|
|
|
|---|---|
| Är det några direkta skillnader mellan årsmodellerna eller är de i princip identiska? Jag söker nämligen en fräsch 540 E34 i bra skick. Vill gärna veta om det skiljer något som gör att jag bör satsa på en viss årsmodell. | |
| Just det, hur mycket skiljer egentligen om man hittar en med manuell låda? Nosar man på 540 E39 prestanda? | |
|
Mixtus: Jag har en polare som ska sälja sin 540 faktiskt... kika på Länk för mer info. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Jag har inte kört någon manuell 540 men det sägs ju att den ska vara helt annorlunda i känslan än automaten, mycket sportigare. ------- //Lövet |
|
|
Det va sj fan.. manuella 540in alltså :) Vart ju riktigt sugen |
|
|
Ang årsmodellerna så finns det skillnader. 94 årsmodeller har adaptiv växellåda till automaterna till skillnad från 93orna.. Sen är de annan abs-styrenhet har jag sätt. 95 fick 540 samma uppdatering som alla andra E34, alltså M5kjolarna och veckat skinn i dörrsidorna. Det är de jag kan komma på, utrustningsval och andra detaljer har jag inte koll på. Men en 95-96 är alltså att föredra generellt. |
|
|
Inte så mycket information när man klickade, men desto mer när man gick vidare. Tack för input. Någon som vet vad det är för färgkod? |
|
|
Skillnaderna under åren var. Till 1994årsmodell passagerar-airbag som tillval. Möjlighet att få M-ratt eller 3ekrad sportratt med blå/vitt BMWemblem. Nackstöd bak och passagerar-airbag blev standard från 1/95. Värmesitsar vid val av läder klädsel kom 9/94, då togs även el-nackstöd bak bort som tillval och möjligheten att få utökat Bisonläder + möjligheten att få icke utökat buffelläder. (Buffel endast till 530i/540i Limousine). Möjlighet att välja 3:dje bromsljus kom 1/95, samtidigt togs motorutrymslampan bort. EWS I startspärr kom 1/94. EWS II startspärr kom 1/95, mycket bra startspärr, går inte att stjäla i motsats till EWS I. Uppgraderingar på automatlådan kom 10/94 respektive 5/95. Mycket bättre att köpa en byggd efter dom datumen, uppgradering av bakväxelhuset. Till 1995årsmodell blev M-trösklar i bilens färg tillsammans med nedlack av fram/bakstötfångarna. Nya rattar utom M-ratten som behölls. 4ekrad med blå/vitt emblem liknande E38. Ny 3ekrad (den snyggaste ratten i E34). Till 1995årsmodell kom 337 M Sportpaket som tillval, med roligare innehöll än 336 M Technic Sportpaket som fanns innan. Svart innertak, 17" Krysseker Style 5, Vogelaugenhorn grafitträ, M Sportchassi, sportstolar i Millpoint delläder eller läder, Shadowline, M Technicstötfångare. 96års modell är ovanlig, det byggdes 46st 540i/6 och 45st 540iA Limousine av 1996årsmodell. Ett problem gällande 540iA Touring-96 i Sverige är att BMW glömt att berätta för svenska myndigheter när årsmodellen började = även om din 540iAT är byggd 22 dec 1995 klassas den som 95:a. Obs gäller endast 540iA Touring-96. Övriga versioner vet myndigheterna när årsmodellen infördes. Så här snart 14år efter den sista E34:an byggdes så är det vettigare att köpa ett fint exemplar än vilken årsmodell. Men om exemplaren är exakt likadana är min rekomendation att köpa en med EWS II startspärr och ännu viktigare automatväxlad köp en med uppgraderad låda = efter 10/94, eller om den har renoverad låda. Stephan |
|
| Tackar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.