AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.499

Koppla ur airbagen på passagerarsidan i en E61:a, 535d Touring!

53
29
535d_Touring
535d F11 2011, M-paket!
Hej!

Har en E61:a Touring av modellår 2006.

Skall koppla ur airbagen ur bilen på passagerar-sidan under en kortare period.

Bilen saknar nyckelbrytare vid handsfacket. Det går hellet inte att på gammalt vis koppla ur airbagen enligt min BMW-handlare.

Man måste enligt BMW-handlaren installera en nyckelbrytare. Kostnad för detta är 5500 SEK.

Finns det någon som har erfarenhet av att göra detta på något annat sätt, t ex plocka ur en säkring eller liknande?

Tack på förhand.

Mvh/535d_touring
har du sett en airbag detonera? låt dem som kan sådana grejer göra dem. drar du en säkring eller kontakt kommer bilen varna för airbag.
Låt BMW fixa med airbagen eller låt den vara. kolla på youtube så förstår du vad jag menar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har ställt frågan om urkoppling till min BMW-verkstad och fick precis samma svar som du dock var priset 10.000 för installationen så 5.500 är ju ett klipp ;)

___
//Ulf
jo
114
josc
525 Touring -05
Fick en offert på 10k av bilcentralen sen kollade jag med novation och dom skulle ha 2700 . Det visade sig att på min bil ( en tidig 05a ) kan man inte montera nyckalvstängning utan man kopplar bara bort airbagen och byter bältet och då blir det mycket billigare. Dock sa killen på novation att han avråder att koppla ur airbagen eftersom man måste ladda upp helt ny programvara i bilen och då händer det att dom måste börja byta hårdvara i bilen och då kan det bli riktigt dyrt. Tycker att det låter knasigt men det stämmer säkert , mecken har ju ingen anledning att ljuga om detta. Hade ändå tänkt behålla min bil ett år till men nu byter jag tidigare istället för att slippa detta strulet.
Är man bra på elektronik går det säkert att ersätta airbagen med någon form utav resistor. Men jag avråder starkt från testa sånt här själv.

Av ren nyfikenhet, vad händer om man låter bil stå strömlös ett tag och sedan drar ur anslutningen till passagerar airbagen? Tänds SRS lampan?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

josc: det stämmer att på 05:orna så funkar det på samma sätt som på t ex E39, dvs dom kopplar bort airbagen samt programmerar om bilen.

Enligt verkstaden jag pratade med så funkar det som ovan på E60/E61 med traditionell tändningsnyckel medan på senare med startknapp så krävs det installation av nyckelavstängning. Han sa också att det finns vissa E60/E61 med traditionell tändningsnyckel där det varken går att programmera bort airbagen eller installera nyckelavstängning.

Att beställa Isofix fram med nyckelavstängning för airbag kostar vid nybilsköp ca. 1000kr medan det kostar 10 gånger mer att eftermontera enbart nyckelavstängningen.

___
//Ulf
gi
1
gintonic
525D 2008
Hej

Jag fick precis svar från Bavaria STHLM om bortkoppling av Airbag på min 525D -08.
-Räkna med 17-20.
-VAA 1700 till 2000?
-Nej 17000 till 20000
-Det är ju inte rimligt sa ja,
-nej alternativet är att kolla på internet!

OK Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.