AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.564

Klockan stannar när tändingen slås av och går igång när bilen startar ?

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
hej hej

jag har ett märkligt problem att klockan i kupen inte går när tändingen slås av. när jag strtar bilen på morgonen så står kl tillex på 18.00 där jag stängde av bilen kvällen innan. när bilen startas så går kl igen ??

Mvh Micke bmw 523i-00

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Snacka om att gå ner i sleepmode ordentligt. T.o.m. tiden stannnar :)
Har aldrig hört det fenomenet förut. Hoppas någon varit med om liknande.
Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
haha ja det e otroligt. klockan började med att sakta sig men nu stannar den när tändingen stängs

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
jag har även problem med att lyset i instrument panelen stängs av ca 2-3 sek efter att jag tagit ur nykeln.....och när det händer så funkar ej central lås heller. jag har bytt tändningslås. tändplatta och batteriet :)

När instrumentpanelan stängs av samtidigt som jag stänger av tädning ja då funkar c-låset oxå :) känns som ett relä som krånglat men vet ej,,,

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Verkar ju vara relaterat till tändningslåset på något sätt. Med en nyckel i tändningslåset går det väl inte att låsa med en annan fjärrnyckel har jag för mig.
Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
nej jag har nykeln i handen då och får låsa manuellt men får trycka ner knapparna på alla dörrar manuellt utom på förarsidan där jag låser dörren med nykeln i dörren

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
jag fick ett förslag på mekonomen och ta bort kontakten ett tag till databoxen men vet inte om det kan vara så? och var den sitter iså fall?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns många små databoxar. Kommer inte ihåg var den som är involverad i centrallåset sitter.
Däremot finns det ett resetknep som KAN lösa vissa elfenomen och det är att koppla ur batteriet, lägga ihop plus och minuskablarna någon sekund och därefter vänta en kvart med att koppla tillbaka batteriet.
Tänkte på att bilen reagerar lite som om nyckeln sitter kvar i tändningslåset även om du tar ur den eftersom den inte låser med c-låset då.
Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
ja det känns som han tror nykeln finns kvar,,jag ska testa ditt förslag jag åter kommer med hur det gick,,, tackar så länge

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
Tyvärr anders samma fel ännu . suck men tack snälla

Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Jag har haft samma problem med klockan ett par gånger. Men det löste sig med batteri reset som Anders-72 beskrev.
Jag tror att för min del att det berodde på att jag hade bilen kopplad till dator för felsökning efter andra fel.
Berätta gärna om du löser problemet ifall det finns fler orsaker.
Konstigt är det för ström bör det vara hela tiden genom att klockan fortsätter där den stannade. Kopplar man ur batteriet så blir det bara streck när man kopplar i igen.
Felet som du har med belysningen i instrumentet hade inte jag däremot krånglade central låset en dag förra veckan men funkade sedan efter någon timme men jag tror batterit i nyckeln börjar bli dåligt.
Annars har jag haft krångel med instrumentet men då att ytter tempen åkt lite åt det kallare hållet och fått check brake linings (falsklarm)i färddatorn samtidigt. Även spänningen i testmenyn fladdrade neråt 6.2 volt som lägst fast jag hade 14 volt i ciguttaget. Och även tankmätarn steg.
Jag tror jag löste det förra veckan när jag bytte högra tankarmaturen det måste varit lite små kortis där.Kablarna inne i tanken till soppapumpen var omlödda på den gamla och det såg inte så bra ut.Det kanske gick över lite ström till tankmätaren på något sätt.

Funderar lite om det är ljusmodulen som tänder och släcker lyset i instrumentet. När spänningen i test menyn nr 9 var på 6,2 volt för mig så slutade instrumentet och ljusmodulen komunicera med varann och det märkte jag när jag bländade ner till halvljus men indikeringen lyste blått ändå. Det var bara sporadiskt lite då och då som detta hände.
Du kanske har kollat spänningen mm i testmenyn redan?
Länk
Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
nej jag har inte sett detta innan men ska försöka lura ut vad och hur jag gör när det står på tyska,,tack så jätte mycket är väldigt tackasam för alla svar

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
jag testade meny 09 i testmenyn och fick ub=11.5V fattar inget av det men kanske nån annan gör :)

Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Vad jag har läst så är våra bilar känsliga på för låg batteri spänning.
var ut i garaget och kollade min och den visade 11,1volt i testmenyn så jag mätte med multimetern och den visade 12,2v. Så nu är batteri laddarn på.
Jag tror att voltvisningen i testmenyn inte är så exakt men någon annan kanske vet mer. Men större avvikelser ser man iallafall.
Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
SUCK!

Nu ger bilen även felmeddelande på belysning till nummer plåten och nivåregleringen. men allt är helt och funkar. När jag stänger av bilen och startar om så kan felmeddelandena försvinna? kan man nolla data boxen på nått vis genom att ta bort kabeln ett tag?

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
För jag funderar på om alla dessa fel kan ha uppkommit för att mitt förra batteri var kasst ? sitter ett nytt i nu sen i måndags

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
Unloader relay = Avlastningsrelä tändningslås avlastar kontakterna i tändningslåset funderar på om denna kan *spöka*

Mi
21
MickeNorris
523i Touring-00
kopplar jag ur denna säkring

9. 15A Värme spolarmunstycken, Klimatanläggning A/C (Kontrollmodul A11)

så kommer jag ner till 0.28 ampere .

känns som jag ringat in felet iallafall men här kan det va mycket ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.