AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.024

När ska partikelfilter bytas på en 330d -06...?

S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Har förstått att man byter partikelfilter på Bmw's dieslar till skillnad från tex min förra Audi och tänkte höra vid vilket miltal det ska göras och vad det kostar? Tack!

SW
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
När jag frågade på BMW, så sa de att det normalt inte skall behöva bytas.
Filtret skall vara underhållsfritt och "bränner" ur sig själv vid jämna mellanrum.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det ska bytas efter ca. 16.000 mil. Du borde kunna se återstående distans i din service meny i bilen.
S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Nån som vet vad det kostar på en 330d.......?

SW
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det skulle kosta runt 17000 om jag inte minns fel, på en 525d, men Sim är du verkligen säker på att det behöver bytas? Konstigt att BMW säger att det inte behövs i så fall, eller? Tänkte byta till en E60 diesel och det var därför jag ringde och frågade. Men i så fall ska man ju passa sig för att köpa en dieselsom närmar sig 16000mil alt pruta de pengarna.

S.Wastedt: Varför har du inte ringt en BMW-verkstad och frågat eller det borde väl stå i serviceboken till bilen.
Vore intressant att höra vad du får för svar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr inget svar, men här en tidigare intressant tråd om PF: Länk

Mvh
S.
22
S.Wadstedt
330xdAT M-paket -06
Safirsvartmet/Oyster
Hmm lathet + att jag ju vet att det finns sååå mycket kunskap här så att man säkert får lika snabbt svar...... = )

Rätt trist dock om det skulle kosta 17" att byta nåt som jag i alla fall vet är underhållsfritt till många andra bilmärken.

SW
We
159
Weelie
435D GC-15
Min bil har gått 9500 mil och i servicemenyn står det att partikelfiltret ska bytas om 11000 mil så det varierar kanske lite beroende på körsätt eller mycket stadskörning. Vet ej vad det kostar att byta, har bara hört att de är dyrt. Kanske nån här på forumet vet om det är svårt att byta det själv?
Till min är det 20000mil som gäller, åtminstone enligt indikatorn i bilen.
20000 mil gäller punkt. Har själv bytt på en bil vid just 20k. tror faktiskt inte dem andra bilmärkena har partikelfilter som inte behöver bytas. det är nog okunskap från deras sida isf.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De flesta kommer nog att få byta kring 20.000 mil - tror också att andra bilmärkens DPF blir bytesmogna, Peugeot verkar vara drabbade?:

Länk

gunnare gjorde en djupdykning i ämnet: Länk

"Nu har jag luskat lite.
Byte av partikelfilter indikeras visserligen i serviceindikatorn, men det tycks mest vara en kvalificerad gissning, möjligen baserad på andra serviceparametrar som körda km och förbrukad bränslemängd.
Indikering för partikelfilterbyte sker dock via en mottrycks-sensor i katalysator/partikelfilterburken. Är det för högt mottryck, antar elektroniken att partikelfiltret är 'fullt', drar ner motorelektroniken på 'reducerad effekt' (gissningsvis nödprogrammet) och tänder en röd lampa i centralinstrumetet.

Själva katalysatorn/partikelfiltret kostar runt 10.000 hos BMW, men det finns till ungefär halva det priset hos fristående leverantörer, i alla fall i Tyskland.
Livslängden verkar vara hyfsad, i alla fall inte katastrofalt sämre än på en katalysator till en bensinmotor.

Sen verkar det vara så, att BMW kör med något som heter CRT, Continous Regeneration Trap. Partikelfiltret har ett slags efterbrännkammare, som jobbar med katalytisk förbränning av de fångade partiklarna - detta är aktivt hela tiden, men fungerar bara vid ganska höga avgastemperaturer. Kör man med relativt högt effektuttag, t ex på Autobahn, bränns filtret rent kontinuerligt. Vid 'snällare' körning blir det inte varmt nog för att regenereringen ska fungera, så därför görs en tvångsstyrd regenerering när bilen gått en viss sträcka sedan regenereringen var igång senast. Detta uppnås med lite extra bränsletillskott (injektorerna ger en extra 'dusch' när avgasventilen har öppnats), och genom att med ett gasspjäll(!) strypa lufttillförseln i insuget. Avgastemperaturen ökar då över de 600 C som krävs för att processen ska sätta igång.

Partikelfltret 'tar slut' av två skäl; dels blir det fullt av sotrester och blir därigenom 'täppt', dels förbrukas den katalytiska ytbeläggningen som sätter igång själva förbränningen.

BMW använder alltså inte, som en del andra, tillsatsmedel för regenerering av partikelfiltret, och filtret behöver ingen tillsyn förrän det är 'utslitet'.

Och, som sagt - det är enbart för högt mottryck i partikelfiltret/katalysatorn som 'triggar' byte."

weeeman tillade:

"det som kan "döda" filtret i förtid verkar vara om man kör mycket kortkörningar. Den rengöring som bilen själv kan göra kan få problem att hålla rent om man enbart kör kort-kort körningar, eftersom den tydligen kan ta upp till 10 minuter."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.