AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.729

Växellådan fryser?

e1
30
e1569
318d E90
Har ett problem med min 318d. När det är minusgrader och man lägger ur växeln en stund (manuell låda) är det omöjligt att få i de lägre växlarna igen. Enda sättet är att med lite våld först trycka i 5an och därefter går det lätt att få i 1an igen.

Detta uppstår oftast när jag ska åka iväg efter att jag låtit motorn stå på medan jag skrapat isen från rutorna. det kan även inträffa vid ett längre rödljusstopp om bilen inte hunnit bli varm.

Bilen är bara 10 månader gammal och detta problem fanns redan förra vintern när bilen var helt ny, men jag tycker att det blivit värre nu. Om något är fel så har jag iaf garanti kvar, men det vore intressant att höra om fler har detta problem eller om det kanske är normalt och inget fel.
Bayer_Aleks
Hade jag varit du så hade jag åkt och lämnat in den direkt. Det är inga större ingrepp som behöver göras utan mer en justering på växellådan. Jag har inte upplevt det du beskriver iaf.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Låter som om det behövs en justering och smörjning av växellänkaget. Precis samma fel hade jag på en icke-BMW tidigare.
e1
30
e1569
318d E90
Tack för alla svar. Det låter som att detta inte är något jag ska behöva leva med iaf. Ska lämna in bilen på tisdag så får vi se om de kan få ordning på den.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
jag kan ha lite problem att få i 1an på min när det är kallt och man står i ett rödljuse men bara lägga i 2an först och sedan skjuta i 1an.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag vet inte vilken olja ni har eller skall ha i era "nya" bilar men i min gamla 3.0S från -72 har det varit väldigt trög att få i tex 1:an vid vid stillastående och i kallt väder (även 2:an). Då har jag haft "vanlig" växellådsolja i den (den som BMW rekommenderar).

Efter att ha läst några trådar om "tröga" växellådor och rekommendationer att hälla i Red Line MTL (finns hos tex Mekonomen) gjorde jag det.
Nu har jag kört litet grann i -5-10 graders kyla och skillnaden är mycket stor. Det är inte alls längre några problem att få i tex 1:an från stillastående.

Per L
e1
30
e1569
318d E90
Jag har varit med om tröga 1or på andra bilar jag haft, men detta är mycket värre. Som flera av er sagt så brukar det gå att lägga i 2an först och sen 1an, men för mig så är det tvärstopp (man tror att man ska bryta av växelspaken) på alla växlar utom 5an och 6an. Lägger man i 6an först så går det oftast inte att få i 1an ändå men 5an först och 1an sen funkar alltid. Dock är det ganska trögt att få i 5an också men det går iaf.

Vad som skiljer denna från tidigare bilar är också att den fungerar bra när man kör i kyla. Det är bara om man stått stilla med växeln i friläge en stund som det är problem. Har jag parkerat under natten (med 1an i) och startar på morgonen och åker iväg direkt är det inga problem, men om jag först startar och lägger ur växeln medan jag t.ex. skrapar rutorna går det inte att få i den igen.
e1
30
e1569
318d E90
Lämnade in bilen strax före jul men verkstan kunde inte känna något fel på växellådan. De skulle dock kontrollera med BMW om de kände till felet och idag fick jag beskedet att växellådan ska bytas ut.
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Grattis, är väl skönt att få det bekräftat som ett riktigt fel så att säga.

__
Tobias Andersson
e1
30
e1569
318d E90
Ja, jag blev faktiskt lite förvånad när de ringde idag. Det hade dock varit intressant att få veta vad det var för fel på växellådan, men det enda de kunde säga var att den skulle bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.