AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.370

BMW 320d i filbyte på moddig väg?

Hejsan

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag är bara 16 år, så jag har ju ingen bil än och jag ska börja övningsköra snart så fort papprena kommer. Hursomhelst, mina föräldrar har skillt sig och därför har jag ingen pappa som hjälper mamma med bilval osv.
Nu har mamma köppt en BMW 320d som kommer efter jul. Den är bakhjulsdriven som alla vet här och har fått bra kritik för sitt DTS-system. Saken är den att vi åker mycket mellan Stockholm och Östersund (1 gång varannan vecka) och under vintertid så kan det bli otroligt moddigt på vägarna, speciellt på stora vägar som E4:an när det snöat mycket och alla vet säkert hur nervkicklande det kan vara att gå in i en tjock moddig snövall i 100km/h när man byter fil.

Våran förre bil som var en Volvo V70, framhjulsdriven med bra antisladd och antispinnsystem klarade att byta fil ganska bra, trots att det blev lite läskigt i vissa lägen, men då har man ju två hjul som DRAR bilen frammåt istället för två hjul som PUTTAR bilen fram som BMW 320d gör.

Så min fråga till er är om vad ni har för erfarenheter av att byta fil på en moddig väg med tunga snövallar mellan filerna? För jag kan tänka mig att det är lite skillnad ändå på en framhjulsdriven mot en bakhjulsdriven även fast BMW har fått bra kritik för sitt DTS-system.

Skulle vara underbart med hjälp och jag hoppas ni förstod mitt budskap
/Mvh Patrik
Mycket beror på hur aggressivt man attackerar vallarna. Självklart kommer det sladdra lite, vilket kan upplevas som obehagligt.
Jag har aldrig haft några problem med BMWs bakhjulsdrivna bilar. Har inte testat med vår 330d än, men förhoppningsvis ges möjligheten snart.
Nu talar jag inte för alla, men om det är så tunga vallar mellan filerna hade jag rekommenderat en 320d xDrive framför den bakhjulsdrivna.
Den förra 3-serien (e46) har jag däremot kört mycket i vinterväglag och kan säga att bakvagnen på den kunde kännas lite nervös om man försöker sig på att byta fil snabbt. Inget som DSC inte klarade av att hantera dock, men tog man det lugnt så var det inga problem.
Antar att du syftar på DSC när du skriver DTS (DTC är ett läge som man får aktivera själv), i vilket fall som helst antar jag att DSC har förbättrats genom åren till att jobba ännu effektivare. Så det borde inte vara några större problem.

Mycket hänger på erfarenhet, och en oerfaren förare som du, bör inte ge sig ut i så svåra förhållande innan man lärt sig hantera och kontrollera bilen på torrt väglag. Börja lite försiktigt innan du ger dig ut på de större vägarna och i snökaos nu i vinter så ska du se att det går vägen ;)
tackar för svaret. Mamma är en erfaren före som har tävlat i biltävlingar och vart kartläsare till rallyförare. Hon kör kontrollerat på vägarna men det blir ju ändå lite nervöst när man byter fil och måste igenom en tjockvall för det bromsas liksom in så mycket. Och just vi den där kraftiga inbromsningen så tänkte jag att det kan få bakändan att tappa fäste pga. att allt tryck hamnar på t.ex. vänster framhjul.

Men hursomhelst, det ska bli kul att införskaffa en BMW till vår lilla familj men man måste ju fråga ändå ;) För säkerheten kommer alltid i första hand enligt mig.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om ni åker så ofta till Östersund så tycker jag verkligen att din mamma skulle ha köpt till xDrive - även om hon har kört biltävlingar. Beställningen kanske inte är låst än?

Mvh
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
BMW har ju erbjudande på X-drive nu fram till 31/12. 14900kr i st. för 24000kr så det kan ju va läge.

Dock tror jag din mamma klarar det bra med bakhjulsdrift om hon har kört biltävlingar. Då kan hon ju köra bil. Skillnad om det är en oerfaren förare.
Som sagt får väl du ta det lite lungnt i början.
Man måste anpassa sig till vägförhållandena.
Fyrhjulsdriften kan ju kännas väldigt tryggt men samtidigt kan man invaggas i en falsk trygghet och köra lite fortare än man borde. Bromssträckan blir ju t.ex inte kortare tack vare fyrhjulsdrift.
Men visst är fyrhjulsdrift underbart på vintern. Har själv haft en Audi quattro och den var en riktigt fin vinterbil.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har forcerat en hel del vallar med E36:an jag hade som förstabil och det var inga problem bara man tog det lite lugnt. Tricket är att köra över vallen med ett hjulpar i taget och förflytta sig i sidled väldigt långsamt. Gör inte heller några kraftiga rörelser med ratten. Även fast det kan rycka i ratten när man kör in i vallen så är det bara att fortsätta styra som förut så kommer bilen långsamt ta sig över vallen.

Det är såhär att mamma blir erbjuden att köpa tjänstebil via företaget hon jobbar på och där fans inte möjligheten att välja xdrive tyvärr. Men men, det blir nog bra, jag tycker det ska bli spännande i allafall :)
Kör man med sunt förnuft och med rejäla vinterdäck av högsta kvalitet är filbyten genom snömodd absolut inga problem. T om en E36 utan antisladd var inga problem med odubbade Nokian. Men det gäller att ta det lugnt och inte göra aggresiva rörelser med ratten.

Har även kört E46 med DSCIII under extremt svåra förhållanden på E6 mellan Ängelholm-Lund och det var i princip som att köra på räls. Den gången hade jag pinfärska Continental TS810 på bilen.

Därför bör det absolut inte vara några problem med en E90, där har ju dessutom DSC förfinats ytterligare.
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag har pendlat med bakhjulsdrift i 6år inga problem, tänk på ägget under gasfoten å gå över vallen långsamt. med jämnt gaspådrag.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag hade två E36 på nittiotalet.325:or utan hängslen. Men jag blev positivt överraskad hur bra de gick med odubbade vinterdäck. Jag tyckte det gick som på räls. Innan hade jag två Celicor som ju var framhjulsdrivna men de hade inga egenskaper framför BMW.Men ta det coolt iallfall innan du får in vanan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om din mamma har tävlat med bil och är en erfaren förare som regelbundet kör mellan Östersund och Stockholm tror jag du kan vara lugn. Din mamma är nog också så gammal att hon kör flertalet bilar utan antisladdsystem. Jag tycker framhjulsdrift kan vara en rekommendation för ovana förare men det verkar inte vara fallet här.

Kan inte sluta undra, hade du ställt samma fråga om det gällt din pappa?

Mvh Johan
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ett tips till: Köp så smala vinterdäck/hjul som är tillåtet på den bilen. Max 205 bredd helst mindre men se till att fälgen inte är för bred då.
Det blir betydligt lättare att köra genom snösträngarna då.
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Grundregeln är ju som alla sagt: Ta't lugnt!

Min e36 hade DSC+T och bra vinterdäck. Aldrig några bekymmer överhuvudtaget på vintern så ni kommer klara er fint tror jag!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har kört i ganska extrema förhållanden med min 320D med DSC utan problem. Systemet är extremt effektivt och förhindrar alla typer av sladdtendenser.

I förhållande till en V70 så kanske BMW´n är lite mer tydlig i sin kommunikation om att "du är nu ute på gränsen". Den ger väldigt tydliga signaler, men ryck i ratten eller tendenser till sladd förhindrar systemet tydligt, det gäller bara att vara bestämd och kör igenom snövallen.

Bra Vinterdäck behövs på alla bilar, BMW´n är inte undantagen, inte heller Volvon. Bakhjulsdrivna bilar med bra DSC har exceptionellt bra uppträdande, du behöver inte ens fundera på om detta.

Däremot så skall du kanske själv snart börja övningsköra eller gör det redan antar jag? Är det därför du frågar också? Inte för att det har någon inverkan, jag har sett flera körskolor här i Stockholm som har BMW 1 och 3 serie bilar som övningsbilar.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Phastey: Din e36 hade nog ASC+T ;)
Nu har den första snön kommit till sydsverige så då kan jag bara understryka vad jag skrev igår...bra vinterdäck är ett måste och precis som det står så smala som möjligt.

Dumt nog drabbas jag av fåfänga till min E91 så jag köpte snygga 17-tums hjul med odubabde GY Ultra Grip 225-45-17H.

Första omdömet på vinterväglag är totalt usla, bara man touchar gasen i rondeller så kommer bakändan ut och DSC får jobba hårt. Kul men samtidigt ett "RWD wake up call" så man får ta det lugnt där ute!

Stämmer att DSC kom först till E39/E46, dock är faktiskt ASC+T inte helt fel vintertid och gör en E36 betydligt lättare att hantera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.