|
|
|
|---|---|
-:BeeMWe:- |
Antar att det är freon eller något liknande man använt till min AC, undrar om det sitter någon här som ruvar på detta eller vet vart man kan fylla på en 86a? Tror inte det är värt att konvertera. 10 liter bensin på 4 mil... |
-:BeeMWe:- |
Såg lite på forumet att man kunde fylla på med nyare kylmedel och att det kunde hålla endå... Så nån som gjort det i sin ? 10 liter bensin på 4 mil... |
|
Leta upp en lite mindre kylreparatör, en sån som lagar kylar i affärer o dyl, dessa brukar fixa en fylling vid "sidan av" för runt 1000-lappen. //Peter |
|
Grusse |
Jag var och fyllde min ac för två veckor sedan. JAg snackade med gubben som gjorde det vad man lära byta för att konvertera från det gamla R12 till det nya kylmedlet R134. Men han sa att det var inga omständigheter alls, endast att byta nipplarna, bara systemet var just i övrigt. Det dom gjorde då var att vaccumsuga systemet först, sedan fyllde upp det med R134. Jag betalade för övrigt 800kr för det (utan kvitto) |
|
Jag har oxå pratat med kylkillar ang dom olika kylmedierna, och det är bara att byta media. Det ska inte behövas byggas om någon. Men därimot fick jag ett tipps, om man ska åka söder över och är på g att byta, så gör det nere i spanien eller i italien, dom har media som ger bättre kylning än vad som annvänds här i sverige. MVH Pelle cs4605 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan var bra att byta esteroljan i kompressorn mot den nyare typen avsedd för r134, annars inga problem. MVH Hasso |
|
Jag har nyligen bytt från r12 till r134 utan konvertering och det funkar perfekt. ../molle |
|
-BeeMWe- |
Återupptar tråden. En del jag snackat med säger att kompressorna skall bytas, stämmer verkligen det? |
|
Det beror säkert på vem du talat med. Är det en verkstad (BMW verkstad) så tycker dom säkert det eftersom det genererar inkomster åt dem. Är det en kylmontör, vill han kanske också tjäna lite mer stålar. Man vet aldrig. Jag hade bett en kylmontör/kyltekniker kolla så att alla packningar och att packboxarna är ok, och sen byta olja och gas mot den nya r134. Dock bör man nog vänta till hösten med ett sånt ingrepp då kylmontörer/kyltekniker oftast har fullt upp på sommaren och förmodligen tar mer betalt då... |
|
|
Det är ju bara att provtrycka systemet, är det tätt fyller man med en gas som passar alla system... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har oxå pratat med olika kylmontörer om detta. Gamla AC-kompressorer typ 85 och äldr innehåller mineralolja istället för esterolja och då skall det bara vara och byta till R134. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
F7 funkar inte (stavningskontroll äldre skall det vara) Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
-BeeMWe- |
Har fått tag på gammal hederlig R12 nu iaf så Gottlandsresan blir skön :) Vågar inte köra med nyare gaser pga att molekyerna är större och kan förstöra anläggningen. Kan juh iförsig ta flera år men det kan också ta en vecka. |
|
Jesperado: Man provtrycker med kvävgas.... bara så du vet.. ;) -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
Om jag redan visste det då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
jonas e-tuna |
på en så gammal bil är det bara att dunka i r 134a om systemet är tätt. kan hålla i en dag eller 10 år.annars är byte av torkfilter och byte från mineralolja till esterolja att föredra. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Castrol har en reprolja r12/r2134 den används vid konvertering. En standardkonverteringssats innehåller anslutningsventiler, skyltar och en burk olja, kostar ca 400-600 +moms. Om systemet varit helt tomt och det kommit in syre i det ska ovillkorligen torkfilter bytas. Annars är det risk för isbildning om det skulle bildas kondens. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är ingen hokus pokus med lufkonditioneringen. JAg rev min egen kompressor, satte ihop den. Provtryckning, i med ny olja och i med härlig r134a gas. Vist fan kommer det kyla. Kompressorn sjunger på sista versen.. men det får den nog göra i sommar i alla fall. Sen till våren vet man att det är beräknat med ca 4500:- för en ny komprssor. Allt skit snack om r12 och r134a har säkert en teoretisk förankring.. men i praktiken är det rena stenåldersmekaniken, och jag tror inte det skiljer på system så mycket.. Se till att det är tätt.. och byt torkfilter om det behövs.. men resten kan vara som det är. PS.. detta kommer att förnekas av alla bilfirmor och andra som säljer komprssorer.. och det är din bil och dina pengar.. så det är upp till dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.