|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte försöka transportera 9 meter flaggstång mha 325 touring (bil-längd 4,43m) och undrar om någon gjort liknande. En ide som inte är så bra är ju att bara lasta den på tackräcken och hänga på färgglada tygbitar i ändarna och sen tuta och köra. Det är krok på bilen och jag har tillgång till "lågt" släp - funderar på att lägga stången på takräcket och med stångens ena ända i höjd med främre kofångare och sedan bygga en form av ställning på släpet som stången kan vila på - typ en polstrad vågrät planka i höjd med lastbågarna och sedan int gör absolut fast så stången kan röra sig i sidled på ställningen över släpet i kurvorna men sitta fast på bilen. Någon som har bättre tips? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Har du taklucka så ut med den där och sen rätt upp i luften, var försiktig med att köra under broar? Äg alltid 1 BMW |
|
|
Vad är problemet?? Varför strula till det så?? Funkar det viktmässigt bara så på med den på takräcket, lämna ca 1 m utstick fram och resten bakåt och markera med flagga/lykta och kör med lite hjärna så är det lugnt så länge du håller dig under 24 meter Eller vad var ditt argument för att INTE köra på takräcket?? |
|
|
När vi köpte flaggstång så levererade dom hem den på taket på en personbil. I ditt fall blir det ju bara ca 2,25m överhäng i varje ände så det borde väl gå bra? Men var försiktig när du kör... ______ |
|
|
Min argument för att inte bara köra den på taket är dels att det är knappt 10 mil på motorväg mellan affären och hemmet och dels att jag antar att den kommer att svajja ganska mycket i uthänget - jag är rädd att den ska ta skada eller till och med gå av men flggstänger kanske tål mer än jag tror. Har ingen taklucka - har ju cabben men jag får nog inte fast den på något sätt inne i kupen med taket nere. Sen vill jag ju inte att stången gör åverkan på bilen heller. Om man lägger den bara på takräcket med utstick och den svajjar upp och ner - slår den inte i biltakets fram eller bakkant. har rails så jag sätter ju i så fall lastbågarna så långt isär det går men ändå - hur mycket flexar en flaggstång? weeman: hur lång var flaggstången du fick hem med personbil och vad var det för bil och hur långt fram/bak satt tackräckena? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hur mycket svajar en flaggstång är inte lätt att säga men du kan ju binda den till bilen så den svajar lite mindre. Ta nåt mindre spännband rund stången ca 1m framför o bakom bilen o dra i bilens dragögla eller dragkrok. Det borde hjälpa en anning... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Länk | |
|
nders-72: det kan bli för brett för svenska vägar :) Ett annat tips mot sväljningar under färd är några trä balkar( t.ex. 50x50x... mer än 2m?) fastsätta längst med stången. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Ja, lägg den mitt uppe på släpvagnens fram och baklämm med knoppen bakåt. Änden 20-30cm från bilen. Spännband snett upp ett varv runt stången och snett ner igen i framkant och bakkant på vagnen. Flagga och gärna en sån där blinkande diodcykelbaklampa fasttejpad bak vid knoppen. Och ta det lugnt och svep inga fotgängare av trottoaren i korsningarna ;) |
|
|
Finns det ingen säljare av flaggstänger närmare än 10 mil ifrån dig? Annars måste det ju gå att skicka den med någon fraktfirma? /Andreas. |
|
| Teleskopflaggstång a´la kolfibermetspö kanske vore en affärside? :) | |
| Hyr en båttrailer på exempelvis Statoil. Modell 1308 är 652cm lång. Det är nog det smidigaste om du vill slippa ha flaggstången på taket. | |
| Länk | |
|
Har sett proffs leverera flaggstänger med släp som har haft typ gallergrindar och sedan pickis med störtbåge bakom hytten. Stången låg på släpets grindar och på störtbågen. |
|
|
Det är väl 75 kg max taklast, väger verkligen inte en flaggstång mer? Kanske iofs inte är något som spelar så stor roll... MVH Christofer |
|
| 9m är inget för ett bilsläp: Länk | |
|
@chrille82: Flaggstång i glasfiber väger inte så mycket : 30-40 kg gör en i min önskade längd. Länk Så totalvikten i sig funkar på tak men utbredningen i längd är problemet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| 325cabrio: Hyr en bromsad båttrailer. Det blir enklare att transportera flaggstången på en sådan än på taket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.