AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
896

2.0d vs 23d

Jag provade X1 2.0d igår och 23d idag, båda med automat. Helt ärligt så märkte jag inte mycket skillnad. Gångkulturen och responsen i 2.0d är så pass bra att det extra turboaggregatet i 23d knappast behövs.
Sett till pris och förväntningar så utklassar 2.0d den starkare motorn.

Någon som har samma eller motsatt erfarenhet?
Jag var med en polare som ska byta tjänstebil, så jag har inte provat sexan borsett från en X5 3.0d. Själv har jag bestämt mig för en bensinmotor istället.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kan tänka mig att automaten slätar över skillnaden mellan nämnda modeller ganska effektivt i en relativt tung bil.
Tror skillnaden är betydligt större i en RWD manuell 1-serie.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Måste kommentera att jag provkört både 120d samt 123d och skillnaden upplevs, iaf av mig, inte som så stor. Skadar ju aldrig med mer kraft och hästar men 120d är i grunden en fantastisk motor i mitt tycke och 123d överraskar inte lika mycket om ni förstår. Har dock inte levt med bilarna en längre tid och i valet hade jag ju gärna valt en 123d om ekonomin tillåtit. Jaja, mycket om inget...
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har själv en 120d och fick en 123d som lånebil ett par dagar för ett tag sen - båda med manuell låda.

Upplevde inte alls speciellt stor skillnad - trodde den skulle vara större. Visst, 123d har en mycket trevlig motorkaraktär, men kan inte se att den lilla skillnad som finns mot 120d faktiskt är värd den stora prisskillnaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.