AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

Artikelnummer på motorvärmarelement till 525iA-04 E61?

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Nu har jag letat i hela forumet utan att hitta det, jag vill ha ett motorvärmarelement till min E61 525iA, det skall vara ett som värmer vattnet, inte oljetråget då jag provat det tidigare och det var skit enligt mig. Hur funkar blockvärmaren som värmer kylvattnet från via blocket? Blir vattnet varmt som en insticksvärmare? Slangvärmare vill jag helst slippa.
Helst ett DEFA då jag har en massa sådana delar liggandes men jag tar vad som bjudes.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Defa verkar bara ha blockvärmare på hemsidan i.a.f.:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Blockvärmare/Slangvärmare bygger ju på självcirkulation i systemet och det väl knappast någon som tillverkat någon sådan värmare till E61.
Så det blir inte lätt att hitta, frostpluggar är ju ett minne blott tydligen.
universalvärmare som används till traktorer, lastmaskiner mm finns ju med de bygger också på självcirkulation och måste sitta på rätt ställe för att funka.

Jag monterare keramisk kontaktvärmare på 528an och de få ggr jag använde den funkade det OK, den satt på sidan av blocket och värmde vattnet inte oljan.
Det är ju kontaktvärmare på de flesta moderna bilar sedan ett antal år tillbaka. Har det även på polon-00 med aluminiumblock.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Enligt mekonomen skall denna passa: Länk
Kostar 1165 kr
Får hem den i morgon, är det mycket bök med att lossa plastsjoken under motorn?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En typisk keramisk kontaktvärmare, en sådan som du tyckte var skit, men det enda som finns att tillgå.
Att ha bilen på en lyft vid montaget underlättar betydligt, plasten under motorn sitter med snabbvridfästen så det är inget stort jobb.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Då var jag otydlig, en värmare som värmer oljan i tråget var enligt mig rena skiten, jag ville ha en som värmer vattnet. Värmekoeffcienten för vatten är ca: 2,6 gånger högre än för motorolja, 5,5-6 liter varm motorolja i en för övrigt kall motor kyls av på 1 minut när den börjar cirkulera, vi bilägare gjorde ett test av dessa för ett par år sedan och kom fram till samma slutsats. Till och med tillverkarna friskriver sig i monteringsanvisningen att det är en värmare som bara värmer oljan och inte kan jämföras med en som värmer vattnet. Jag återkommer med rapport om hur blockvärmaren fungerar.
Tack för tipset angående plasten!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gör som jag, skall beställa DEFA 411723.
En slangvärmare på 1500W (finns i 700,1000,1500,2000W).
Sätter den vid värmeventilerna, samma som när man kopplar in webastovärmare.
Dock! Antingen måste man driva den elektriska cirkulationspumpen eller sätta dit en cirkulationspump så att det inte bara står och kokar i slangen!

Kan tyvärr inte svara på om du har en liten elpump för kupevärmen eller ej, har för mig det är enbart elektrisk vattenpump även för motorn på din bil?

Förresten, kontaktvärmaren ÄR skit (har DEFA 855).
Kylvätska+block höjs ca 20-25 grader över utomhustemp i mitt vindstilla kallgarage. Detta efter 3 timmar. Blir ej varmare efter 12 timmar.

1500W i en timme (samma elkostnad) lär ge betydligt mer 20-25C.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Läste nyss om folk som haft problem med slangvärmare pga ojämn uppvärmning av motorn => dålig gång vid start.

Borde inte vara något problem i detta fall då cirkulationspumpen är igång och fördelar ut värmen. Det fungerar ju med Webasto där enda skillnaden är att Webaston värmer med uppåt 5000W!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.