AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.490

m20b20 turbo går dåligt?

när jag ligger under 3000 varv går den bra men över det vid pådrag så blöddrar den och smäller bara och luktar liknande gasol?! man kan inte göra fullgasrepor för då smäller den bara och ryker som fan.

setup:
volvo originalturbo laddar 0,6-0,7
btr som är inkopplad efter original btr
intercooler
dubbelkolvdumpventil
original lmm men uppspänd, 2-8 hack (test)
bränsletryck på 3,5 bar

det är svårt att gissa på rak arm just så här, men bara en litet humm skulle vara fint!
obs! turbokonverterad alldeles nyligen!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Gissa fritt! Har du rätt tändstift? Behöver du backa tändningen när laddet kommer?

E
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Den går riktigt snålt.
Du behöver 535 spridare och Lmm, man kommer inte så långt på det heller.
Men de räcker nog till 0,8bars ladd beroende på hur bra du har byggt allt runt motorn.

ja har 535 spridare och lmm, men iof, 535 lmm kör jag inte med nu utan bara med original lmm (535 lmm:en passar inte på kontaktstycket, så ja säljer den nu!)

men okej! brukar de smälla och blöddra om den går för snålt?? för den hackar ju inte?
CD
396
CDrom
Men du får bygga om 535 lmm:en sätta över elektroniken från din orginal.

Din orginal är för liten så antagligen går den i botten när du får blöddringarna.

för att spänna orginal lmm:en hjälper bara vid låglast, när du ger full sula så kommer den sugas bakåt hur lätt som helst.

Bara att titta på "ekonomi mätaren" den försvinner säkert förbi 3L/ mil runt 3000 rpm.

jaha okej! så jag byter bara ut kontaktstycket och kretskortet som sitter i min och flytta allt till 535:an?

det är väl typ "samma" teknik men 535 lmm är bara större i diametern?

ja de stämmer för när man kör lungt så går den klockrent sen blöddrar den,
men är 535:ans "klaff" styvare?

CD
396
CDrom
precis byt innan mätet.

vet inte om klaffen är så mycket styvare, men den är typ dubbelt så stor så det går åt mer sug för att suga tillbaka den, då det är mer luft som kan smita förbi.

okej, men jag har en linjär btr, kan de ha något att göra med det?
CD
396
CDrom
nope iom att du har 535 spridarna på men med orginal lmm så kommer nog blöddrandet av att den går för fett, då orginal lmm går i botten och spridarna ger så mycket soppa dom kan.

med 535 lmm kommer du får tillbaka balansen i insprutningen och den kommer gå bra.

testa att fortsätta köra med 3,5bars soppatryck för att vara på säkra sidan, bättre lite för fett än för snålt

om du inte har möjlighet att använda en Bredbandslamda.
nu har jag bytt till 535 lmm men nu ligger tomgången på 400varv och den blödrar hela tiden + att "bränslemätaren" går över 3??

dock kom jag på att jag inte har monterat spridarna än, kör ju bara på original, har stått ett still tag....
CD
396
CDrom
okej, men då måste du montera spridarna också...
jepp ska de!

men han går ju sämmre med 535 lmm än original
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
Den tror att den får mycket mindre luft än den igentligen får och därför stryper den de små orginal spridarna.

Får du större spridare i samma %halt som lmmen är större så borde den gå exakt lika (iprincip)

Kan ha helt fel men borde kunna vara såhär
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.