|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har ny reggat mig då jag sitter o väntar på min första BMW som levereras nästa vecka... ser fram emot det förstås =) Det är för övrigt en 335xi Touring Alpinvit med comfort, dynamic och rätt mycket lulllull som navigator, toning etc. ingen M-paket då jag inte tycker fronten blir så mycket snyggare samt att sänkningen utgår på X-drive. Kommer dock sänka den i vår vilket ni fårha i minnet när ni läser min problematik nedan. Jag har nämligen lite bekymmer gällande vad för vinterfälgar jag ska köra på. Jag är främst inställd på att köra OEM/orginal. Först tänkte jag köra på stjärneker 286 som ingår i dynamicpaketet, men blir (väl) lite för feta bakdäck (255) för vinterväglag? Så nu funderar jag på att köra typ 225 på alla fyra, men har ingen koll på vad som passar i fälgjungeln... samt att e91 har olika spårvidd o till råga på allt har man ju äst om hyperkänsligt antispinn som ballar ur om rullhastighetavviker etc. . Killen på däckverkstan skrev att jag skulle ha ET35 fram och ET20 bak.. jag fattar noll :) Den enda fälg jag vet passar är V-ekrad 285 eftersom de kommer med som standard om man inte köpte paket som jag. Vill helst inte köpa sprillans orginal för jag vill inte läggaså mycket på vinterdoningar... men har hittat en uppsjö på Blocket, men vet inte om de passar. Kom gärna med tips! MvH//Jesterton | |
|
BMW har lite olika fälg/däck kombinationer färdiga som går att beställas. Kan lista dem här inklusive listpriset om du är intresserad. BMWs kompletta vinterhjul är lite dyrare, men samtidigt är man garanterad att fälgarna passar utan problem, vilket man inte är med många eftermarknadsfälgar. Finns flertalet eftermarknads 17" som inte passar på din bil pga av storleken på bromsarna. |
|
|
Chris:Absolut det skulle vara guld! Glömde nämna att det är 17" som jag siktar i mig på. |
|
|
Det stora bekymret är att jag inte har koll på vad för dimensioner, mått etc som krävs och hur man kan kan ev. kringgå vissa om man hittar en fälg som passar till 95%.. typ med hjälp av spacers och så vidare. EX: passar någon av dessa som jag sliter rakt ur blocket? Länk Länk |
|
|
Jesterton: Det där med ET osv är en djungel, det finns folk här på AP som kan det som ett rinnande vatten. Själv är jag lekman, så jag konsulterar däckverkstäder efter att jag har tittat ut fälgar på t.ex www.gummihuset.se. Många ggr så vill man använda spacers för att få ut fälgen mer än vad orginalfälgen sitter - men det är av rent estetisk nytta. /Andreas. |
|
|
Alla däck nedan är RFT, dvs däck med nödgångsegenskaper. 225/45-17 91 H Goodyear Eagle DU-GW3 med Lm.fälg 32 (Länk pris: 21 200 kr 225/45-17 91 T Nokian HKPL 5 med Lm-fälg 188 (Länk pris: 25 700 kr 225/45-17 91 R Nokian R med Lm-fälg 188 (Länk pris: 25 300 kr 225/45-17 91 H Goodyear Eagle UG GW3 med Lm-fälg 158 (Länk 22 000 kr 225/45-17 94 V XL Bridgestone LM25 med Lm-fälg 158 (Länk 21 900 kr 225/45-17 94 V XL Bridgestone LM25 med Lm-fälg 284 (Länk 21 200 kr 225/45-17 91 H Goodyear Eagle UG GW3 med Lm-fälg 159 (Länk 22 800 kr 225/45-17 94 V XL Continental TS810 med Lm-fälg 159 (Länk 24 600 kr |
|
|
Smög sig visst in ett litet stavfel på det översta alternativet: 225/45-17 91 H Goodyear Eagle UG-GW3 med Lm.fälg 32 Länk pris: 21 200 kr |
|
|
Strålande, det tacka man för! Så dessa passar garanterat? krävs det spacers bak för att få det estetiskt? Hur står ni som kört BMW längre än jag i frågan ovan gällande 255 bak på vintern... i mina öron låter det tveksamt, trots X-drive o suveränt antispinn. Tanken är att sätta Nokian R på dem. |
|
|
Alla fälg/däck kombinationer passar rakt på din bil utan spacers. Bara att bulta på bilen. Jag har hört att Nokian Hakkapeliitta R kan trigga DSC (antisladd) lätt, speciellt på de motorstarkare modellerna. Har aldrig testat det själv. Vår 330d försågs med detta alternativet: 225/45-17 91 H Goodyear Eagle UG GW3 med Lm-fälg 158 Länk 22 000 kr Bilen rullar stabilt på både torr och våt väg. Har inte fått någon snö än så har inte kunnat testa snöegenskaperna. Men DSC har inte gått in en enda gång, varken vid hård kurvtagning eller vid kraftiga accelerationer. |
|
|
Hittade denna länk. Är dessa de enda OEM som passar tro? p.g.a större bromsar etc.? Länk |
|
|
Jag satte på vinterdäck i dimension 265/35-18 bak och 235/40-18 fram på originalfälgarna på min 335a, på min förra hade jag 225 or runt om men tyckte att det blev alldeles för svampigt att köra med dct blinkade för jämnan. Jag är helnöjd med dagens val. Men nu har ju du en xi så den kanske blir stabilare med 225or, men jag tyckte det var på gränsen till okörbart pga av dåligt fäste vid torrt väglag |
|
|
Jesterton: Kan slå ett slag för Nokian RSi, ett suveränt friktionsdäck även i halka. Mvh Asken |
|
|
Jag kör 225 fram och 245 bak, helnöjd med valet. Mycket bättre grepp på alla underlag, har verkligen testat bilen på allt från blank is till decimeter djup nysnö på en oplogad traktorväg. Jag föredrar ngt bredare däck bak för att som du säger pea, slippa svampigheten som annars uppstår med motorstarkare bilar. Förra vintern körde jag på 235 30 19 runt och som funkade tillfredsställande. Men årets däckval är ett strå vassare. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.