|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla, Har nämnligen hittat en bil som jag helt klart blivigt sugen på närmanre bestämmt en BMW 850 iA -91. Bilen är i jätte fint skick (På dom bilder jag sett) gått 18500mil och är en import 1997. Enligt ägaren så skall bilen vara i kanon skick men man vill ju gärna veta vad man skall kolla på när det gäller en sådan bil. Skulle vara jätte tacksam för svar MVH Oskar E | |
|
Hejsan! Börja med historik på avgasvärden från tidigare besiktningar.Lambda värdet SKA vara inom ramen och HC värdet bör inte var högt.För mig är värdet 80 i HC definitivt högt även om du blir godkänd på besiktning. Startgas test under den svarta skyddskåpan i mitten visar om insugspackningar är slitna (slut med tanke på milen om de aldrig är bytta)kostar 4280 för alla 4 på Bmw.Detta kan vara orsaken till högt HC och då bör även Lambda vara fel och du har vita stift (går magert). Tändkablarna ska ligga på 6,3 ohm mätt från hatt till hatt,5,8 är inte bra och ger problem så småningom men kan bero på ovarsam hantering vid tidigare stift byte då stift hatten är keramisk och är ordentligt känslig för "bryt och böj" mekar,skall dras ut i samma riktning hela vägen och samma väg tillbaks tills ett "riktigt" klick kan kännas/höras.Kolla även med säljaren om den drar mycket olja,500 mil på 1 liter är inte bra heller,detta säger jag bara som en måttstock på att den definitivt kommer att börja dra mer olja. Vill på intet sätt klanka ner eller göra dig deprimerad men om dessa små orsaker skulle visa sig att de inte finns så kan jag bara gratulera till en jäkla trevlig bil och om du inte kört V-12 innan så vet du snart varför V-8:an inte riktigt räcker till. Kan du dessutom meka själv så finns det spaltmeter att läsa på forumet om M-70 motor,sök inlägg på Paap och Svardska och Wadel så är du hemma. Lycka till! Mvh Dic |
|
|
Hej igen! Glömde att nämna att kolla historiken på vevhusventilationen,tror den ligger på cirka 7-hundringen hos Bmw men den är värd att byta om den har kvar den originalmonterade. Dic |
|
| Följ denna lista så får du en lista att bocka av vid test, Länk | |
|
Hej! Grattis att du styrt näsan mot den främsta BMWmodellen. Om du inte har bråttom och tar dig gott om tid att undersöka objektet så är risken minst att du får några följdfel som krånglar med dig, A och O är att undersöka den tilltänkta bilen med lupp. Kolla serviceboken och ring och kolla stämplarna, finns repkvitton kvar, alltid bra att ha. Ta den berömda tumregeln och känn efter i ALLA karossskarvar. Med fingertoppen emot karossskarven känner du hur stort avståndet är emellan 2 karossplåtar. När du drar tummen el pekfingret känner du direkt om avståndet skiljer sig på någon del av bilen= där har något plåt eller lackeringsarbete gjorts sedan bilen var ny, dags att kolla vad det kan vara. Bakom dörrfalsar och innanför kanter kan du känna om det finns några lackskarvar, det är tecken på att bilen blivit delsvis omlackerad. Prova alla elfunktioner såsom taklucka, elstolar , elratt och elhissar och speglar, kör till ändlägena, inget ska kärva. Fällningsfunktionen att ta sig in till baksätet kan krångla, finns en uppdaterad variant ifrån BMW. Kolla att däcken fram och bak är jämnt slitna, 8serien är väldigt känslig för att en korrekt 4hjulsinställning är korrekt genomförd. Pixlarna i färddatorn kan krångla, går att reparerar iofs. Om du går med i BMWCS.com så kommer nästgående nummer ha ett reportage om en köpguide till 8serien, gissa vem som skrivit?:) Lycka till! Asken |
|
Ekin |
Jag tänkte låna detta inlägg för mina funderingar. Jag har alltid drömt om en BMW 850 och nu tänkte jag köpa en andra bil åt familjen och såg en lämplig 850 till salu. men jag undrar, fungerar bilen i vardagligt bruk? E den väldigt dyr i drift med vanlig service och reservdelar eller kan man tänka sig att ha en att åka till jobbet med och handla :) vad har ni för erfarenheter? eller har ni bara era som "glidarbilar"? |
|
Visst funkar den som åretruntbil. Snittar 1.2 i stadstrafik och försäkringen är ca 10kkr/år(storstad, max bonus och garage), skatt 3kkr. En väl underhållen 850 är inte dyrare i service än ngn annan större och äldre bmw. Mvh Asken Med en bil till salu |
|
|
Klart du ska ha en 850! Jag har min som bruksbil och siktar på 3500 mil per år. Visst man måste ha en andra bil också då man ska lasta eller köra fler än 2 vuxna och två barn men ska du åka långt och bekvämt är det V12:an som gäller. Har inte räknat ihop kalkylen ännu men mina tidigare erfarenheter av andra bilar visar tydligt att det är inte servicekostnad och bensinförbruning som lastar kalkylen utan värdeminskning, värdeminskning och värdeminskning som kostar. Första halvåret gjorde jag sevice II som kostade 10500:- lite småpyssel med bussningar gick på ytterligare 10000. Bytte lite prylar själv för 5000:- och helförsäkring med över 2500mil per år ligger i paritet med min förra bil (Volvo V70 T5) Bilen funkar utmärkt i snö med vinterdäck, man vänjer sig snabbt vid den blinkande antispinnlampan. /AGW /AGW |
|
| Asken, vad säljer du? | |
|
Ekin, räkna inte bort en 840. Oavsett så får du en bil med oslagbara linjer som inte har en dålig vinkel! Har du inte köp ännu så ta en titt på Askens, du blir nöjd. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
| Oskar - du har mail i din box. | |
|
Några 1,2 liter milen i stadstrafik kan du glömma. Asken har en specialmotor, bättre än i de nyaste modellerna :). 1,7 liter milen och uppåt är mer realistiskt. Jag skulle aldrig kört med min på vintern. - Kallstart med en V12:a vid -25 låter inge vidare. - Salt, nä nä, inget sådant frätande på min bil. Vill man tvätta varje dag så visst... Annars får man räkna med rost, dock på en e31:a??? Alla mina BMW:s jag brukat på vintern har rostat, även m5 e34:a som tvättades 1 gång i veckan. - En bil slits generellt mycket mer på vintern, därav bättre med en bruksbil att slita på istället. På vintern prioriterar jag hellre framkomlighet, inte prestanda och komfort som ändå inte kan nyttjas fullt ut. Nåja, e31:n är ingen superbil som bör bevaras för samlarvärde etc så visst. Men vill du ha en fin bil att åka i på sommaren så blir det ju svårare att hålla den i ett bra skick om den skall brukas på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.