AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.072

E39-02 Ett eller flera kupevärmeproblem?

yo
33
young1
525iA-02
Hej

Jag har en 525 Touring-02 med 2-zons klima som har problem med kupevärmen. Nu under vintertid så har jag väldigt svårt att få upp bra temperatur i kupen. Vid ex. -4 grader nu så har jag vid fullt fläkt och 32 grader kanske fått hyfsat varmt i kupen efter 2 mils körning.

Jag har sökt¨här i forumet på detta men kan tyvärr inte riktigt hitta vilken av tänkbara fel som mest troligt orsakar just mina problem.

Symtomen (onormala som normala)är:

*Det tar väldigt lång tid att få hyfsad värme ur utblåsen.
*Värmen blir bara"fesljummen" vid full motortemp.
*Har jämn motortemp vid körning (lite över andra strecket på mätaren)
*Bra fart på luften (tror jag)
*Lika "dålig värme höger som vänster utblås
*dock utblås för baksätet i mitten ger ingen värme alls. (Endast liten +förändring i temp om man ändrar från röd till blå på reglaget)
*har normalnivå på kylarvätskan

Kan det vara samma orsak och i så fall vilken till att det inte blåser varmt alls i mittutblås bak som till att värmen i övrigt kommer långsamt och inte blir tillfredställande?

Hade samma bekymmer även förra vintern utan att jag tog tag i det men nu klagar barnen i baksätet för mycket så jag vore jättetacksam för info om var jag i detta fall bör börja leta.

Filtret kan ju påverka värmen har jag läst men då borde det väl åndå komma samma dåliga värme även i baksätesutblåset som i övriga och inte som i mitt fall ingen alls där.

Kan värmeventilerna göra så att värme tar tid och är dålig samt obefintlig ur mitten bak utblåset?

Eller är det mest troligt att det är olika orsaker till dessa fel?

Som sagt jag skulle bli ytterst tacksam för minsta "ledtråd" om felkälla/or

Mvh Henrik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tempmätaren ska stå rakt upp kl 12 vid körning annars är termostaten trasig vilket ger dålig värme.
Dessutom kan den elektriska cirkulationspumpen stannat ev. Den sitter under värmeventilerna, den kan stanna vid vissa tillfällen.
Men sätter du på tändningen., maxvärme och 2-3dottar på fläkten ska du höra att den snurrar, annar får du ta en lång skruvmejsel och en hammare och knacka till på den några ggr, Brukar kunna hjälpa , har haft felkod på den på bägge mina 540 vid tillfälle, då bägge bilarna stått still i längre perioder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
yo
33
young1
525iA-02
Tack. Låter troligt som du säger Hasso då isf med termostaten. Mätaren kommer aldig upp mer än till typ kl 11 eller typ en fjärdedel över andra strecket räknat till det tredje. Trodde dock först inte på thermostatfel då tempen ligger så konstant. Dock konstant dålig verkar det som.

Menar du att cirkulationspumpen isf orsakar att det kommer än sämre värme ur bakutblåset?

Om den står still så felkodar det säkert? Snart servicedags så tänkte be han läsa då isf.

Jag testade idag att sätta kliman på bara ansiktsutblås och stängde alla utblås i fram. Då blev det bättre värme i utblåset ibak. Öppnade fram igen och genast kallare igen i bakutblås.

/Henrik
Eftersom det är första vintern med vår E39 (97:a) och jag känner igen en av trådskaparens symptom undrar jag om det är normalt med att värmen brakar loss på full makaron direkt när motortempen lämnar det blå fältet?

Jag är med på att en kall motor inte kan ge kupévärme direkt och att kupévärmen tilltar med stigande motortemperatur. Jag har dock aldrig varit med om en bil där det varit så tydlig skillnad mellan när motorn arbetar sig upp i temperatur och när den har kommit upp i temperatur. Andra bilar jag har erfarenhet av har haft en gradvis tilltagande kupévärme. Visst, det kommer lite varmluft redan när motortempen ligger på blått, men så fort den slår över från det blå till den svarta delen av skalan blir det mycket bättre värme.

Motortempen ligger stadigt spikrakt upp vid körning såväl nu som i somras, så termostaten är sannolikt hel. Vid körning är det heller inga problem att hålla värmen, inte ens i baksätet (vår 97:a saknar varmluftutblås ovanför kardantunnelns och har väl bara utblåsen under framstolarna?).

Tilläggas bör att detta gäller tvåzonskliman i Autoläge. Väljer man defrostern blåser den på fullt, så eventuell imma försvinner redan från start.

Min fråga är alltså:
Är det normalt E39-beteende att kupévärmen smyger igång sakta för att så fort det blå tempstrecket passeras resultera i en märkbar värmeförbättring i kupen.

Är syftet att få upp motortempen så fort som möjligt, vilket väl inte vore helt orimligt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, den stryper nog all kupévärme i början tycks det. Sedan skickar den på fullt ös då tempen kommit upp i kamin.
Ang. problemet: Det händer också att den lilla minifläkten mellan gallren i klimatpanelen beckar igen av damm. Där sitter en givare som känner av kupéluftens temp. När cirkulationen där stannar luras systemet av den varma stillastående luften kring givaren och värmen sänks. Dammsugare mot ena gallret städar ur där inne. Kolla så att det surrar lite där också.
Tack för snabbt svar! Då ska jag inte fundera något mer kring det eftersom allt i så fall fungerar som det ska för vår del!

Att göra rent minifläkten i klimatpanelen är en bra idé kan jag hålla med om. Trådskaparen skriver ju inget om den. Vår surrade riktigt rejält och var igenpackad med damm när jag gjorde rent den i höstas. Sedan dess har den knappt gått att höra.
pa
54
paha
E39 523i -98
jag hade samma fenomen med obefintlig värme i mittutblåset bak, i mitt fall
löste sig problemet av en slump när jag satt och lekte med värme och ventilation manuellt. Kan det vara nått spjäll som kärvar?

mitt tips i alla fall, varmkör, full fart på fläkt o värme, växla luftflöde manuellt
mha knapparna till vä på kliman, framruta, mittutblås, golv samt auto.

/patrik
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Åkte 20 mil tur och retur igår (10 mil) och idag (10 mil hem) och satt faktiskt och tänkte på samma sak i min 525 -02. Körde på 23 grader och vredet mellan utblåsen i mittkonsolen stod på 3 röda prickar men likförbannat blev det aldrig riktigt så varmt som det ska kunna bli. Till saken hör att min tempmätare var alldeles normal, stod alltså kl 12 rakt upp. Bilen förvarar jag i varmt garage under nätterna. Märkligt.
yo
33
young1
525iA-02
Termostat bytt nu och de 32 grader med fullt utblås jag körde in i garaget med fick ganska snabbt justeras ned kort efter jag körde ut :)

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.