|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 320i Touring -02 När bilen är upplåst öppnar sig bagagerutan av sig självt. Knappen till rutan som sitter vid torkarbladet funkar inte, den funkade i förgår. Det går att låsa upp med fjärrknappen på nyckeln. När rutan är upplåst och i uppfällt läge, klickar det i låset. Ibland ofta, ibland sällan med flera minuter emellan. Vad beror detta på?? Det måste väl sitta någon sensor/givare/relä som inte är rent, som aktiverar låset??? Glapp?? Vilken säkring går till detta lås? Har tittat på kartan för säkringarna, men den är på tyska... Är detta ett vanligt fel?? Snälla, snälla ni........hjälp mig, mvh Jonas T | |
| Testa att söka i forumet. Vill minnas att det har varit flera tidigare trådar om trilskande bakrutor. | |
|
Det är diskuterat förut, är mickrobrytaren i knappen som förmodligen bråkar för dig då det funkar med dosan men ej direkt på knappen. Mvh Meca Bildelar Örebro |
|
|
Hej. Jag tackar för tips & svar. Tja ni........jag sökte på forumet & uj uj uj...det va ingen nytt detta... Detta blir nå´t att bita i. Ifall nå´n annan undrar samma som jag, så finns det en del svar på denna länk: Länk Tack ska ni ha!! |
|
|
Jaha ja...fasen....hmmm...undrar om det är knappen på rutan som krånglar.... Hade lös den, mätte den med multimetern & gjorde förbindelsetest...verkar inte va nå´t fel på den. Och, när den va frånkopplad från kaböagen, så klickade i låset ändå.... Jisses, sedan lyckades jag låsa själva låset UTAN att lås bygeln satt i låset. Ja, jag hade skruvat loss allt där under & på rutan!! Jag va tillochmed inne & rotade ibagageluckan i själva låset med, i jakt efter kablage som låg ikläm eller va skadat...ingen succé där heller.....men men, nu verkar det som att det inte låser upp sig iallafall...men knappen på rutan funkar inte, bara på nyckeln....hmmm... Tack för ikväll, over & out! Mvh, Jonas T |
|
|
hej ja hade samma fel på min 330dATM -02 innan ja sålde den i mitt fall fungerade knappen utan problem, men rutan klickade upp sig då och då... så microbrytaren till knappen var det inget fel på i mitt fall heller.. var i kontakt med lokal bmw verkstad och fick svaret att elekroniken i bakrutan antagligen var skadad, vilket endast kunde lösas genom bakrutebyte... frågade inte ens efter pris... det var enligt som enda sättet att lösa problemet, det eller "lev med det", du kan ju alltid med datorn koda bort funktionen att kunna öppna bakrutan, tråkigt att inte kunna använda "shopping-luckan" när de finns en dock, men inte fan tyckte ja de va värt ca 7-10000kr för ny bakruta... Kanske finns någon annan lösning på problemet, ja bidrar bara med svaret jag fick. I mitt fall hände detta "då och då" kanske någon gång i månaden, men när den började så ofta öppnade den sig kanske 10-20ggr på raken efter ja stängt den... sen gick de nån månad/månader utan problem... jag informerade köparen om detta när jag sålde den, och gjorde aldrig något åt saken... mvh Michael |
|
|
jag kopplade loss knappe på mnmen den öppnade sig ändå så slet loss kablen till låset och bryggade så man slipper ind på att luckan är öppen. men tror faktiskt det var min nyckel det var fel på för jag kan höra att det klickar under instrumentet ibland när man sitter i bilen och bilen är avstängd så tror relät drar till lucköppningen. kolla det också. |
|
|
Min lucka får också för sig öppna sig emellanåt - tämligen säker på att det INTE är nyckel, då den kan öppna sig under färd då nyckeln sitter i tändningslåset. Jag tror på fukt i microbrytaren = låsmekanismen - den sitter ju ganska utsatt baktill. Jag har inte lyckats se något system i när den öppnar sig men ibland flera gånger samma dag och sen kan det gå veckor till nästa gång. Skulle gärna spika igen luckan helt om jag vöre säker på att den inte öppnar sig alls sedan. Jag kan nöja mig med att öppna hela stora luckan. Har också lite halvluriga värmeslingor i bakrutan. Visste inte att det kanske kan bidra... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Exakt samma problem här. Rutan öppnar sig någon gång då och då, ofta under färd. Har hund som ofta sitter där och inget vidare när luckan öppnar sig på motorvägen. Förhindrar detta genom att alltid låsa dörrarna under färd. | |
|
Hej ! Jag hade samma fel förra veckan på min 318 -02. Kan vara väldigt svårt och dyrt att hitta felet. hade 2 elektriker på jobbet som kollade på det men hittade inte var det glappade eller vad de var. Jag tog istället för att lämna in och betala en massa och koplade ur jorden för rutöppningen, då fungerar inte knappen på rutan nå mer men den kommer aldrig mer att öppna sig ofrivilligt och det går fortfarande att öppna rutan med knappen på nyckeln. jordkabeln hittar du under plastlisten högst upp på glasrutan till venster på rutan ca 3 dm in från vänster på rutan nära vänstra gångjärnet. vär två kablar anslutna till jorden men du ser vilken som ska kopplas ut om du följer kabeln från där den kommer ner från rutan i vänstra hörnet på rutan. har för mig att de var den tunnare kabeln. koppla ut denna kabel och isolera den men eltejp så har du löst problemet. |
|
|
det är lätta att åtgärda men då kan man inte öppna luckan sedan man plockar bort klädslen i luckan kommer inte ihåg om det var 2 elr 3 plastgrejor man behövde pela på med en skruvmejsel sedan gör man ett litet fint snitt i isoleringen så man kan se ellåset till rutan. plockar loss sladden från det. nu öppnar sig inte rutan men ni har en indikering i instrumentet när ni kör med bilen att luckan är öppen, det löser ni genom att sätta en liten kabelbit mellan stift 1 och 3 har jag för mig det var ni får prova er fram det gjorde jag. |
|
|
Fukt i brytaren + klämda kablar till brytaren(närmast i rutan) var mitt problem. Dock så kan det uppstå igen om bilen har stått ute när det har regnat i flera dagar i rad. Försvinner när det torkar upp. Testa att ha bilen undertak/garage och se om det uppstår lika ofta efter det... Har för mig att man kan köpa ny brytare och byta det själv. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.