AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

tempproblem 520 med m50 + kupévärmeproblem

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

har en 520 -92 med m50b20 som ja har lite bekymmer med.
När jag står still, åker sakta i stan vid många rödljus eller krånglar länge vid en parkering så börjar mätaren ticka uppåt.

Det är när bilen får stå på tomgång ofta detta sker, samtidigt så försvinner värmen i kupén. Står jag stilla och varvar 2000 varv så kommer värmen tillbaka och mätaren sjunker.

Är det vattenpumpen som börjar ge sig eller termostaten som strular?

Viscokopplingen är det troligtvis inte pga att värmen in till kupén strular, har även bytt viscokopplingen till en annan bättre begagnad då min var rätt kass.
vattenpumpen som delat på sig, dom är gjorda i plast orginal. Byt snarast! För när plastdelarna lossnar från vingarna i pumpen och åker in i värmepaketet är det inte skojj, för när nya pumpen kommer på plats så åker dom in i den och har du otur fastnar dom och sen blir det skit av alltihopp!

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jo vet att orginalpumpen är gjord i plast och är skrot, fast min bmw har gått 33200 mil så ja antar att den har blivit bytt nån gång i alla fall.

Duger pumpen på biltema?
pumpen på biltema funkar fint, samma garantier som mekonomen och bmw. min hade gått 25 och hade orginalpumpen, kan även vara så att gamla bitar har fastnat i din pump om du har tur i turen, lycka till återkom gärna med vad felet var!

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det satt en stålpump på min så det var ej vattenpumpen som var boven. Har bytt termostat och luftat så nu har ja fin värme, vet inte om termostaten var kass eller om det var dåligt luftat innan bara pga att mitt kyl läcker dock lite i överkant.
okey härligt! Jo luftningen är viktig på dom där. Bara ställa bilen utan expansionslock i en kraftig uppförsbacke så löser det sig snabbt :) annars är dom tråkiga som FAN och lufta dom där!

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja precis, hade en fin uppförsbacke att tillgå så de gick smidigt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.