|
|
|
|---|---|
|
Tänkte be om lite råd då jag går i vissa funderingar om att förbättra väghållningen en aning på min e36 cabbe. (Jag förstår att den aldrig kommer att bli som en m3 e46 då den är vridstyv som en damsko i utgångsläget, men ändå) I dagsläget sitter det M-sport original bmw fjädrar på bilen. Dämparna är bytta mot okända sportdämpare, vilka känns fräscha. Dessa vill jag behålla. Jag tycker tyvärr att bilen kränger lite väl kraftigt i kurvor som det är nu. Min funderingar är att byta fjädrarna till antingen h&r 40/10 sänkfjädrar eller Eibach 30/30. Dock funderar jag på om det skulle vara ett alternativ att byta endast krängningshämmarna till en grövre modell (h&r el. Eibach). Detta verkar inte vara en så vanlig metod att förbättra väghållning/minska krängning på då man letar på forumet om detta ämne. Som jag förstår det så kan hårdare krängningshämmare minska krängning men bibehålla komfort? Jag är lite kluven till om jag vill ha en hård bil eller lite bekvämare. Den hade ju iofs mått bra av att bli någon cm lägre fram. Vad anser ni? Några tips. Alla synpunkter är välkomna. | |
|
Jag skulle helt klart satsa på ett par andra fjädrar. Men har du nu m-chassi så kommer dom alternativ som du skrivit inte ge lika mycket som det står eftersom m-chassi redan är 15mm lägre. Antar att du bara kör på sommaren samt att det då är mer en "nöjesbil" än en vanlig brukis? Jag skulle slänga på en 50/20,ser snyggt ut och går fortfarande att köra normalt med. Har du fina sportdämpare som du säger och får dit en sån sats så lovar jag att det inte kommer kränga i första taget. |
|
|
Bilen körs bara på sommaren måste vara lite praktisk också. Blir en del lite längre turer nämligen. Jag körde tidigare med en 60/40 sänkning (okänt märke på fjädrarna), men det var för lågt. Bilen tog ofta i marken. Men väghållningen var sjukt bra så jag vet att den kan bli såå mycket bättre än med M-fjädrarna. Fick nästan en chock faktiskt när jag bytte till M-fjädrar. Jag tror jag skulle tycka att h&r 40/10 sänkning skulle bli perfekt höjdmässigt. Borde bli ungefär 25/0 sänkning från hur bilen är nu. Frågan är vad man kan förvänta sig om man byter krängningshämmarna mot grövre men behåller M-fjädrarna? Min gissning var att man behåller lite av komforten med M-fjädrarna men får en bil som kränger mycket mindre..? Eller är det fel ände att börja ifrån så att säga? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.