AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.789

Xdrive - jag är imponerad

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har under åren ägt en del bilar, och inkl min nuvarande så har jag ägt 3 bilar med fyrhjulsdrift (Audi S6,Volvo XC90 och nuvarande 335 xi).Det är visserligen olika tyoer av bilar.
Men jag vill påstå att BMWs Xdrive slår Quattron och Haldexen med längder - imorse försökte jag provocera bilen både i låga hastigheter samt på motorvägen. Och bilen visade nästan inga tendenser på att tappa greppet. Haldexen var alltid för sen med att slå om till drivning på alla fyra, och Audi bara kasade framåt.
Folk låg på motorvägen i 50km/h, medan jag hade inga problem att hålla stabil kurs i 110 km/h - man måste såklart se till att ha en tillräckligt lång bromssträcka mot framförvarande bil.

Jag älskar att snön har kommit, nu ska jag bara leta upp någonstans där det är stort nog så att man vågar slå av DTCn.

Någon annan som har några åsikter kring Xdriven?

/Andreas.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Låter trevligt Andreas.
Det har börjat snöa just nu, ska komma minst en decimeter i Östergötland under eftermiddagen.
Man får väl ta en tur och känna på de nya vinterdäcken samt testa om diffen funkar som den ska:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Stefan: Det gör du rätt i...jag ska försöka leta upp en plan stor yta i helgen, så att man dels kan leka lite men också så att man lär sig lite hur man skall utnyttja kraften.

/Andreas.
Jag hade inga problem att ligga som ett strykjärn längs E4:an med m5:an i morse. enda problemet var all slask som bilar drog upp på min ruta när jag passerade i 120
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
4WD är i princip alltid överlägsen 2wd oavsett vilken ände. Men det går givetvis att klara sig bra i de flesta fall även utan 4wd. Bara man känner sin bils egenskaper och begränsningar liksom sina egna för olika körförhållanden, och anpassar sig efter det.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nu har jag varit ute en sväng och det var fantastiskt kul. Klart bästa BMW hittills. Visst hade S5an ett bra driv men körkänslan i BMWn är överlägsen. Hittade en vägsträcka med kanonfint underlag och kopplade ur DTC i första läget och körde med bredsladd i stort sett hela tiden. Mycket underhållande. Nej nu måste jag ut och ta en sväng till! Vi hörs grabbar:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Bara att njuta Stefan..
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Igår var jag också ute och njöt av snön. Måste säga att jag, trots att det inte är en BMW, är sjukt nöjd med fyrhjulsdriften i min R32!

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Att njuta av okynneskörning är tillåtet oavsett vilken bil man kör.... =)

/Andreas.
Hade oxå möjligheten att testa X-drive igår. En 320d X-drive touring -09. Vilket fantastiskt grepp. Startade på ettan och full gas genom en 90 graders kurva. Inga tendenser till varken sladd eller annat. Inte ens lampa i instrumentet indikerade. Är mäkta imponerad. Vilken perfekt kombination av bil, snål på bränslet och bra grepp. Trippmätaren nollad vid tankning och en stund senare 65 mil och precis passerat mittstrecket i en 60 liters tank.

Den skall nog snart stå i mitt garage =)

///M. Pedersen

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag var också ute en sväng i går och kunde inte heller hålla mig från att koppla ur störande elektronik och leka i kurvor och rondeller. Dock ingen fyrhjulsdrift men för lek föredrar jag bakhjulsdrift. Det går bredare i låga farter och jag sladdar hellre i lite lägre farter med mindre risker.

Mvh Johan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Härligt grabbar!! :)
Idag åkte även hjälpmedlen av för mig ett tag,förbannat kul alltså!! :)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag provade imorse att trycka en gång på DTC knappen, för att leka lite (befann mig i tätbebyggt område), och bilen ville knappt släppa ändå. Då var ändå underlaget packad snö.

/Andreas.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Roligaste bil jag har haft på vintern var utan tvekan en gammal Audi S2! :) Diffspärr, quattro och nästan 300 hästar. Det krävs ju ordentligt med kraft för att kunna sladda kontrollerat med 4wd, annars går det mest rakt eller utan sladd :) Iaf med audi, som har motorn framför framaxeln... men kul var den iaf :D

// Erik
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Kan hålla med, S2'an är fantastiskt rolig som vinterbil, framför allt med lite extra pulver under huven. Skönt att öppna huven efter ett par minuters lek och se turbon helt röd :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.