AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.593

Kan detta verkligen hända?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Vad rent tekniskt orsakar att farthållare, färdbroms och parkeringsbroms, tändningslås och växelväljare slutar att fungera samtidigt så att en bil är omöjlig att stanna?
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Ovänner?

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, nog ligger det nära till hands att göra en liten besiktning med inriktning på eftersök av modifieringar i manöversystemet ;)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
En ford.. ´nuff said..

;)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Såg något liknande på Cops för många år sen, då var det en Cheva med en hysterisk kvinna i luren som hade ringt till polisen och berättat att bilen gick varken stänga av, släppa på gasen. Så hon körde tills hon fick soppatorsk med polis eskort.
Is
468
Ismo
735iA -87
Väldigt osannolikt att det bara råkade bli så.

Dom bilar jag haft farthållare i har alltid kunnat vrida av motorn vid körning MED växel i, både manuell och automat, har även kunnat bromsa när jag gasat och det blivit stopp.
Även med en stor fet Dodge RAM på 2.3T och trumbromsar.

DOCK så är jag inte så dum att jag testar att rycka i växeln med automat när jag kör, typ "P", "N" eller "R"... fast det sägs att "N" är ofarligt.

Nää, tror mer på tomten än denna saga
Is
468
Ismo
735iA -87
Glömde nämna att parkeringsbroms är verkningslös i vilken bil som helst under färd, i Dodgen råkade jag köra 5mil med den... bara att byta backar.
Ismo : Handbromsen kan ta rätt så bra på bilar där den är kopplad på de vanliga färdbromsarna bak.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bra fungerande parkeringsbroms har högre bromseffekt än motoreffekten.
Du menar att p-bromsen stoppar bilen? Mjo på en Golf 2:a kanske med minsta motorn.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag va ut och testade min nyrenoverade handbroms på grusvägarna här hemma och råkade rycka till i den när jag körde på 3:an och gasade lätt. de tog tvärstopp på bakaxeln å motorn stanna direkt. ja de va klantigt jag erkänner.

säger varken för eller mot. men nått måste de bevisa ang diskussionen?

BMW ownz
Det är aldrig några problem att låsa hjulen på en grusväg med handbromsen, förutsatt att den fungerar som den ska. På asfalt däremot är det svårare. Ta en sväng och testa det ska du se om det går eller inte.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Handbromsen på e39an låser hjulen utan problem på asfalt. Fick nästan whiplash när jag provkörde första gången. Drog i kryckan i ganska låg fart och det blev tvärnit. Då är det ändå en stor och tung bil. På min gamla e30 gick det att köra iväg med handbromsen i. Tror förövrigt inte på den historien heller.
När man var ung hade kompisen en bmw 733 med farthålare som man manuelt behövde koppla ur...blir klart intressant när automaten kickar ner för att hålla upp farten :)...lägga i neutral var inte å tänka på då parkering skedde på varvtals stoppen.... så nog går det att bromsa ordentligt...

Har en ny V70 med handbromsknapp...lagom trött och utan bälte en morgon på parkeringen tryckte man in den i 15km/h för att stanna som man brukar fulgöra med handbromsen. Kan säga att man vakna när man träffa ratten.. Är bra bromsverkan i knappen vet jag nu.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Chris87: jag ska prova de när saltet börjar göra någon verkan igen. just nu 25- eller kallare.

sen är det ju olika på alla bilar.

har man en ganska ny och bra handbroms oavsett bil låser man säkert på asfalt även om motorn ger lite gas för att hålla en viss fart. men är den några år gammal blir de säkert svårt, om de ens går.

så fulstanna inte så den slits ifall något liknande skulle hända er ;P

BMW ownz
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Om farthållaren på denna ganska motorstarka bil är inställd på låt säga 90 km/h och man försöker stanna bilen med parkeringsbromsen så inte låser väl drivhjulen omedelbart?
Det som händer borde rimligen vara att farthållaren ökar gaspådraget för att försöka hålla inställd hastighet och gör så till hastigheten är uppnådd eller motorns maxeffekt uppnås.
Så nästa gång ni ska prova era parkeringsbromsar,tryck full gas först.
Schnellfahrer : Fast farthållare är inte direkt kända för sin snabba reaktionstid, drar du snabbt upp handbromsen, och denna är i bra skick, och bilen driver på bakhjulen så bör det lösa problemet snabbt. Men nu var ju troligtvis inget i bilen som händelsen ägde rum i ens någorlunda bra skick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.