är det möjligt att utförandet är annorlunda. En bild hade inte skadat.
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
På E34an ska det vara olja upp till silens botten, det rådet fick jag av den loka bilmeken när jag hade problem
Knappast om det är det utförandet jag har iaf. Med mätstickan är min LÅNGT över silen. Kanske 3-5cm från maxfylld behållare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Manulen är alltid en bra pryl.

Här är sidan för nivåkontroll av hydrauloljan för 520i, 525i, 530i, 535i, 524td E34
Länk

Som SpeedLover säger verkar det vara ett annorlunda utförande om man har nivåreglering.

Utan nivåreglering : Skruva av locket och kolla att nivån ligger mellan de två strecken på mätstickan som sitter fast i locket.

Med nivåreglering : Unscrew the knurled nut and take off the reservoir cover. The oil level must lie between the marks on the dipstick.

dalleballe : Har du några bilder på hur det ser ut?
jag har samma utförande som dalleballe.. inga streck, ingen nivåsticka.. ingenting..
bara en "te-sil" som hålls på plats med en M6-mutter..
jag fyllde helt enkelt på så mycket som jag tyckte var lagom (oljan tog lämpligt nog slut i exakt samma sekund) men det vore ju kul att veta hur nivån egentligen ska stå..

jag har för övrigt en 540 som hade nivåreglering från början..
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Fyllde på röd ATF-olja idag på en 528 -97.
Nivån ligger nu 4-5 mm ovanför maxstrecket på mätstickan som sitter i locket. På locket står det EZ. Hoppas att det inte är för mycket olja.
Priset på oljan 85 kr/lit. Inköpt på Shell.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.