AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.321

Däcktryckssensorn ur funktion?

ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Hej!
Jag har en fråga, hur vet man om däcktryckssensorn fungerar.
Har en 118D årsmodell 08.
För att kolla detta tappade jag ut ca 0.7 hekto luft i ena framdäcket till 1.7 bar medan behöll 2.4 bar i övriga däck. Men däcktryckssensorn reagerade inte, innebär det att den är trasig?

Tack på förhand!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är en viss begreppsförvirring mellan Däcktryckskontroll och Däcktrycksindikator.
Däcktrycksindikator är standard på alla BMW med RFL-däck (Däck med nödgångsegeskaper.

RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive.

På bilar med RFL-däck, som på din bil, används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för lågt lufttryck i det hjulet.
Lösningen använder ABS-sensorer och inte lufttryckssensorer.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Tack steaman nu nu fattar jag! Tack för att du redde ut begreppen åt mig.

Men i mitt fall, är denna enklare lösning ur funktion eller inte?
Borde inte den ge utslag genom att rotationshastigheten på de olika hjulen borde bli olika då jag släppt ut 0.7 hekto i framdäcket?
Eller måste man köra en jättelång sträcka innan utslag fås, jag körde ca 1 km.

Visst funkar denna sensor även om man har satt på icke-runflat däck på sin bil?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
RPA mäter hjulet hastigheter med hjälp av rotationssensorerna till Dynamic
Stability Control (DSC). RPA jämför hastigheter för de enskilda hjulen med
en beräknad medelhastighet. På detta sätt RPA kan upptäcka en förlust av däcktryck.
RPA upptäcker en minskning i tryck mindre än 30% ± 10% av det ursprungliga värdet (lagrat vid Initiering).

Initieringen aktiveras manuellt och initieringen startas automatiskt efter att bilen sats i rörelse. Initieringen tar mellan 5 to 15 minutes eftersom RPA lagrar varje hjuls omkrets för olika hatighetsintervall (omkretsen är hastighetsberoende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.