AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.461

Vart sitter telefonstyrenheten i e36 Cab -96?

Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
Hej

Jag har originalmonterad gsm(sladd)telefon i min 328iAM Cab -96a.
När jag sätter i ett kort i telefonhållaren (stort gsmkort) så står det bara kontrollera kortet.

Jag är pedant och vill att allt skall vara tipp topp så ja vill få igång telefonen.
Även om de inte är spec 2010 med sladdtelefon i bilen. Finns den ska den fungera.

Enligt BMW skall det finnas möjlighet att sätta i sitt gsmkort direkt i telefonstyrenheten istället. Anledningen till att det skall finnas 2 "kortläsare" är för att man ska kunna ha sitt eget kort i alltid, sen OM någon vänn behöde ringa så kunde denne sätta i sitt eget gsmkort lite snabb direkt i mittkonsolen under luren o således ringa på sitt eget kort... fiffigt när det var fränst med telefon i bilen... tydligen blir de ofta glapp o skit med kortläsaren under luren.

Frågan är ju nu vart denna styrenhet sitter på en 96a cab e36... den sitter inte någonstans i bagageutrymmet va ja har hittat.. antennkabeln för telefonen går upp under cablådan, sen hittar ja den inte alls på andra sidan..

någon som har nån aning om detta.... extrakortsfunktionen kanske bara fanns i 5/7-serien?

men någonstans borde väl även e36an ha en styrenhet för telefonen?

hoppas någon kan hjälpa mig...

/mvh micke
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Jag tror den sitter på/vid torpeden i vid passagerarens fötter fram.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Du behöver ha ett 5Vs kort, eller ett sk 2G kort för att den ska fungera med din telefon. Kontakta kundtjänsten för den telefonoperatör du använder så skickar de dig det. Du kan ha ditt vanliga nr och skaffa ett dubbelkort. olika operatörer har olika lösningar. Säger du att du har en fast tfm i bilen fattar de.
Mvh
Asken
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag har en -98 med originalmonterad telefon (i mittkonsolen under armstödet). Jag beställde ett Tvillingkort från Telenor som jag satte i under luren. Funkade direkt. Vad gäller antennen så upptäckte jag att det inte fanns nån antenn!!!! När jag lyfte bort skyddsfilten i bagageluckan hittade jag antennsladden prydligt ihoppbuntad där men utan nån antenn (har för mig att den satt på högersidan. Jag köpte en kort, ca 1 dm lång magnetmonterad mobilantenn för drygt 100 kr som jag sedan satte mot plåten på insidan ovanför batteriet/baklyktan. Funkar kanon!

/Touchdown Länk
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
lyfter tråden då jag fått lite mer kött på benen gällande detta ärende

har fortfarande inte hittat telefonenheten trots att ja plockat ner halva bilen, borde den inte sitta såpass enkelt till så man kan sätta i sitt simkort utan att behöva montera ner massa paneler osv?!

fått låna ett 2G kort av min lokala radio/tele-reparatör, samma felmeddelande "Undersök kortet" står de bara.. de roliga är att om ja vänder kortet så chippet är utåt, alltså helt klart felvändt. Så blir de samma fel, "Undersök kortet" känns lite som fel på simkortsläsaren väl?

sen fick ja tipset att det KANSKE KAN vara en såpass gammal telefon så den går på 450-nätet(dock gsm såklart) och därför aldrig kommer fungera, 450-nätet fanns tydligen kvar lite längre i tyskland och då bilen är importerad och av årsmodell 1996-03 så kan de va fallet.

Någon som har samma lur som mig? Antennen på höger bakskärm är av typen "jättelång", alltså ca 30cm längre än de som inte har telefon i e36cab.

Vet inte hur man bifogar en bild i forumet, men den ser ut som en gammal NMT-lur, enda texten som står är BMW längst ner på luren, den är väldigt 4kantig. "BMW-GSM" står det vid påslagning av mobilen.

Någon som har en liknande med som det fungerar för?

Vet en polare hade en M3 -98 och den va de en annan lur i, lite modernare, fungerade utan problem.

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Så här ser min lur ut.... Länk men jag hade som sagt ingen antenn monterad!!

/Touchdown Länk
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
touchdown: exakt den luren har jag med, då har vi rett ut att den SKA fungera i svenska gsm-nätet än idag iallafall. Check.

du/någon annan har ingen koll på var basenheten sitter i bilen?, ja har inte hittat något innanför/under handskfacket, inget i bagagen, inget innanför bakre "dörrsidorna"(panelerna i baksätet).. finns ju inte spec många ställen den kan finnas på tycker man.

tänkte prova den omtalade extra kortläsaren, bara man kunde hitta enheten, jag får väl åka till min lokala radio/tele-serviceställe så fort bilen blir påställd och besiktigad till veckan så får de försöka hitta någon ritning på monteringen kanske..
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
hej igen

nu har jag varit hos min lokala tele-reparatör med bilen, 3Gkort är det helt kört med. dock hade han ett 2G kontantkort som var aktivt fortfarande, det fungerade kanon, antennen har jag ersatt med kortstavsantennen original så gsm-monster-antennen hade jag kopplad i delningsfiltret och sedan liggandes i bagagen bara.. fungerade fint för test, ej för ev. permanent installation :)

så då vet ja att kortläsaren under luren fungerar, luren i sig fungerar, jag provade att ringa samtala ut och in.. check

frågan som kvarstår är ju nu, skall man kosta på 500:- för ett gsm-2G-kort (krävs kodning av honom på ett "nytt" 2Gkort..) samt ca 300kr för en 10cm lång magnetkontakt från kjell o co... för att sedan direkt montera bort telefonen för att göra plats för sargen som innehåller bl.a 2 dryckeshållare... hehe

dagens Ilandsproblem...

men nu kan ja sova gott när ja vet att allt fungerar.. tack för all hjälp o tipsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.