AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.101

Behöver hjälp med SMG låda.

ma
4
mangz
330Ci -02
Har lite problem med min SMG 1 låda. För det mesta funkar den som den ska, men sen ibland, håller den på med konstiga saker. På låga växlar ligger har och drar på kopplingen innan han får i växeln, ända upp till ca 3000 varv/min innan växeln kommer fullt i. Det gör han då på 1:a och 2:a växeln , och på dom högre växlarna skjuter han i dom istället. Har försökt felsöka den på en BMW verkstad, visar inga felkoder, sen försökte dom felsöka direkt via styrdonet, men då kom dom inte åt den, åtkomst nekat står det bara... Har lämnat in styrdonet på renovering, men ingen bättring(styrdonet är helt ok). Nån som vet vad man kan göra, det är ganska dyra delar, så man vill inte bara köpa och chansa, missade garantin med 1000 mil.. Dom på BMW vet fan ingenting, har redan lämnat in den på felsökning 2 gånger, utan resultat... Vore tacksam för hjälp.....

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det "närmaste" jag hittade: Länk

Mvh
ma
4
mangz
330Ci -02
Tror inte det är kopplingen, för det mesta fungerar lådan helt normalt. Det är bara ibland den håller på, men oftast är den bra. Det som är skumt... Det är nog nått med el eller data tror jag, men vad?????
Testa med ett nytt batteri. Min SMG låda började strula när batteriet började bli dåligt.. detta försvann efter att jag bytt till ett nytt batteri.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ordentligt med olja i behållaren till smg pumpen?
Något läckage nånstans?
Laddar pumpen som den ska?
Hur långt har bilen gått?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dessa (E36) SMG 1 trådar kanske är relevanta?:

Länk Länk

Länk Länk

Mvh
ma
4
mangz
330Ci -02
Jag har inte kollat oljan i smg pumpen, bara i lådan tror jag, det var verkstan som kollade den. Det finns inga läckage och pumpen laddar som den ska. Nu har bilen gått 12 000 mil. Det som är så konstigt är att den oftast funkar bra, men när den blir dålig, blir den riktigt dålig. Ska in med den nu för tredje gången på en BMW verkstad och försöka felsöka den. Men kom gärna med mer förslag... Är ganska dyrt att lämna in och felsöka utan resultat, gång på gång.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Om inte pumpen ger någon felkod, eller att du får felkod på instrumentpanelen inne i bilen när det krånglar, så tyder ju detta på mekaniskt fel på typ kopplingen?

Har verkstaden gjort en adaption av växellådan?

Kan ju vara nån givare som krånglar, men då borde ju datan visa nån felkod tycker man..

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Bromsljuskontakten är annars en lurig felkälla ihop med smg1. Fast detta är väl bara ett välkänt e36 problem vad jag vet...

ma
4
mangz
330Ci -02
Nu har jag löst problemet. Fick till slut lämna in bilen och plocka isär hela växellådan. Där hittade dom en trasig o-ring på kopplingscylindern, då hade det läckt in olja i växellåda och koppling. Då slirade kopplingen och därför svårt att få i växel. På SMG 1 lådan sitter det en separat oljetank på växellådan, och den visar inte när det är lite olja. Hoppas det här kan hjälpa nån annan...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.