|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
hajen: ajaj, låter inte roligt. Felkoderna måste ju dock inte nödvändigtvis innebära några större skador. Avvaktar ditt besked och håller tummarna för att det går bra. |
|
| joholm: Ja det kan nog kanske stämma, jag har inte trälisten. | |
| hajen: hoppas det löser sig! | |
| Låter som det är det här "membranet" (jag vet inte vad det är för membran man syfftar på, men tydligen nåt som är vanligt på E65or). Jag provkörde en E65 i Norrköping för några veckor sen, som hade fått detta bytt. Under provkörningen komma detta felmeddelande upp, bilen betedde sig precis som du beskriver! Jag vet inte om det blev byte av detta membran igen, men säljaren finns här på Autopower, så det kanske han kan svara på om han ser detta :) | |
|
hajen: även jag köpte min 745:a i januari av mårtenssons..och har fått samma felmeddelande en del gånger. I mitt fall hjälpte det att starta om bilen..jag hade också ett helt random visslande i motorn som visade sig vara ett fel på vevhusmembranet. Plus ett dåligt batteri som även det kan orsaka ditt fel..mårtenssons bytade membranet utan några protester och även batteriet ska bytas imorgon. Tror att mårtenssons även lagar din bil utan några som helst protester som i mitt fall! |
|
|
Där ser man... Då kan man alltid hoppas att det är detta membran, någon som har en länk till realoem för info. Kollade men fann inget.. âven en funktions beskrivning skulle uppskattas. Mårtensson kom tillbaka 17:50 och meddelade att dom skulle försöka komma och hämta bilen under morgondagen för att kika på den. Hoppas verkligen denna trissta historia löser sig enkelt, som sig bör... Återkommer givetvis vartefter //Pontus |
|
|
aah, att tänka innan... Anntar att det är innsugsmembranet som ni snackar om ovan? Har bytt detta på en e39:a. Borde då vara nr.2 i länker nedan? Länk Hursomhelst, detta får Mårtenssons konstatera, hoppas hoppas... (Hoppet är det sista som överger mänskligheten) //Pontus |
|
| ja det är nr 2 på länken..tog ungefär 7 min att byta på båda sidor för mårtenssons mekaniker | |
| Bytt insugsmembran och nu ventilkåpa och jag får nu byta katalysatorer eftersom olja har kommit ut i dem så nu åker avgaserna tillbaka in i motorn och därför så går den hackigt och varnar för catalyse. Hela kalaset går på 30 000 kr. Det är bara och bita i det sura äpplet...Det kostar och ligga på topp :( | |
|
TyoCon - Puhaa, det kostar, deta kostar... Frågan är om det verkligen skall behöva kosta så mkt på en såpass ny bil..? Sedan när blev kvalitet ett kortsiktigt begrepp (BMW)? Hoppas att F01 är tightare ihopskruvad. Läser man på bimmerfest e65/66 forum (Länk så blir man helt mörkrädd, speciellt med tanke på växellåde problemen... Jo, jag vet nog att det kostar att driva en 7:a, detta är min 4:e... (Bara som ref till er som önskar kommentera på bankbokens storlek..;-)) Mårtenssons har hämtat min bil nu, nu återstår att se vad som är galet, vad det kostar och vem som bekostar det hela... Inte minst, när kan jag få min 7:a tillbaka, känns inget skoj att behöva pendla i den lilla bilen... //Pontus |
|
|
Hajen - Jag skulle starkt rekommendera att du lämnar in bilen på någon bra BMW märkesverkstad efter att Mårtenssons åtgärdat felet för det kan vara så att det inte räcker med membranbyte. I mitt fall så behövde de byta ventilkåpan också men det var försent iom att olja läckte ut så förstördes katakysatorerna också. Så kolla upp ordentligt så att inte du åker på den kostnaden några månader senare. I mitt fall så kom det ut vitt rökmoln lite då och då och vi snackar ett stort moln som många gånger syntes komma svepandes sidleds längst med bilen. En sak ska du vara säker på och det är att du behöver inte bekosta en krona av det här. Det är helt och hållet säljaren som skall stå för det. Lycka till! |
|
|
TyoCon - Finns det ngt enkelt sätt att kolla upp om ventil kåpan(orna) är på bommen? Avgasvärden..? Har lite svårt att se hur en trasig ventilkåpa kan få olja att komma ut i kattarna? Tror jag missförstår vad du menar, har du ett part nr lr en realoem länk? Tror faan att det får bli en betydligt nyare bil nästa gång, men hej, vad är det för skoj med det... Jag har fortfarande inte hört något från Mårtenssons, hoppas på att få något idag... Börjar annse att dom borde bekosta hyrbil eller lånebil nu... Snackade lite med en av våra advokater på kontoret, han skrattade bara åt situationen... Ett ord, konsumentköplagen... //Pontus |
|
| Konsumentköplagen vad gäller bilar gäller väl enbart på sånt man uppenbart har undanhållit? Det är väl ingen som försökt med det i det här fallet? | |
|
dekagon - Förstår inte riktigt vad du menar? 8kan vara jag som e korkad...) Länk Senaste nutt från Mårtenssons: Inget nytt, pratede med säljaren igår eftermiddag, verkstaden jobbar på det... I väntans tider... //Pontus |
|
|
Hajen - Samma här! Tydligen så var det inte kattarna längre utan cylinder två som misstände ??? Väntar också på besked så du får gärna höra av dig om du hör nåt :) Enligt konsumentlagen har säljaren (företag) rätt (och är skyldig om det konstateras att felet fanns innan försäljningen skedde) att åtgärda felet innan du kan häva det! |
|
| Hajen --> Tänkte på att du köpte bilen av en privatperson, men såg nu att du hade ju köpt den av firma. Så glöm mitt tidigare inlägg ;-) | |
|
Så, då har jag hämtat bilen från Mårtenssons. Det känns som om bilen är OK nu, jag är dock inte helt säker för det har uppkommit ett nytt insugs-ljud, speciellt när man släpper på gasen. Sedan tycker jag att e39 V8:an går lite jämnare, kan givetvis vara inbilldning..? Skall hålla det hela under uppsikt, plus att jag tror jag lämnar in den på en riktig koll hos BMW. Mårtenssons påstår att dom skiftat alla stiften och ett par tändspolar,. tror dock att dom pillat på ngt mer, speciellt med tanke på mitt nya insugs ljud... Vad dom än gjort så var det i sista änden bra skött av bilfirman, hoppas bara att allt är som det skall nu. Men vilken bil, går som ett lok, detta tar absolut komfort-begreppet till en ny nivå..:-) //Pontus |
|
| hehe håller med dig, det man tidigare ansåg vara komfort, är numera "turistklass" ;-) | |
| Fick tbx bilen i tisdaga och gissa vad felet var!... Ja de bytte alla tändstift på högra motornhalvan och två tändspole och nu går det att gasa järnet. Det stora mysteriet är varför den visade tändmissar på cylinder två när sjuan och åttans tändstift var dåliga??? Nåja nu är sommaren snart här och bättre åk kan man inte ha :) | |
|
TyoCon - Skönt att det inte var värre... Jag har nu återigen drabbats av lite trissta fel. Det värsta är att förar dörrens softclose automatic helt plötsligt under färd släpper dörren för att sedan försöka dra in den igen.... Detta resulterar i en miljard felmeddelanden och en massa irriterande blink i cupen. Känns inte helt trygt om jag skall vara ärlig. Detta hände i Torsdags på E4:an i 130(!). idag har just detta felet inte återupprepats, förtroendet för bilen har dock fått sig en törn. Jag har nu skrivit en officiet reklamation till Mårtenssons, dom har dock inte besvärat sig med att svara eller konfirmera mottagandet. (Riktigt uselt faktiskt) Jag har även försökt nå säljaren vid flertalet tillfällen, dock utan resultat. Hur går man vidare om dom negligerar min reklamation? Konsumentverket eller? Mkt synd i vart fall, för maken till bekväm bil har jag aldrig åkt i. //Pontus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.