AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
942

hål i expansionstanken

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
nu är vintern här igen och kylan likaså, var ut en sväng med bilen, och när jag kom hem igen efter cirka 20 min och ställde bilen vid min motorvärmarstolpe hann jag knappt ut innan jag hörde en "poff" under huven, och det började ryka ur grillen, kika som hastigast och noterade en spricka i expansionstanken där det bara rann ut glykol. vad kan ha orsakat detta? är första vintern jag har bilen, kan även tillägga att det var -22 grader ute (ja, jag bor i norrland, närmare bestämt 10 mil norr om polcirkeln.)
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
det är förresten en bmw 740 -95, ska genast lägga till den under "mina bilar"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är väl inte helt ovanligt att dessa expansionskärl kan bli lite sköra av tidens tand och helt enkelt spricka.

På min 740iL -99 har jag bytt min då den började läcka inne i hålet för nivåsensorn, den hade spruckit där.

Kostade ca 900 kr ink ny sensor och ca i timmes pyssel i garaget.

Om man byter denna själv, eller en icke BMW-verkstad gör det, så är det mycket viktigt att man gör absolut rätt vid luftningen av kylsystemet, annars kan man få luftfickor inne i topparna vilket kan ge skumma fenomen och i värsta fall problem med topplockspackningar eller spruckna toppar.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
måste ju nästan ha blivit övertryck?!
kan den spricka om det är för mycket glykol i systemet, och ventilen i locket inte har öppnat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är alltid övertryck i systemet. 6:orna ligger på 1,7bar öppningstryck i locket. Tror 8:orna ligger något högre. De har lite mer problem med kylare o.s.v. Det är mycket vanligt att plasten blir skör i exp. kärl, kylargavlar mm. i kylsystemet med tiden. Vid avstängning stiger systemtrycket något, så det var nog nådastöten för ditt kärl. De kan utan vidare spricka utan att öppningstrycket nås. Men vill du vara säker kan du ju passa på att byta till ett nytt lock.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
så det har ingenting med topp/topplockspacking att göra?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det tror jag inte.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
vilken lättnad :) bara beställa ett nytt expansionskärl då.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
har beställt nytt exp.kärl nu, eftersom det har läckt ut en hel del glykol så måste jag ju fylla på efter jag har monterat dit nya kärlet, och hur funkar det här med avluftingen på e38orna? är det helt automatiskt eller måste jag öppna någon skruv? och var är nivån? hittade inte.

tacksam för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.