AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.136

Vattenpumpsbyte i förebyggande syfte?

fa
24
fader rar
528i touring
Hej alla fantaster! Har en fundering angående vattenpumpen,har en 528-00 som har gått 19000 mil, bör man byta den i förebyggande syfte? Om inte kan man på någotvis "höra" om den håller på att packa ihop, eller nyper den bara tvärt? Frugan har en V70 och där byter man vattenpumpen vid varje kamremsbyte(ca15000 mil). Tack på förhand

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns ju olika typer av haverier på en v-pump, det två vanligaste är väl lagerhaveri och läckage..
Lagerhaveri(eller att lagret är på G att "tvärnita") kan du möjligen höra innan det skär ihop och därmed också hinna byta pumpen i varm lokal innan haveriet är ett faktum ;) , men ingen garanti iofs..
Läckage ser man möjligen ganska omgående om det är ett hyfsat stort läckage annars kan det vara lite knepigt att finna.

Men...på just din modell så finns det en del exemplar som har vattenpumpshjul i plastmtrl, denna kan spricka sönder i princip när som helst, bara det att man tror att hjulet är i plast får man ju mardrömmar av ;)så bara av den anledningen så byter man för att vara på den "säkra" sidan + byt då också spännhjulet + multiremmen..

Vid ditt miltal så är det en god idé att byta i förebyggande syfte...anser jag.

OBS!
Se då till att köpa en v-pump med metallimpeller om du ska till att byta..

Mvh Janne.
fa
24
fader rar
528i touring
Tackar så mycket för svaret ditt Janne! Är det något som man ger sig ikast med själv eller ska man låta en bilmeck fixa det?

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är rätt bra att göra det i just förebyggande syfte jag bad verkstan kolla vattenpumpen på min 530d vid 22 tusen mil..fanns inget läckage eller lagerljud..men det visade sig att den var så glapp så hade jag kört ett tag till så hade jag fått byta kylare också på grund av att då går fläkten in i kylaren när pumpen ger upp.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror ju på hur bra mek du är eller hurpass skruvarvana du har, inte speciellt svårt arbete...finns en beskrivning här på sidan.
Kolla där och meka sedan :)

Kolla i "Gör det själv" fliken här till vänster och leta efter vattenpump el. dylikt, då borde du finna beskrivningen..
Det som en del kan få lite problem med är väl luftningen, men det finns också beskrivet hur man får ut luften på bästa sätt..

Mvh Janne.
fa
24
fader rar
528i touring
Härligt med så fantastiska entuseaster!! Jag har väl skruvat en hel del genom åren då jag har varit flitig användare av franska vagnar(min faders fel), men det va ju på den goda tiden då det va så pass mycket space i motorutrymmet så att man kunde ta med hela familjen under huven på picknick. Har väl inte skruvat så mycket med denna kärra men det ska nog gå bra med så här mycket hjälp. Var ska jag inhandla dessa ting och hur mycket ska jag räkna med att det kostar? Tack på förhand// Jörgen

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...vad det kostar är ju en fråga om var du köper prylarna såklart, jag köpte på Meca alltihopa...
Kommer inte ihåg vad det kostade, men kolla runt lite och fråga...typ Mekonomen, Meca, Motor Nord, Schmiedmann, BMW...men se som sagt till att du får en pump med metallimpeller.

Om du absolut vill vara på den "säkra" sidan så köper du prylarna hos närmsta BMW handlare...
Jag gjorde som sagt inte det, men om du vill ha tillräcklig kvalité så är det ingen dum idé som "förstagångsköpare", inte vansinnigt dyra heller(i många fall, men jämför priser)..

Men återigen>>>>Låt ingen BMW dealer "lura" på dig en pump med plastimpeller...

Mvh Janne.
fa
24
fader rar
528i touring
Tackar för svaren, kommer att återkomma med resultatet senare, men när jag ändå håller på så kan jag slänga ut en fråga om motorvärmare till samma bil. Är det slangvärmare eller den där typen som man monterar på blocket (anliggande typ) som gäller? Den som man skruvar fast är det en krånglig historia eller något man lätt tar sig ikast med en snöig söndagsmorgon?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har i min bil en "anliggningsvärmare", som mest värmer oljan som det ser ut..
Vet ingenting om monteringen på denna för den vart bytt ut av fd ägaren(min far, på garantin) pga läckande originalslangvärmare i första skedet..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.