AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.661

vilket biltema batteri

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
NordicX : Nej, två gelbatterier utbytta på garantin är ju såklart inte acceptabelt. Garantitiden är ju dessutom ganska kort också - endast 1 år - så felsymptomen måste ha blivit märkbara ganska omgående.

Men av vad jag kan förstå av inläggen gäller ovanstående problembeskrivning endast gelbatteritypen - för de övriga batterityperna har vi ingen konkret information - varken för eller emot.

Jag är däremot intresserad av vilken anledning de två gel-batterierna byttes på garantin (då jag själv har ett sådant och kan isåfall vara extra uppmärksam om mitt batteri uppvisar liknande felsymptom inom garantitiden). Vad var felsymptomen i de båda fallen? Hur yttrade sig defekterna?

rob_t_j72 : Bara ett förtydligande, de har 4 års garanti endast på silver-kalcium batterierna. På övriga batterityper har de 3 års garanti (undantaget är gelbatterier där de har 1 års garanti). Oavsett är 3 och 4 års garanti bra.
Har köpt flera 88Ah-batterier både till BMW och Mercor, och alla har funkat fint utom det senaste. Jag köpte ett 88Ah i April till min 540, och det trasslade i höstas - verkade bara ha ca 20 Ah kapacitet eller så. Men det smidigt att få ett nytt på garantin eftersom jag hade kvittot kvar.

Tycker trots detta personligen inte det är något problem med BT:s batterier. Om man ser till priset måste man ju vara en idiot för att betala så mycket som vissa vill ha för ett vanligt jävla batteri... :)

Slangen: det sitter fler säkringar innanför luckan till höger (passagerarsidan) i bakluckan på Touring-modellen.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag själv har jobbat med alla sorters batterier dvs från plastskal , tillfyllning , etikettering och leverans.

Det som skiljer sig är etiketten dvs ett batteri kan bli två helt "olika" hos slutkund , amperetal och cca kan skilja sig fast det eg inte skiljer nåt förutom just etiketten.

Det "sämre" batteriet får per automatik ett lägre pris än det som har "högre" värden.

Allt beror på vad firmorna beställer för varor.

Batterier som skiljer sig är tex optima , odyssey , banner sk AGM (absorbed glass matt) batterier som är helt överlägsna gentemot vanliga våta batterier och kostar därefter mer.

Vi har levererat åt biltema med och det är absolut inget fel på deras batterier , alla ÅF får dåliga produkter imellanåt , men när det gäller just biltema så hypas det nog upp.

Vad beträffar deras GEL batterier så har jag inget o säga eftersom dem var dem som vi inte jobbade med.
Eftersom det uppenbarligen är fler här i tråden som har haft framgång med Biltemas batterier och det som oftast hörs mer från dom som har problem än framgång i forum så anser jag inte deras BATTERIER (för det var väl vad tråden handlade om egentligen?) vara "rena skiten"

När jag talade om saker som inte är av personlig erfarenhet utgick jag från dessa ord och jag citerar.

"Inget! Och absolut inte deras gel batterier, rena skiten"

Och efter det

"En kompis gav upp efter två kassa gelbatterier!"

Då anser inte jag det vara en personlig erfarenhet.

Som flera här påstår har Blitema generösa garantier på sina produkter och ett stort antal av dom håller vettig kvalitet i förhållande till priset. Skulle ett batteri gå sönder är det bara att få ett nytt och dom brukar INTE tjafsa om garantier osv, för mig låter det rätt udda att 2 batterier på raken går sönder oavsett tillverkare men visst är det möjligt.

Men oavsett vilket så kanske vi skulle svara på frågan som tråden egentligen handlade om :-)

Jag tror att detta bör passa!

Länk

5 serie bensin 90-03, men egentligen är det ju måttet på batteriet så det sitter bra i sin "låda" och Ah som avgör vilket som passar, det går ju även utmärkt att dra på lite och välja ett något kraftfullare batteri om man har omständigheter som gör att bilen liksom konsumerar mer ström (ursäkta mitt ordval här ni som kan mer om detta :-)

GOD JUL!

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Dom nya underhållsfria biltema battarierna har 4 år garanti. Det är mer än mekonomen m.m Och dom byter på plats om det är strul på det. För att mekonomen ska ta en retur ska dom testa m.m tar flera dagar, biltema byter på 5 min inget tjafs,ä

biltema <3

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
hangman : Det finns många olika typer av underhållsfria batterier. Mig veterligen är det bara silver-kalcium batterierna som Biltema har 4 års garanti på. Övriga bilbatterier är det 3 år på (och alla MC batterier - gel såväl som SMF - är det 1 års garanti på).

Detta förtydligade jag redan i mitt inlägg i förrgår 16:45.

Vilka nya underhållsfria batterier tänker du på? Det är något oklart vad du menar.
jag har inte artickelnummerna i skallen, vet bara att det är 4 års garanti på mitt nya batteri, och mekonomen hade typ 2.

3 år är fortfarande bättre än 2, och till enormt mycket bättre pris, och inget gnäll om det pajjar är ju värt att betala extra för bara det haha.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
I en batteritest för några år sedan så fick Varta och Nordström från Batterilagret topp betyg medans Biltema och div lågprisbatterier var 30-50% sämre kapacitet vid - 15-20 C, det är liksom där i kylan, skillnaden kommer fram och man får vad man betalar för. Men inget batteri är ju bättre om det inte sköts som det ska. De som kallas lågprisbatterier var lättare än motsvarande Varta, Tudor mfl men det var några år sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mycket har hänt på några år, jag köper hellre ett batteri som man har 4 års garanti på för bättre peng, och riskerar att det KANSKE pajjar, eller köper ett svindyrt, som chansen finns att det går sönder efter 2 år sen står med där med skägget i brevlådan. Har hänt mig på mekonomen bland annat.

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Var precis på feltema butiken och reklamerade mitt blå MC-gelbatteri, det monterades i april förra året och klarade säsongen, men nu var det dött, 3 dygn på Ctek laddaren och starten klickade lite men inte mer.
De ville givetvis inte ta det på garantin, men tillslut tog dom det som en reklamation iaf. I katalogen står det " underhållsfritt och med extra lång livslängd" :rofl 529:- / år i batterikostnad är häftigt.
Som sagt, det är lotteri att handla där, och jag antar att jag aldrig får höra något från deras tekniska undersökning.
Tur är att det finns fler alternativ till den butiken, Jula, Clas i sjön, Harald-Nyborg mfl... Jag skall iaf inte gå tillbaks!
laddade du det under vintern eller var det monterat i hojen enbart?
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jag har ett 90 amp SMF batteri från biltema i min 528:a från 97. Detta inköptes för 3 år sedan och har inte påvisat några som helst problem än.
Har aldrig underhålls-laddat eller nåt sånt utan det bara "går" sommar som vinter.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Oj...lite gamla inlägg kanske... jaja man ser väl bara det man vill se antar jag.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
3 år då kan det vara bra å ladda det fullt med en batteriladdare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Originalbatteriet i farsans 940 -96 gav upp 2010 d.v.s. efter 14 år. Hade aldrig någonsin underhållsladdats, men bilen stått i varmgarage och använts hyfsat regelbundet. Ett grått Varta var det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte ut mitt BMW-originalbatteri (troligen Varta) i vintras i förebyggande syfte iofs visade det inga speciella tecken på att börja ge upp men jag skulle sälja Mercan som "skrotbil" och den hade ett mycket nyare batteri som var mindre än ett år gammalt, så jag skiftade plats på dem och behöll det nyare batteriet till BMW:n - då hade originalbatteriet suttit i bilen sedan 24/11 - 98 ....dvs. i ca 14 år och nästan 38000mil!

Några underhållsladdningar per år fick det och jag kontrollerade vätskenivån några gånger - behövde inte fylla på iofs.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.