|
|
|
|---|---|
|
Hej Har beslutat att byta/renover topplock/packning själv. Gäller 728, M52 årsmodel 96 m. enkel vanos, Läser som f**n allt som går att läsa på nätet men ändå känner man sig lite tveksamt. Bor ca 17 mil från närmaste bilverkstad. Vill inte kosta på massa bärning. Bilen står i min varm garage och det går o köra med den men så helst så vill jag slippa göra det. Vill ha lite inspirationer innnan man kan börja arbete. Är det nån som har koll/rekomendationer vilka bulter som sitter på toplock och vilka nycklar/torx/insex/ man behöver? Var köper man moment dragare och evetuella verktyg? Måste jag ha kamställare? Har inte hittat så mycket info om M52 motor med bilder. har läst på olika forum med olika tips så man blir helt förvirrad. Jag funderar på dokumentera hela jobbet med bilder. Ska läsa lite till, tills man har fått en klar bild över TDC läge. Finns mycket skrivelserna på engelska, men jag vill ha det på svenska. Behöver lite inspirationer för att kunna komma i gång med detta projekt. Är det nån som har hayens eller Bently över till dessa M52 motorer. Hittar inte i deras sortiment för 728i. Tips? Hälsningar Virdi BMW is made by engineers for engineere. Länk | |
|
Det är egentligen ett ganska "straight forward" jobb, byte av topplockspackning. Du kan hitta info. om hur man exakt gör via BMW eller Bentleymanualen (Margee Bookshop, Sthlm.)(Glöm Haynes). Det Du MÅSTE göra är att låsa kammarna helt enligt BMW. Detta kräver specialverktyg, och jag kan inte svara på huruvida det går att köpa rätt verktyg någon annanstans än från BMW. Detta verktyg är rätt dyrt, Du får räkna med c:a 5pix inkl. moms. Problemet är att det inte finns några som helst markeringar på vare sig på kammar eller topp. EnkelVanos och dubbelVanos har samma verktyg. Köp en komplett sotsats från BMW, och ingen annan stans ifrån, samt även en sats topplocksbultar! Var beredd på att de bakersta topplocksbultarna KAN ha ärgat sönder. Det är ett relativt vanligt fel på tidiga M52. Du kan använda E39 manualer för motorn också, då det är samma maskin.! Lycka till! Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hej Margee Bookshop har enbart Hayens. Hitta Bently på nätet se Länk Vad tror ni om det skulle det fungerar för min Motor M52. Hittade även verktyg för kammarna se Länk Bra priser. Är det nån som har erfarenhet av denna leverantör? //Virdi BMW is made by engineers for engineere. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.