AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.313

Supersprint sport system Effekt/ljud ?

Dino
Tjaa , jag hade tänkt att byta min avgassystem till en Supersprint o undrar om det är nånting att ha ? kommer det att låta Högt ? kommer jag få nån effekt alls med det ?

Jag vill dock inte ha nån Jätte ljud från bilen då den är ganska ny så vill jag fortfarande att den ska Tyst.

M-MotorSport
Ha
3
Hakan
320ci -01
Tja bytte min för två månader sen jag är jävligt nöjd den ljud och utsende, mer effekt kommer du inte känna jag har t o m chippat hos tuning chip för en vecka sedan men ingen effekt sitter på en 320 ci.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan ge samma svar som Hakan. Otroligt gott ljud, men ingen effektvinst alls. Ljudet stör inte under körning men finns där ändå, om man säger så. Jag är annars allergisk mot ljud, tilläggsisolerar t.o.m. mina bilar för att få ner ljudnivån, men nu händer det att jag startar med fönstret nere bara för att få höra ljudet.
Ett av de få nöjen man har med en effektsvag 318 är att åtminstone få den att låta kralligare.
Dino
Har ni bytt hela Vägen eller bara från sista Burken ? Vad kostade eran system om man får fråga ? , och angående effekten så sa de på firman som sålde den att den skulle ge mig runt 15Hk plus 10Nm på hela Registret ! :/ med andra ord så stämmer inte detta eller ?

M-MotorSport
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Ett komplett Supersprint system (extraktorrör, mellanrör isf katalysator + bakre dämp) skulle på en 328 E36 ge omkring 17 Hk enligt tillverkarens uppgifter.
Någon som har testat detta och kan verifiera?

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Köpte enbart slutburken.(plus den där dryga halvmetern rör som sitter innan den)
På www.bildelsbasen.se hittade jag en för tusenlappen, den hade suttit på en 318 som gått typ 2500 mil innan den uppsökte en bergvägg...

Slutrören var lite stora tyckte jag först, nästan lite DTM-stuk åxå, pekar lite uppkäftigt uppåt, så jag funderade på att kapa till dem, men utanför dämparen fast inuti slutrören sitter nån "omvänd-tratt-liknande moj" som jag antar påverkar ljudet, så jag lät bli.
Sen gillar jag det tykna utseendet mer och mer.
Dino
Nu måste jag fråga en grej!!! , går inte bilen genom Bessiktningen med ett Sport system från Supersprint eller liknande ? såg ett inlägg angående detta som fick mig att fundera litte nämnligen .

M-MotorSport
Jo det gör den. Anledningen till att den inte skulle gå igenom är isåfall antingen för hög ljudnivå eller att du tagit bort kattarna.

Mvh
Patrik 325i -92
Dino
hmmmmm , ://// nu har jag satt på mitt Sport system , men den går jo F*R F*N sämre , för att inte tala om att den låter ingenting om inte mindre ,

M-MotorSport
e-b
Att byta katarna mot "ersättare" ger ett ganska annorlunda ljud. Jag gillar det inte. Andra kanske gör det.
Att byta system och förvänta sig märkbar effekthöjning...nja. Dom flesta byter nog i ärlighetens namn för ljudet. Dom 4-8 hk slutburken gör upplevs nog mer i ett härligt ljud än posetiv effekt.

Jadå, du kan besikta med annat system. Så länge det inte låter på tok för mycket (och det gör mig veterligt inget system idag) och så länge katarna sitter kvar.
Att byta extraktor-katar-slutburk på en 318/320 är nog lite onödigt. Då har man nog valt för motorsvag bil från början om man söker mer effekt på det sättet.
Min rekomendation är byt bara slutburken.

Jag har Eisermann på min M3 e36 och är helnöjd. Tilläggas skall att jag är tjurig o petig, men det blev bättre än jag hoppades på.
Eisermann har olika utblåsvarianter att välja på, jag valde 2x76 raka.
Dom har också 3 olika ljudnivåer....;() Valde där mellanmodellen. Det låter bra. Racigt på högvarv och mullrigt på lågvarv.
Kunde nog ha valt "supersound"-modellen så här i efterhand.....

Dino-jag hade supersprint tidigare. Gillade det inte alls. Av samma anledning. Sålde det till en kompis.
Tja Dino!

Som jag tidigare har skrivit i andra inlägg så finns det inget sportsystem så låter snarlikt original som SuperSprint. Jag fick på mitt i onsdags och när jag startade bilen så va det helt tyst =) Detta kanske va för att min gamla ljuddämpare var helt slut och för att den satt löst vid katten =) Men om man är utanför bilen så låter den lika mkt som förrut d.v.s. lagom och den låter mycket mysigare (mullrigare)... Jag är fruktansvärt nöjd med mitt SuperSprint system. Passformen är oslagbar likaså ljudet och så känns bilen piggare vid maxvrid. Har lagt upp bilen i galleriet. Kika där om du vill!

Mvh Tobias
Kan ju tillägga att smaken e som baken. Jag valde just SuperSprint för att det är tyst. Vill inte bli utskälld av alla grannar plus att det ska va skönt att åka långt med. På motorvägen är den tyst, men så fort man öppnar spjällen så mullrar det fint. Ljudet påminner om en M3 som jag hörde gasa här om den.

Mvh Tobbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det "låter"ju bra:)) vill ej heller ha nått bröl.
Så vi får väl hoppas att det har samma låga ljudnivå på E39.Jag är ju egentligen bara intresserad av att få ett par dubbelpip utblås, då jag saknar det av nostalgi
skäl.Men iofs så kan det kanske dra med sig en massa,
andra bekymer på E39, då avgaset är modifierat med vibbdämpare och olika alternativ av upphängningar beroende på årsmodell.Fick en helt A4 blad med olika åtgärder som BMW hade gjort på avgaset bara för att få det tyst ock vibbfritt.Sedan verkar ju kvaliten på Supersprint vara bra, det mesta är tillverkat av rostfritt och aluminiserat plåt, så det ska väl hålla lika bra som ett orginalrostfritt.Det enda ställe på E39 som en magnet fastnar på är skyddsplåten till Kattarna.

MVH
Hasso
redestad
e-b:

Kan du berätta var du skaffat Eisermann systemet och vad det kostar? Vad har du förresten för M3a? Har själv en 96a och funderar på att byta till ett sportigare system, fick du både ljud och effektvinster? Du var alltså inte nöjd med Supersprint hur upplevde du det nya som bättre?

Hälsningar

Redestad

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.