|
|
|
|---|---|
| Vår 328i -99 får för sig att börja larma då och då, den låter ibland och ibland blinkar den bara. Det hela började med att den "bara" drog ur batteriet men det hela har eskalerat och grannarna gillar numera inte vår BMW ( och inte vi heller ) någon som har en god idé ? klassikern fläktmotstånd är inte bytt men har det med larmet att göra ? | |
|
Det kanske är batteriet som sjunger på sista versen, det brukar vara nu när det börjar bli kallt som ett 6-7 år gammalt batteri får bekänna färg. Ett batteri håller inte i evighet, har själv bytat på m3an nyligen och det funkade hela sommaren utan problem men när temeraturen gick ner mot nollan så startade den inte, batteriet var 8 år gammalt. mvh stefan |
|
Roffa1 |
Någon som hört talas om batteriladdare? ;-) |
|
Jag har hört talats om sådana mojänger men har aldrig fått se en sådan i verkligheten, det skulle vara en upplevelse att få se en sådan där såkallad batteriladdare i verkligheten, min bror har sett en sådan. |
|
|
Jag är varken tappad bakom en vagn, bakom flötet eller hästarna ute ur stallet OCH hissen går ända upp... :) Batteriet är nytt och bilen går regelbundet några mil, vi laddar batteriet varje dag... bilen laddar 14.4 V så generatorn funkar, den verkar leva sitt eget liv eller den kanska har blivit självmordsbenägen på gamla dar ? :) Hursomhelst är det ett knivigt problem och irriterande då den larmar stup i kvarten fast ingen är där och pillar, verkstan ställer sig frågande och vill att man lämnar den för "undersökning"( dyrt) den ger inga felmeddelanden på datorn heller. Glapp i dörrbrytare ? I BMW verkar allt hänga ihop och något helt ovidkommande kan ge symptom på något helt annat ! |
|
|
Samt att alla indianer finns i kanoten antar jag?:) På batteriet finns en laddningsindikator som lyser gul grön el svart beroende hur det mår. Lite extras är att när det blir kallt ute minskar batteriets kapacitet med ca 50% mot angivet värde och en separat batteriladdare kan behövas om man kör kortsträckor(det tar ca 30 min körning för att ladda upp batteriet) Jag hade ett problem på min bil som gjorde att larmet falsklarmade, det var dörrkontakten till bagageluckan(kostnad 200kr plus felsökning) som var kaputt, det hittade verkstan när de kopplade in datorn. Betr. felkoder, var det BMWverkstadens dator som sa att det inte fanns några felkoder lagrade? Om du har möjlighet, ställ bilen i ett varmgarage över natten och se om det gör någon skillnad är mitt tips. Du är nog inne på rätt tankespår betr felet. Lycka till! Asken |
|
|
Den gör likadant när det är varmare ute, de började redan i somras men jag ska ladda den ordentligt, något är iaf inte som det ska eftersom den har fungerat med det gamla batteriet tills det tvärdog. Den startar direkt så det är svårt att veta om det är delvis urladdat, indikatorn visar att det är laddat men det verkar gå ganska fort när den väl laddar ur... Och nej, det var inte BMW verkstad som gav felkoderna (eller inte), de är lite ointresserade av äldre bilar men jag får väl åka dit och kolla. Dörrkontakterna är ju ett hett tips eftersom den uppenbarligen larmar ! men den drar ur batteriet UTAN larm också... suck... tack iaf för tipsen, har lite att jobba med ! |
|
|
Det här är ett ämne som vart uppe lite då å då .. med spontanlarmande beemers.. På min 7:a är det sammanknutet med batteriet. dvs nyladdat batteri = inga falsklarmningar på ett par veckor (använder bilen 10 mil om dagen).. men nånting i bilen drar ut batteriet sakta men säkert med nya falsklarmningar till följd. Ska nu köpa nytt batteri .. men precis som du undrar man ju vad det är som drar tjuvström i alla beemers?? På vilket sätt blir dörrkontakterna kassa? Fjädern? Elkabeln? eller? "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
Det kan var en bra idé att försöka ge dörrkontakterna en omgång, speciellt bakluckan... har legat i skuffen för att se om det lyser men icke. Batteriet är ett Biltema, kanske måste man ha ett specialbatteri till BMW ? som bara BMW säljer ? Nåja, fortsättning följer ! |
|
|
Av vad jag kan förstå så drar bilen märkbart med tjuvström. Då finns ju alltid alternativet att kolla säkring för säkring. Dvs dra en säkring i taget och mäta hur mycket ström den kretsen drar. Sedan är det bara sätta sig ner och kolla listan om det är något värde som sticker ut och jobba vidare utifrån det. /G |
|
| Ja, den gör det, kanske larmandet är en biprodukt av något annat ? brukar de larma när batteriet börjar dra ur ? Det är inte helt enkelt att felsöka eftersom bilen efter vad jag förstår har någon sorts standby i flera minuter. | |
Roffa1 |
Pröva med att dra ur säkringen till larmet, sedan behöver du nog ej längre underhållsladda batteriet. (dessutom slipper du larmsignalen) Min E90 står för närvarande avställd i garaget, originallarmet drar ur batteriet på 2-3 veckor. (detta gäller de flesta stillastående bilar) Kör nu med inkopplad underhållsladdare fram till våren, eftersom batteriet sulfaterar efter varje urladdning. |
|
Roffa1 Hade inte hört innan att man sonika kan ta bort säkringen för larmet och att allt annat då skulle fungera som vanligt. Tänker främst på fjärrlåsa bilen (har inga nyckelhål i dörrarna) Du kanske bara tänker vid vinterförvaring i låst utrymme. Hoppas givetvis att det skulle vara så enkelt att bli kvitt ett jobbigt problem med att inte låsa bilen i onödan pga. larmrisk. Var brukar säkringarna sitta för larmet.. tänker främst på min 7-serie och den är rätt gammel så larmet är inte lika nödvändigt ;o) "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.