|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det svårt att byta bromsrör på en E39T fick underkänt idag på besiktning pga det. Det är de högra längsgående nämligen tänkte att jag ska fixa det själv men har aldrig gjort det förut,,lite tips tack | |
|
Är det de långa röret som går fram till ABS-blocket kan det vara idé att byta bara den skadade delen genom att kapa och kona röret och sätta en skarvnippel. Det kräver dock ett par specialverktyg vilka det finns läsning om i en annan ganska färsk bromsrörstråd. Generellt gäller se till att påträdda nipplar är på rätt ställe när man gör skarpa böjar. Glödgade kopparrör är mjuka tills att man bockat dom en gång. D.v.s. går inte att göra om. Bromsvätska har inga smörjeffekter att tala om. En liten klick fett på gängor brukar skona dom från skärning när man skruvar ihop rör kopplingar. |
|
| Sedan gäller förstås att lufta systemet efter byte. | |
| Tack för snabba svar... | |
|
Fick underkänt på exakt samma sak i går... Misstänker att besiktningsmannen i går var ovanligt nitisk. Fick intrycket av att han hade järnkoll på "E39'ans kända brister" och liksom nästan ville pricka mig på något. Först gången i mitt liv jag fått ombesiktning. Vad har BMW hittat på för skit med bromsrören på E39? Är de ovanligt utsatta och rostbenägna? Vad kostar en ombesiktning förresten? |
|
|
Haha Jag ska oxå ombesikta första gången,,han som besikta min bil var rätt så nogran visste exakt vart han skulle titta,klart det är han sjobb men han kunde E39an... Kanske var samma gubbe/ställe?Hitta en verkstad som fixar jobbet ink bromsrör för 1200kr orkade inte lägga energi på det själv.. |
|
|
Själv var jag i Rissne för besiktning. Känns lite snopet när bilen alltid gått igenom besiktningen så lätt och det endast var knappt två månader sedan den var på service. Om ovanligt många börjar prickas på detta kan man ju misstänka att de gått ut med allmän riktlinje att nogrannare kontrollera just bromsrören på E39'an. Men sannolikt är det som så att bromsrören är en vanlig orsak till ombesiktning på E39 rent generellt? |
|
|
Har inte hört här på forumet att det bytts mycket rör på E39. Bak på E46 har det väl varit en del, men de sitter lite mer utsatt för hjulsprut där. Tror bara det är Volvo som stoltserar med bra material i bromsrören. I övrigt är det rostkänsliga stålrör. Det räcker troligen mer än väl på marknader som inte envisas med att vräka på salt på vägarna hela tiden. |
|
|
Jag var å besiktade idag. Fick en kille med en praktikant så jag visste att jag skulle åka på nåt. De kommenterade på förra besiktningen när svärfar var inne med bilen att den var i bra skick, men att man skulle tvätta nog där bromsrören går in i plasten nånstans. Nu kom jag in 390 mil senare. Han hittade lite ytrost skrapade med kniven det var mer brun färg än rost, men det gick inte att diskutera. Det man ska göra är att hissa upp bilen någon gång per år och kika där och gärna lägga på hammarlack. Det är som skapat att det ska rosta där, annars var det helt rostfritt. Tyckte det var lite löjligt. |
|
| delorian: Ja... frågan är om de ändrat policy när det gäller skicken på bromsrören. Känns som att vissa blivit extremt petiga på det här. Nu bytte verkstaden till kopparrör så nu slipper jag väl oroa mig för just det här under resten av bilens livslängd men dyrt blev det. | |
|
Hej, finns det någon vänlig själ som kan markera på bilderna var man ör kolla bromsrören, eller kanske säga vilka artiklar man skal kolla? Länk |
|
|
Vad säger dom om man skrapar rent det och lägger på rostskydd. Det är väl godkänt bara det inte är rost. |
|
|
Rör 9 samt 10 är väl de som drababs då de går in bakom en plastkåpa, plastkåpan gör att skit fasnar. Länk Lyft upp din bil och titta. |
|
|
Kolla denna nyheten från allas vår favoritbutik! Länk |
|
| Har sett den, tycke det låter bra kanske den bygger på samma princip som kopplingarna till vvs, med klämringar och grejer. | |
| Hmm glödgade rör brukar behöva en stödhylsa invändigt för att man skall kunna använda klämring. Men fungerar den är det ju en perfekt grej. Ni som provar, ta ett stadigt tag i ratten och gör en stillastående panikbromsning för att tryckprova :) | |
| Hur högt tryck är det förresten i ett bromssystem? | |
|
Fick nedslag på dom f-e rören nyligen och upplyst om att det brukar vara rätt dyrt att byta på verkstad!!? Trodde i min enfald att det var slut med rostande bromsrör för länge sedan liksom det är ovanligt att avgasrören ger upp numera. Är inte BMW föregångare med liknande "innovationer" och infört det tidigt. Vill minnas att nåt märke hade kopparrör redan på 50-talet men att man slutade för att dom "skakade" sönder. Men tiderna förändras ju ......... //Torsten |
|
|
Det är inte så farligt dyrt att byta. jag hade mitt bak. Gå inte på det att de måsta ta bort tank å avgassystem för det brukar inte behövas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.