|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt första inlägg här på AP. Tidigare endast flitig användning av sökfunktionen :) Min 540iA Touring -98 inaktiverar nivåregleringen då det blir minusgrader ute (self level susp inact visas i display). Detta är konsekvent, händer aldrig då det är plusgrader. Hittar att en del frågat om detta, men inget svar om hur man t.ex. kan frysskydda eller torka luften i systemet. Har även kollat kablarna till sensorerna vid karossgenomföringarna och det ser helt och fint ut. Så det jag undrar är om någon haft detta problem och löst det eller om någon vet hur man torkar systemet/frysskyddar det? Mkt. tacksam för svar. Mvh Nisse | |
|
Dessa trådar kanske du inte har hittat?: Länk Länk Länk Mvh /Robban |
|
|
Jo, har läst dem och i den första är det två st som har samma problem som jag har men ingen av lösningarna "passar" med problemet. Har hittat flera som verkar ha en nivåreglering som fryser då det blir kallt och får felmeddelande men inte vad lösningen varit på problemet. Tror själv att det är någon typ av torkfilter som inte fungerar längre men svårt att hitta info om det då BMW bara säljer kompressorn som en hel enhet. Ni som har haft problemet får gärna skriva om ni hittat nån lösning. Mvh Nisse |
|
| Ja just exakt detta råkade jag ut för igår morse när jag åkte iväg - inaktiverad nivåregl & lägre på höger bak. Efter 20 min färd & att jag stannat & startat igen så pumpade den upp igen. Är säkert ingen hjälp men nämner ändå att jag hade haveri på vänster luftbälg för nå´n månad sen & den byttes då. Igår - när det var kallt så var det höger sida som "frös" - där sitter säkerligen en dålig/torrsprucken bälg. Kan det kanske komma in vatten i systemet & därför fryser det? 540 -98. | |
|
Det är precis samma beteende som min har, den försöker höja bilen i bak men när det är minusgrader kommer inte vänstersidan upp och meddelandet "selflevel susp. inact" kommer upp i display. I kväll ska jag försöka riva kompressorsystemet och hoppas att jag hittar någon trolig orsak. Kompressorenheten ska ha ett inbyggt torkfilter, så där ligger mitt hopp i att hitta felet :) Vet någon om man kan få fram felkoder för nivåregleringen i Carsoft? Mvh Nisse |
|
|
Det kan inte vara dämparen som frusit? Båda mina fram frös för ett par vintrar sedan så jag bytte dem. ___ Min bil: Länk |
|
|
Tror inte att det har med dämparna att göra för bilen fjädrar, det är bara att nivån inte regleras som den ska när det är kallt. Det här är det jag gjorde i gårkväll/natt så kanske det kan hjälpa någon: 1. Demonterade kompressorhuset som sitter under reservhjulet. 2. Innuti det sitter kompressor, torkfilter, övertrycksventil, tryckreglerventil och reglerventiler till vardera luftfjäder. 3. Skruvade isär allt och den stora runda svarta plastgrejen som sitter brevid kompressorns motor är torkfiltret. 4. När jag fått loss torkfiltret tinade jag det med en kupevärmare för att kunna få isär det... Ni förstår då att det var lite fuktigt... 5. Torkfiltret demonterades genom att man tog bort en bricka i ena änden som höll en massa fuktupptagande små kulor på plats i filterkroppen. Dessa kulor satt nu ihop då var blöta och hade frusit ihop. 6. Denna del fick nu ligga vid kupevärmaren tills det hade smält. Då hällde/skrapade jag ut alla kulorna på botten av en plastburk med ett uppsugande papper i. Sedan fick kupevärmaren torka kulorna som låg på pappret och dom ändrade färg från mörkbrun till ljusbeige då dom torkade. 7. Jag demonterade alla delar från torkfiltret inkl. övertrycksventil och såg till att alla delar var torra. 8. Tömde ut all luft ur båda luftfjädrarna genom att lossa deras slangar från reglerventilerna för att få ut den luft som var i dom då den kanske var fuktig. 9. Allt monterades och kopplades ihop, jag använde ett Dow Corning "Valve lubrication" fett på alla o-ringar och tätningsytor för att få det tätt och glida ihop bra. 10. Bilen startades och gick då upp från helt tomma fjädrar till normal höjd på ett litet tag. Nu återstår bara att se om funktionen kommer att vara bra vintern ut eller om felet återkommer. Jag meddelar om någon vecka eller två hur det gått. Är ju ganska kallt just nu så helt rätt tillfälle för test. Om det är någon som undrar något om detta så hjälper jag gärna till om jag kan! Det tog ca 3 timmar från att jag rullade in i verkstan tills jag var ute, inga speciella verktyg krävs. Jag skulle klassa jobbet som ganska lätt, bara att ta det lugnt och vara nogrann. Mvh Nisse |
|
|
Tack för bra tips Nisse. Fick indikation "selflevel susp. inact" i morse efter att bilen först stått i garaget några dagar och sedan rullat ut och stått still ytterligare ett par dar i vargavintern. Bilen har inte sjunkit ihop så det verkar bara vara regleringen som gett upp. Fungerade din torkningsprocedur? Nyfiken på feedback innan jag röjer plats i garaget igen. Mvh, Tore ToreTouring |
|
|
Nej tyvärr så fungerade det inte mer än en dryg vecka, sen kom larmet tillbaka. Har inte haft tid att kika om det frusit i torkfiltret igen men antar det. Det underliga är att även efter två veckors körning med inaktiverad kompressor så ha rinte bilen sjunkit ihop mer än ca 2cm från fullhöjd. Jag vet inte om det går att köpa sådana kulor som ligger i torkfiltret löst och byta ut dom. Det kanske skulle fungera bättre ifall dem bli "förbrukade efter några år i ett torkfilter. Jag ska fortsätta med detta, troligen om ett par veckor. Så meddela gärna om någon annan lösning hittas! Mvh Nisse |
|
|
Hej, har egentligen ingen aning nu men chansar lite =). På lastbilar så finns det en lufttork som ska se till att luftsystemet hålls fuktfritt. I lufttorken finns det små kulor (nån sorts kristaller) som torkar luften. Dessa kulor har begränsad livslängd, sen måste man byta torkens kristaller. Funderar på om kulornas funktion i erat filter upphört. Så kanske ett filterbyte hjälper? |
|
|
Det du beskriver på lastbilar låter liknande dessa filter. Probelmet är att BMW inte säljer reservdelar till luftfjädringen utan enbart hela enheten. andreaspson: Vet du om man kan köpa dessa kulor/kristaller löst någonstans? Mvh Nisse |
|
|
Tack för snabba svar. Tror ni man vågar köra från Stockholm till Sälen på lördag även om bilen "larmar"? Har du haft problem med fjädringen under tiden din bil har varit drabbad, Nisse? ToreTouring |
|
|
Jag ska i alla fall köra ca 160mil i helgen med min... Har inte haft några större problem, min sjunker inte ihop så mycket i bak kanske 2cm mot normalhöjd. Men jag skulle inte vilja åka med 5pers och last då fjädringen inte kan kompensera för det då den är frusen. Ett knep som fungerar för att få upp nivån är om du kan ställa in bilen i ett varmgarage med pckningen i några timmar. Starta sen bilen så ska du få rätt höjd på den (dvs. om det är detta som är fel på din så det inte är givarkablarna som flera tycks haft problem med) Mvh Nisse |
|
| Inget larm på vägen till jobbet idag =). Jag får nog rensa ur garaget och kolla givarkablarna till att börja med. Återkommer när jag blivit klok på vad som är fel. | |
|
Nya silikatkulor går att köpa på nätet. Här är en länk till 1kg för $27 Länk |
|
|
Jag köpte nya torkkulor på LVD (Lastvagnsdelar) gick förvisso på 550:- , men tillräckligt med torkmedel för att kunna byta både vår och höst i 3 år!! //David |
|
|
Kanonbra med svar på detta, det tackar jag för. Tyvärr har jag inte kvar bilen som tråden startades för längre. Men kommer troligen att bli någon mer BMW med denna typ av nivåreglering innan det är slut på det roliga :) Misstänker själv att grundfelet kan vara att det läcker lite genom gummibälgarnas alla torrsprickor och detta gör att kompressorn går mer än vad den annars skulle göra och därför blir torkkulorna för fuktiga. För annars ska vad jag förstår luften som systemet tömmer från bälgarna ta med sig fukten från torkkulorna då det töms. Men detta är bara en tanke jag har. |
|
|
Fick detta fel i dag. Tack till er som svarat, nu vet man vad det beror på. Fråga: Är det farligt att köra med detta fel, eller är det bara obekvämare? Är det något som kommer att gå *mer* sönder om man inte åtgärdar det? |
|
|
Det går inte att säga om detta fel är farligt att köra med eller inte bara pga. detta meddelande. Men om bilen ser onormalt låg ut i bakänden som ska man nog inte köra just någonting med den. Min blev för låg i bakänden om det var kallt så jag hade detta meddelande i ca 3 veckor i sträck så jag kunde under denna tid bara se till att ha bilen i varmgarage under natten med detta intervall så gick det att köra. Men om den sjunker har du troligen ett läckage i fjädrarna och då kommer detta fel göra det svårt att använda bilen. |
|
|
Tack för svaret Nisse. Bilen är inte låg. Man märker faktiskt ingenting, så jag kör på. |
|
| Fick problem i helgen, har inte haft problem tidigare när det varit kallt och nu fungerar regleringen igen när det blev. Bilen var ihopsjunken både höger och vänster sida. Lämnade in den på BMW så dom skulle titta på det idag och förklarade att händer det här när vi kör hästar så är det katastrof, byt vad som måste bytas. Så får väl vänta och se :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.