AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.578

Tips ang. hyrbil USA i vår.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag och min bror skall åka till USA i vår, 1 april till 1 maj. Vi kommer först att tillbringa påskhelgen i New York. Därefter flyger vi till Miami (4 april) och plockar ut en hyrbil (mellanklass). Vi kommer därefter bila genom hela södern och längst västkusten för att avsluta och lämna bilen i Las Vegas (1 maj).

Jag är 27 år och min bror är 21. Vi kommer båda att köra bilen.

Har nu letat runt efter efter vettiga priser de senaste dagarna och kommit fram till att det är mer eller mindre hopplöst att får reda på exakt vad det kommer kosta.
Billigaste och enda vettiga verkar vara Holiday Autos. Det tar strax under 10000:- för en mellanklassbil, därtill tillkommer en envägsavgift på 500 USD och en deposition på 100 USD per vecka (400 USD). De flesta andra bolag tar ännu mer för envägshyra och en större avgift för att min bror är under 25 år.
Jag är förvånad över att det blir såpass dyrt att hyra bil i USA. 13-14000:- för 4 veckor är ju lika dyrt som i Sverige.

Min kompis och hans sambo (över 25 år) var i LA i höstas. De hyrde på Hertz och lämnade tillbaka bilen på samma ställe. De betalade totalt 5500:- för 17 dagar.
När jag själv pratade med Hertz så skulle vi få betala ca. 17000:-.

Någon som har några tips?

MVH Christofer
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Då din bror är under 25, drar priset tyvärr iväg snabbt.

Jag har för utnyttjat alamo.com och hittar just nu en mellanklass bil till 11k SEK (one-way rental) i din tidsperiod. Booka alldrig en för stor bil hemmifrån, men fråga om en upgrade när du står i Miami, detta är oftast billigare. :-)

Skippa att betala "under-age-charge" när du beställer, men dyk upp och vis körkortet när Ni hämtar bilen. Ofta skippar de / ger rabatt på denna avgift.

Trevlig resa, har själv varit i MIA, samt Las Vegas och bott i Californien i 6 mån! Love it!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Sim: Nja, Holiday Autos tar 1129:- om man bokar hemifrån för att min bror är under 25 år, inte så farligt för 4 veckor. Annars får man enl. uppgift betala 20 USD per dag på plats (540 USD plus skatt). Holiday Auto använder sig av Alamo, det har jag tagit reda på för att veta att det ligger ett stort seriöst bolag bakom. Skall man själv boka via Alamo blir det betydligt dyrare.
Alternativet hos Alamo du tipsar om blir ca. 12000:- + 675 USD för ung förare. Det blir nästa 17000:- totalt. Den dryga tusenlappen Holiday Auto tar känns billigt jämfört med 675 USD. Vi kan liksom inte chansa på att de "skippar" den avgiften, varför skulle de göra det? =)

Saken är den att vi vill veta vad det kostar innan för att slippa otrevliga överraskningar när vi kommer fram. Har tidigare hyrt i Huntington Beach när jag var 21 år, då hade en lokal bekant kollat att det skulle gå bra. När vi kom dit så blev det ett jäkla strul och vi fick deponera lika mycket som själva hyrbilen kostade (ca. 6000:- för två veckor). Hade vi inte haft med den bekanta som intygade att vi blivit lovade hade det nog inte blivit någon hyrbil.

Att bara kliva in och boka en hyrbil på plats är jag rädd blir ännu dyrare...

MVH Christofer
Tyvärr blir det alltid dyrare om man inte lämnar tillbaka bilen på samma ställe som man hyrde den.
Ett tips är att se till så du har fria mil.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Hyrde bil i USA i höstas av Budget och upptäckte att priset på Budget.se var väsentligt billigare än Budget.com för samma kategori.
Vi bokade innan och hade med kopia på bokning och jag tror vi betalade ca 400 per dygn för en Dodge Adventure
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Chris87: Ja det verkar ju så. Konstigt med tanke på hur fruktasvärt många hyrbilar det finns i omlopp i USA. Det är ju inte måttligt de tar betalt heller, 500-1200 USD. Konkurrensen borde göra att denna avgiften blir blilligare.
Fria mil är inräknat.

Falsterbo: Det kan blir fruktansvärt dyrt och det är väldigt lätt att en olycka händer i all trafik. Sen är det ju inte ung förare som fördyrar så värst mycket, utan dyr hyra för själva bilen och skyhög envägsavgift.

BMW64: Budget.se var dyra, kom upp i över 1500 USD och då ingick inte envägshyra och ung förare.

Många påstår ju att det är billigt att hyra bil i USA, det stämmer ju inte. Här i Sverige kan man ju knalla i på vilken bensinstation som helst och hyra lika billigt. Man får ju tänka på att bilar etc. är mycket billigare i USA och konkurrensen är betydligt hårdare, då borde det vara avsevärt mycket billigare att hyra. Ekvationen går inte ihop...

MVH Christofer
Anledningen till att envägshyra är dyrare tror jag beror på att bilen ska transporteras tillbaka till den firma som hyrde ut bilen. Detta görs även i Sverige, fast avstånden här avsevärt mindre än va de är i USA.
Nu vet jag inga exakta hur långt det är mellan Las Vegas och Miami, men man får ju köra igenom nästan hela landet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nja, med tanke på hur stora hyrbilsbolagen är så tror ja det reglerar sig själv. Det är säkerligen endast i undantagsfall transporterar tillbaka bilen. När de skall flytta bilen så erbjuder de folk att "låna" den gratis mot att de flyttar den dit de behöver. Exempel Länk
Å andra sidan kostar envägsavgiften betydligt mer än det skulle kosta att transportera bilen på biltransport över hela kontinenten.

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu är det en 7-8 år sedan jag bodde i USA men när vi gjorde resor i USA så tyckte jag Travelocity Länk var den bästa sajten för flyg, hotell och hyrbil. Man fick direkt en jämförelse mellan de olika hyrbilsbolagen samt att dom oftast var märkbart billigare än om man kollade direkt på bolagens hemsidor. Det var också vanligt med erbjudanden med gratis uppgradering till större bil.

Som exempel så hyrde vi 2002 en fullsize i 14 dagar med fria mil för ganska exakt $300 (vilket då var drygt 3000 SEK). Dock så hämtade och lämnade vi den på samma ställe (Las Vegas flygplats) och förarna var över 25. Priset var för en midsize men det var gratis uppgradering.

Nu är ju detta 7 år sedan men samtidigt så är dollarn ca. 30% billigare...

___
//Ulf
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Programmer: Billigaste alternativet jag fick för en mellanklassbil var 2685 USD varav 1108 USD för "Drop Charge". Dessutom tillkommer antagligen en avgift för ung förare.

Hyrbilsmarknaden verkar vara riktig "mokey business" med ett virrvarr av dolda avgifter. Varför finns det ingen tillförlitlig söktjänst för hyrbil såsom flyg och allt annat.

Det stör mig att det nästan skulle bli billiagre att stanna några dagar till och köra bilen tillbaka till Miami från Las Vegas.

Men tack för tipsen!

MVH Christofer
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Tänk även på att kolla upp försäkringen. Hyrde bil i USA både i våras och i höstas, och försäkring måste tecknas separat, en trafikförsäkring och en för hyrbilen. Har för mig att det kostade ca 25-30 $ per dag.

Skaffa även ett internationelt körkort, visserligen inget krav i USA men kan bli struligt i en ev. poliskontroll.

Mvh
//Peter

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Stålmannen: Det verkar för det mesta ingå självriskeleminering i USA, så även i Holiday Autos pris.

MVH Christofer
I USA är bilar billiga och försäkringar dyra. Kompisen bode i Las Vegas. Åkte sportbil 350Z som var ett par år. Kosta lika mycket i försäkring som inköp. DVS ca hundra tusen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ungefär som en sportbil som försäkras av ungdom i storstad här i Sverige då... ;-)

Det är klart att en hyrbil utan självrisk blir dyr att försäkra, de är de här i Sverige också och här är dessutom hyrbilsförsäkringarna i regel belagda med självrisk.

MVH Christofer
ic
124
icke
318is -90
kolla på www.kayak.com

Så får du fram vad som är billigast. Tänk på att det i regel ofta är väldigt stor prisskillnad om man inte lämnar bilen på samma ställe som man hämtar. Och, standard brukar vara att gränsen går vid 25 för att hyra bil. Så är man under 25 kostar det extra.

Räkna inte heller med att få bilen du vill ha, alla firmor utom möjligtvis specialfirmor. Du får bara välja klass. Och av någon anledning tycker dom att en Nissan maxima är samma sak som en dodge charger. (Jag säger inte att det är ne bra bil.. men som svensk i USA vill man ju hyra amerikansk.

Ibland kan man dock åka in och byta till en annan bil i samma klass hos ett annat kontor från samma firma.

Och!!! Mitt viktigaste tips! Hamnar du i en olycka måste du ringa polisen. jag blev påkörd bakifrån när jag stod still vid ett stopljus i LA. Den andra föraren var shyst och stannade. Vi fick alla hans uppgifter, jag ringde hyrfirman, de tog hans uppgifter. Trots detta blev det strul efteråt. Det verkar som att såvida det inte finns en polisrapport så hävdar försäkringsbolagen att det inte finns bevis för att olyckan skett och man kan själv åka på att betala skadorna.

Nu hade jag tecknat alla försäkringar som även täckte om jag själv skulle skada bilen vilket det räknades som. Så jag klarade mig i slutändan ändå efter ett antal dyra samtal till hyrfirman efter hemkomst till Sverige.
Dessa har jag för mig brukar ligga bra till: Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
icke: Tack för tipset ang. polisrapport och försäkring. Jag vet att man bara väljer bilklass, vi skall ha en 4-dörrars mellanklassbil. Jag hade vart nöjd om vi mot förmodan skulle få en europeisk eller japansk bil, amerikanska standardbilar är rena skräpet. kayak.com hittade inga billiga alternativ.

Murpz: Economy Car Rentals skulle ha 21000:-.

MVH Christofer
Oki..Sorry..
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du behöver inte be om ursäkt för att komma med tips, det är alltid bra. =)

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Då var hyrbilen bokad, det blev en cab, förmodligen en Chrysler Sebring. Priset blev 13266:- + 500 USD i envägsavgift. Slutligen valde vi mellan en Midsize SUV och en cabriolet, praktiskt kontra känsla så att säga. Vi tyckte det var värt några kronor extra för att ha förmånen att kunna köra en del nercabbat.

Jämförelsepriser:

4-dörrars sedan typ Pontiac G6, 10206:-
Midsize SUV typ Chevorlet Equinox, 11700:-
4-sitsig cabriolet typ Chrysler Sebring, 13266:-

Extraavgiften för förare under 25 år blev 1080:-. Utslaget per dag blir detta ca. 630:- och då är ändå Holiday Autos klart billigast. Detta trots att de höjde priserna strax efter nyår, trots att de själv hävdade att de inte skulle det.

Kort sagt, det är DYRT att hyra bil i USA.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.