AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.322

E91 320d eller 325i?

Rob74
Hej,

Har lite beslutsångest - kollar på en beg. touring av 2008 eller helst 2009 års modell. Kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha en diesel eller en bensinare. Kör en del i tjänsten så dieseln är väl den man främst kikar på, men samtidigt så är ju 325:an snål och billigare i skatt (roligare att köra?). Det jag undrar lite är vad resp. motor drar i lite högre hastigheter, motorvägsfart + moms?

Tacksam för lite åsikter och rekommendationer.

/Robban
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om du tittar ur ekonomisk aspekt - 320D. Den drar ca 0.55-0-65 beroende på körstil och hastighet etc. Den är lite dyrare i skatt men bränslet billigare och andrahandsvärdet betydligt bättre. 325 köper man om man prompt vill åka klassisk bensin-sexa. Provkör båda och se om du kan stå ut med dieseln (viktigt om man aldrig kört diesel förut eftersom man måste ev byta körstil).
Lycka till!

Resten om förbrukning etc kan du söka om på forumet då många haft liknande tankar som dig förut.

M V H
Stephan

J-
534
J-A
325i T -08
Jag valde också mellan dessa två motoralternativ

Diesel
+ Pålitligare motor jämfört med direktinsprutade bensinare (gäller främst troligen bilar tillverkade t o m februari 2008)
+ Ekonomi. Minst 2 dl mindre per mil. DI bensinarens förbrukning känsligare både för gaspådrag och kall motor.
+ Vrid

Bensin
+ Mindre vibrationer och lägre ljudnivå vid tomgång och i låg fart
+ Bättre värme i bilen (högre förlusteffekt i bensinare)
+ Något högre effekt vid höga varvtal
+ Roligare motorljud

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

chippad diesel borde vara snabbare ? Får du borde körglädje och bränsle snålhet

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

edit: både

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Rob74:
325an med nya 3 liters motorn är en pärla, snål och mycket rolig att köra. Men som redan sagts testa båda och se vad du tycker. Lycka till:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
2-liters dieseln går jättefint men behöver en automatlåda. Som med alla smådieslar är det lätt att få tjuvstopp annars. Låter inte så premium (i mina öron).

Vi kör 1000-1500 mil om året. 325:an kostar oss ca 2000-2500 kr mer om året än en 320d skulle gjort. Det tycker jag det är värt. Lätt! 500 mil i Europa med full packning i somras gav en förbrukning på 0,75 enligt färddatorn. Småkörningar hemma så här års ger 0,85. Stillsam körning i 90 går under 0,6. Ljudet är fenomenalt och så är det roligare att dra lite längre på växlarna...

Jag tyckte det var ett enkelt val till E90/E91. X3:an kör jag över 4000 mil om året med så där var förbrukningen det viktigaste.

"BMW six appeal"
Valet beror på 1) hur långt du kör samt 2) vilken körcykel.
Jag valde också mellan dessa och i mitt fall (kör ca 3000mil/år) var valet till slut enkelt, det blev manuell 320d och det ångrar jag inte en sekund!

Jag har ca 4mil motorväg till jobbet i Danmark och det är en fröjd att kunna ligga i 130-140km/h med en förbrukning på 5.5L/100km och slippa tanka varje vecka som jag fått göra med mina bensinare. Jag kommer utan problem en bra bit över 100mil på en tank med 320d. Skall du köra en bensinare med min pendlarcykel lär man knappast komma mycket under 9.0L/100km.

Hade jag uteslutande kört stadstrafik hade nog en automatare varit intressant men den manuella upplevde jag som betydligt livligare (roligare) samt dessutom mer "korrekt" i dessa tider med sin smarta start/stopp funktion som funkar förträffligt vid köer eller vid rödljus.

Håller inte alls med om att 320d kräver automatlåda, ffa inte 177hk motorn som jag upplever har ett fint bottendrag jmf med den äldre 163hk. Har efter snart 300mil inte fått ett enda tjuvstopp *så det kommer just därför imorgon skall ni se* ;-)

Inläggen ovan visar hur lätt man blir bortskämd som BMW ägare :-) Jag skulle vilja påstå att ingen annan dieselfyra kommer i närheten av 320d när det gäller totalkombination. Att rata den som icke-premium visar bara på att man inte kört många andra fyrcylindriga dieslar på marknaden utan är van vid lyxen ifrån BMWs bensinsexor :-)
Rob74
Tack för alla bra svar. Verkar vara lite delade meningar, får väl försöka boka en provkörning av en 325:a - dieseln har jag kört om än i 1-serien.

En av anledningarna till att 325:an är intressant är att jag i mina yngre dagar hade en 325 - e36, ljudet när man varvade ur den glömmer man inte... Fast o andra sidan får man väl vara bra kräsen om man köper en bil endast för motorljudet.

Sen är det ju det här med körglädje, det är ju helt olika motorer, måste erkänna att jag ibland är en sucker för att varva ur rejält och piska bilen lite.

/Robban
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Rob74: Jag har kört diesel i 3 år och fick en smärre shock när jag körde kollegans 325i från Malmö till Kristianstad en höstdag, så mycket varvande till ingen nytta. På dieselbilar ligger jag mellan 1.500 till 2.500 varv för det mesta, och kör om det mesta, på bensinaren kändes 1.000 till 4.000 varv bara som väntetid, ingenting händer ju innan motorn kommer upp i varv....
sw
38
sweboll
325iA M-Sport Touring -09
Lånade en 320dA häromveckan. Mycket fin måste jag säga. jag kör 325Ci till vardags, och min konklusion är att 320d är vardagssnabbare, medan 325i är snabbare om man kör aktivt. Så det hela beror på vad man gillar. Själv skulle jag i så fall vilja ha en 320d till jobbet. Annars definitivt 325i. 3 litersmotorn är fantastisk. Imponerande att ingengörerna på BMW aldrig ger upp. Kan den motorn verkligen bli bättre :-)
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag bytt från 325i men med den gamla 2,5l till en 320da och efter 80 mil så ångrar jag inte en sekund. Jag är fortfarande under inkörningsperioden så jag har inte pressat den så mycket men jag har provat DS läget vid omkörningar och tycker att den är minst lika snabb som 325:an. Det jag saknar är ljudet som fler redan har påpekat.
Jag vet att min 2,5l inte var så optimal som 3,0 men den gick aldrig under litern men denna 2,0d ligger på 0,73 i samma medelfart.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Om man ska ut i en starkt trafikerad korsning så märker man hur stor skillnad det är på bottendraget i en 2.0d eller 3.0i. Dieseln är klen under 2000 varv, särskilt om man jämför med nämnda bensinare. Jag har bägge varianterna hemma i garaget så den skillnaden har jag lärt mig. Jag vet fler 2.0d-åkare som ångrat att de inte valde automat av samma anledning.

2.0d går jättebra, inget tal om annat. Den är snål ,stark och tyst (så länge man sitter inne i bilen). Men i mina ögon/öron är den för "bruksig" för att sitta i en "finbil". I arbetsbilen (i mitt fall X3) funkar den däremot ypperligt. Men nästa gång väljer jag automat.

Svårt val kanske. 2 helt olika motorer i samma prisklass med snarlika prestanda i praktiken. Du får roligast bakom ratten i en 325i och roligast på macken i en 320d. I vilket fall som helst lär du inte bli besviken.

"BMW six appeal"
Bayer_Aleks
Helt klart dieseln! Jag har gått över från 325i-06 till 320d-09 och kan säga att 325 kommer suga ut dig på bensinpengar. Skillnaden du betalar i skatt tar du igen på 1-2 tankningar beroende på hur DU kör.
Med min 325 körde jag 50-52 mil på en tank, mest stadskörning men även en del landsväg. Med 320d kör jag i snitt 90-100 mil på en tank. Skillnaden är markant och det är ett helsikes grymt drag i dieseln. Väljer du sen att "chippa" dieseln så kommer 325 inte ha en susning mot dieseln.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med dig bood. 325an jag hade under några månader var utrustad med automat och jag gjorde några acc-tester och den gick helt jämt med min gamla 335d touring upp till ca 70, därefter hade den inte en chans. Själv köper jag inte en bil för att ha roligast på macken, (bra kommentar):-)
Frågan är om det inte kommer svämma över med beg 320d om några år.

//Stefan

Mina bilar:Länk
bood: Kan tänka mig att 2.0d blir lite tunn i en tyngre bil som X3, och där blir det säkert en viss disharmoni med manuell låda som du beskriver. Jag har dock aldrig upplevt detta till E91 där jag tycker den manuella lådan funkar förträffligt.

Andrahandsvärden är alltid svåra att sia om men en kvalificerad gissning är att oljan (och därmed raffinerade produkter som bensin och diesel) knappast blir billigare än i dag i takt med sinande oljereserver och framtida politiska beslut. Det talar knappast för en sexcylindrig bensinmotor på några års sikt mer än till entusiasterna, hur fantastisk den är.

Det räcker att kika på begagnatpriserna på 325iT vs 320dT idag och se vilken modell som tappat minst i värde, trots en uppsjö av fd 320d leasingbilar. Och då rör det sig trots allt om den gamla diesel motorn med högre skatt och förbrukning.

Rob74
Är det någon av Er som har erfarenhet av den gamla (163 hk) motorn kontra den nya 177 hk diton. Skatten är ju givetvis högre på den gamla men hur är den att köra? Jag vill helst ha en 177-hästars men utbudet är minst sagt skralt - i alla fall om man vill komma under 300' och hitta en med bra utrustning. Hade en på G i Tingsryd för strax under 300' men någon annan hann före :(.

Det lutar alltså åt dieseln nu. :)

/Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.