AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.790

Spelar det någon roll om man mäter tjuvström i viloläge eller vaket läge?

T3
400
T34
525i-07
kan det spela någon roll om man mäter tjuvström i vilo läge eller vaket läge.
jag har mätt min bil som förbrukar ca 3 A i vilo läge och mellan 4 och 5 A vill jag minnas i vaket läge

när man sen släcker inner belysningen ligger den fortfarande på ca 3A
om man sen drar säkring efter säkring och hittar en säkring där förbrukningen minska så borde väll felet finnas på denna

tänker jag fel eller
Nej, du tänker rätt, om du har mätaren mellan pluskabel och pluspol på battieret.

--
Markus
T3
400
T34
525i-07
har köpt en tångampere meter på jula så får vi se om jag klurar ut hur man använder den
kolla bara så att tångamperemetern klarar likström,inte alla som gör det...
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Klarar en tångamperemeter att mäta ner mot 1 A med precision? Jag har kört min multimeter i serie men då får man passa sig så att inte någon större förbrukare kör igång, kommer inte ihåg vad mätaren tål men det var inte mycket.

T3
400
T34
525i-07
är det plus polen eller minus polen man mäter på
Pluspolen är väl brukligt, men det borde inte spela nån roll. Strömmen flyter ju i bägge kablarna eftersom kretsen av naturen är sluten :)

--
Markus
T3
400
T34
525i-07
låter logiskt
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Alltid dona vid minuspol vid batteriet, aldrig pluspol!

Konsekvenserna av att oavsiktligt korta mot plåt är drastiskt olika beroende på vilken pol man håller på vid.
T3
400
T34
525i-07
låter mycket mer logiskt
En kommentar ang. tångamperemetern,
Som stefan-m så riktigt påpekade klarar inte alla strömtänger att mäta likström.
Är det denna Länk strömtång från Jula? Enl. spec saknas likströmsmätning tyvärr.

mvh/ Anders
T3
400
T34
525i-07
klart att den inte ska klara . det är väll mina vanliga tur
T3
400
T34
525i-07
ja det är den
T3
400
T34
525i-07
biltemas 15-281 borde fungera eller
Ja den klarar likström. Ingen större nogrannhet vid låga strömmar, typiskt för en strömtång som också skall klara stora strömmar. Biltematången duger nog gott till att jaga tjuvström. Ingen större utgift heller....

mvh/ Anders
T3
400
T34
525i-07
har nu köpt en tång på biltema fast man får ju vänta till helgen och mäta
T3
400
T34
525i-07
Glömde tacka dig AKN för din kommentar om tången jag missade helt stefan m s inlägg helt det har säkert sparat mig en massa tid och huvudbry
Tångmätaren funkar bra oavsett plus eller minuskabeln på t.ex batteriet. ingen risk med dessa mätningar eftersom man aldrig lossa några kablar.
Helt riktigt så är precisionen inte jättehög vid låga strömmar men klart tillräcklig för dessa tester där man i första hand vill se när strömmen dyker ner osv.
En viktig detalj är nollställningen vid likströmsmätning, du måste nollställa precis innan du öppnar och mäter runt kabeln osv. Inte en bit ifrån osv eftersom instrumentet är känsligt för magnetfält osv. Tryck Zero ett par gånger när du håller tången sluten intill kabeln, öppna sedan och lägg in kabeln och mät.

Förvissa dig verkligen att bilen går ner i sleepläge. Du behöver inte nödvändigtvis släcka kupébelysning osv innan, dessa kopplas bort samtidigt som bilen går i sleepläge. Men så fort du grejar i elsystemet, kanske öppnar nån lucka eller dörr så går bilen tillbaka igen. Eftersom du har en automat så ser du detta direkt på indikatorn vid väljarens P-läge.

FP
T3
400
T34
525i-07
folke: vad säger du om min tanke angående mätningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.